Svets

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Samuel

Svets

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla glada :D

Jag (pappa, men jag "lånar"den) fick en svets av farfar idag.
En elsvets av märket luna.
Någon som vet något om den modellen?
och gärna lite svetstips som någon borde ha :lol:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
HillBilly
Forumsponsor

svets

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det verkar vara en växelströmmare
dom funkar bäst med en elektrod som heter ok 63.30
ok 48.00 funkar inget vidare
6330 är en rostfri elektrod men funkar lika bra på svart material <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick med massa elektroder, biltema :lol:
Ska kolla vad det är för nått imorgon. <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har haft en lika dan, fungerar utmärkt.
Sedan kopplade jar en stor diodbrygga och lindade en reaktor och fick en fin likströmm att svetsa med. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och jag fick med nått handtag som man kunde koppla in på nått bra sätt,
Och det fungerar som en gassvets :shock:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Tomas
Forumsponsor

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag har haft en lika dan, fungerar utmärkt.
Sedan kopplade jar en stor diodbrygga och lindade en reaktor och fick en fin likströmm att svetsa med. :shock:
Intressant! Har du lite detaljer? Hur stor diodbrygga, hur ser en reaktor ut, hur gör man? Har en stor och tung svetstrafo själv som det kanske kunde vara ide att modifiera. För det är tydligen lättare att svetsa med likström?

Mvh, Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Numera kör man mest med Inverter. Dom svetsar riktigt bra å är inte större än en handväska. dessutom är det vanlig kontakt dvs 220v. Men TIG tillsatsen funkar inte till alu det kräver större doningar. å ska man svetsa tunnare än 2mm då blir det MIG.
En sån där luna har farsan fast den är riksgammal å heter Luna Knatten. Det var den svetsen som man började sin karriär med förlängde framgafflar mm. Men inte visste vi vilka elektroder som funkade på en sån å hade därför stora problem med att få skiten att tända. å tände den mot förmodan så satt pinnen fast ända tills den blev röd å man slet av den. Detta resulterade i att man fick kolla på sidan om masken en hel del å jag tror jag var kring 10år när jag vaknade mitt i natten av att ngn hällt sand i ögonen. svetsblind säger jag bara..ingen kul erfarenhet. Speedglas skärm är en riktigt bra investering. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Och jag fick med nått handtag som man kunde koppla in på nått bra sätt,
Och det fungerar som en gassvets :shock:
Ser ut som handtag till en "Arc Atom"-svets, men utan gasprylarna...

Arcatom har en ljusbåge mellan två elektroder, och blåser en ström av vätgas över ljusbågen. Värmen får vätemolekylerna att dela sig till två väteatomer, och sedan avger dessa en j-a massa värme när atomerna slås ihop till molekyler igen en liten bit från ljusbågen, förslagsvis där man vill svetsa... En svetsmetod som är så gott som utdöd, såvitt jag vet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar