Windsor50 skrev:56:an skrev:Hasse skrev:56:an skrev:
Hur har ni det däroppe egentligen, jag fattar bara inte att ni står ut när det är mörkt nästan hela dygnet

Jo tack, vi har det bra trots den vita jävulen. Vi tar igen dagsljuset över "sommar" månaderna.
Då är det ljust dygnet runt ett tag. Ändå bor jag ju bara ungefär mitt i vårt avlånga land. Dom
i norrbotten har ju sol dygnet runt ett bra tag.
Ja, Sverige är verkligen avlångt. Tycker jag bor i söder men det är en dagsresa för mig ner till Malmö
Har bara varit där hastigt och lustigt en gång och det var för länge sedan när en kompis skulle hämta en bil där...
Vilken väg tar du då

? Med tåget tar det tre timmar.
Jamen vi skulle ju hem också på samma dag...
Det här var på senhösten 1975 och jag följde med en jobbarkompis som skulle hämta en jänkare i Malmö som han köpt på annons.
Vi jobbade på samma bilverkstad då. E66:an fanns inte då och inte blocket heller så dom som ville ha jänkare kollade i dom stora dagstidningarnas bilannonser och bilfirmor som sålde eller hade inbytesbilar. Den här bilen vill jag minnas var en privatannons och priset för bilen vill jag minnas var så där fyra-fem tusen kronor.
Vad var det då för bil han ville ha?
Jo, det var en 1965 års Chevrolet Chevelle tvådörrars med nedvevbara sidofönster så det kunde bli helt öppet på sidan utan mittstolpe.
Dom här bilarna fanns också som SS (Super Sport?) men det här var ingen sån utan mer standard, sexcylindrig motor och PowerGlide automatlåda. Jag fick det höga nöjet och köra nyförvärvet hem
Jag var jobbarkompis med killen som köpt bilen och hemma hade han en V8 motor som det stod Turbo Fire på luftrenaren.
En helg lånade killen bilverkstan vi jobbade på och jag assisterade när han bytte motor och den gamla sexan fick jag
En stor grej var och svetsa avgassystem för nu skulle det bli dubbla rör och han hade köpt nya ljuddämpare på postorder från Hansen Racing som var blåa och var en hackspett på
Nåt halvår senare tog han ur motor igen och trimmade den och kostade säkert på den många pengar men då vart jag aldrig med.
En gång fick jag i alla fall provköra bilen efter den vart trimmad och den där V8an varvade ur nånting grymt på 1:an lågväxel, långt över hundra, kanske 140 till och med och sen kunde man peta i driven så bar det iväg utav bara fanken men när det vart sån fart så släppte jag gärna redan då när jag var 20 nånting, har alltid varit räddhågsen av mig även om jag svävat i utkanterna nån enstaka gång.
En sak som förvånade mig var att generatorn kunde tåla så höga varv, för det var ju en väldig uppväxling mellan den stora remskivan på vevaxelns svängningsdämpare och den pyttelilla remskivan på generatorn. Skulle inte förvåna mig om den där V8:an varvade uppåt 7000 r/m och hur fort snurrade då inte generatorn
