Traktor tråden :)

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Hynboholm »

Nu har vi inga djur på gården längre, men härsat hö har jag gjort mååånga somrar!
Min farfar körde traktorn (MF135) med räfsan, farsan, min farbror och jag hängde hö.
Gården ligger 100m från Fryken, så när härsandet var färdigt för dagen så gick farsan och jag
ner till sjön och badade. Mycket svett och hårt arbete, men också härliga minnen! :wink:
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Hynboholm skrev:Nu har vi inga djur på gården längre, men härsat hö har jag gjort mååånga somrar!
Min farfar körde traktorn (MF135) med räfsan, farsan, min farbror och jag hängde hö.
Gården ligger 100m från Fryken, så när härsandet var färdigt för dagen så gick farsan och jag
ner till sjön och badade. Mycket svett och hårt arbete, men också härliga minnen! :wink:
Det låter underbart! :) Men det krävs att det finns nostalgiska eldsjälar för att kunna hålla något sånt här vid liv. Som tur är verkar det som att min snart tvååriga dotter ärvt sin faders motorintresse. Så det finns kanske hopp om framtiden :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Jag hoppas verkligen att jag kan ta över gården när inte farsan orkar längre!
Grabben är 10 år nu och har stort intresse, spelar "farming simulator" varje dag på datorn... :wink:
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Det första motorfordonet på Sydpolen var en Ferguson... :)

Sir Edmund Hillary tog sig en sväng dit med denna:
Ferguson-tea-20.jpg
Ferguson-tea-20.jpg (25.59 KiB) Visad 3035 gånger
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Hynboholm skrev:Jag hoppas verkligen att jag kan ta över gården när inte farsan orkar längre!
Grabben är 10 år nu och har stort intresse, spelar "farming simulator" varje dag på datorn... :wink:
Det låter ju lovande! Farming simulator skulle jag vilja prova, men jag har så dåligt med tid till sånt. Bygger om min egen laggård just nu till verkstad och sen är det ju alla andra projekt.
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Frolzon skrev:Det första motorfordonet på Sydpolen var en Ferguson... :)

Ferguson-tea-20.jpg
Ja, jag har sett lite bilder från den expeditionen :) Undrar hur dom lyckades starta dom i kylan.. :)
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Baronen skrev:Ja, jag har sett lite bilder från den expeditionen :) Undrar hur dom lyckades starta dom i kylan.. :)
De kanske aldrig stängde av dem... :roll:
När jag bodde utanför Skara på sextio-talet så har jag i minnet en grön Munktell-traktor som bara stod och puttrade i över två år.
Men det var ju en tändkulemotor, förstås... :)
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Frolzon skrev:
Baronen skrev:Ja, jag har sett lite bilder från den expeditionen :) Undrar hur dom lyckades starta dom i kylan.. :)
De kanske aldrig stängde av dem... :roll:
När jag bodde utanför Skara på sextio-talet så har jag i minnet en grön Munktell-traktor som bara stod och puttrade i över två år.
Men det var ju en tändkulemotor, förstås... :)
Ja, det kan ju va lite kyligt i Skara :)

Det lär ha gått åt en hel del soppa på den expeditionen isåfall :) När vi körde hem mina traktorer i somras så va det en resa på två mil ungefär. Då drog grållen i sig ca 10l/milen :) Kontrollmätte före och efter med originalets bränslemätare. En träbit med en aluminium skala fastnubbad på som sticks ner i tanken :)
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Haha, nja...jag tror att Munktellaren stod och gick hela tiden mest för att den var svårstartad... :)
10 liter/milen... och då hade du inte ens plogen nere... :shock:
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Frolzon skrev:Haha, nja...jag tror att Munktellaren stod och gick hela tiden mest för att den var svårstartad... :)
10 liter/milen... och då hade du inte ens plogen nere... :shock:
Nepp, ingen plog :) Farsan sa att det var helt normalt. Du kunde se virveln i tanken när man plöjde, sa han. Men det var en härlig tur. Vi åkte i kortege, alla tre traktorer på rad. Zetorn och 36:an hade just inte dragit någonting. staff_36-1
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE

Inlägg av HSE »

Jag bytte till mig en Fordson Höglund för en massa år sedan just för att det var den första traktor jag körde och jag hade fina minnen av den. Men jag hade inte råd att köra den, billig motorfotogen som vår gick på då finns ju inte längre och den lågvarviga sidventilaren drog 20 lite i timmen vid hårt jobb! Går inte att lösa med dagens bränslepriser så jag plogade lite snö med den tills jag skaffade ett par Grållar som var snålare och smidigare. Grållarna såldes sedmera efter jag fixat upp dem och den nuvarande Volvo BM Dieseln skaffades. Höglunden stod i 35 år tills jag gav bort den för 3 år sedan, tyckte den behövde ett gott hem :) Men en större moderna traktor står på önskelistan nu!
HSE

Inlägg av HSE »

Baronen skrev:
Frolzon skrev:Det första motorfordonet på Sydpolen var en Ferguson... :)

Ferguson-tea-20.jpg
Ja, jag har sett lite bilder från den expeditionen :) Undrar hur dom lyckades starta dom i kylan.. :)
Förmodligen gjorde de som vi gjorde när jag låg i lumpen och vi var ute på manöver i 20 minusgrader. Vi täckte över motorhuven med täcken och eldade träkol i en spann under motorn sedan hade vi eterampuller till dieselmotorerna. Fungerade bra på Grållarna, min Fordson diesel var ändå seg... Sen finns ju knepen som Tyskar och Ryssar användande på östfronten under kriget, frånsett varmkörning ar tredje timme så kunde man tappa av motoroljan när motorn var varm och sedan värma den till en 100 grader över en brasa innan man slog på den vid start. Ytterligare ett trick var att spä oljan med hälften bensin, då belv den lättflytande och bensinen dunstade när motorn blev varm.
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

Farfar berättade att när traktorn ställdes av på kvällen så tappades kylarvattnet ur, på morgonen värmdes två spannar med vatten på vedspisen till nästan kokpunkten och så eldade man under oljetråget på Fordson Super Majoren, när den väl startade hällde man i det varma vattnet i kylaren.
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Jag såg en dokumentär om isracing en gång. Det var några svenskar som skulle köra i Sibirien. Innan tävling fylldes motorerna med olja ifrån en termos. Efter tävling tappade man ur oljan tillbaka i termosen igen. :)

Det där med att elda kol under tråget brukade endel skogsmaskinsägare göra. Dock resulterade det ibland att det kunde ta eld om maskinerna va oljiga och fulla i spån.
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Bild Här va det vattenpaus på vägen. Vi var ungefär halvvägs här. :)
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar