Jaha då har man demonterat i alla fall
Gick lätt förutom nåra skruvar till fram och bakskärm fick bli vinkelslip,rengjort har jag med(svinto)fantastisk uppfinning.
Tanken är väl att göra vid det viktigaste lager,bussningar,hjul m.m.och behålla den i nuvarande skick till och börja med men lite roligare motor ska på och så får man se var det slutar
Snygg sadelbotten är nog äkta gran
Då har i alla fall motorn kommit på plats,fick ha den lite åt vänster + att jag vidga svingen lite grann för att kedjan skulle linjera.Svingen hade nån gammal gassvetslagning vid hjulaxeln som jag fixa till och passade på att svetsa lite förstärkningar samtidigt kommer inte att synas när kedjekåporna kommer på främre motorfästena tänkte jag lugna mej med tills jag fått på förgasare
Fått lite mer gjort,fotpinnar och hylsa med axel till fotbroms svetsade ska fixa ljudrör innan jag gör klart bromspedalen är inte helt nöjd med främre motorfästet men det går ju och ändra
Körställningen känns inte rätt ska flytta tillbaks sadeln och höja styret lite grann
Snart dags för provstart.Byttat packboxar,växelkil,växelfjäder i motorn och borrat till 38,5.Tydligen var det en akf-motor jag fått tag på eftersom den hade 12mm kolvbult, står bkf på kåpan 44mm slaglängd stämde i alla fall Köpte nån trimkolv från Brattis men på den kom övre kolvringsgapet i avgasporten.Gnista hade jag men när jag skulle ställa tändningen såg jag att det satt fel svänghjul på (moturs)Beställde kolv och komplett brytarlöst från Mopedrenovering.Har putsat kanalerna lite och lagt 1,5mm distans under cylinder och svarvat av 2mm i ovankant, förgasarn är 19mm duger väl till att börja med.Lite eldragning och olja i växellådan sen ska jag väl få reda på vad jag behöver göra om och göra rätt har väl ju vatt en del redan både med motor och annat.
Styrkåporna är tydligen inte samma på Saxopederna som på Raketarna har jag åkså lärt mej nu men polarn hade lykta liggande så den får sitta där så länge
Fått ihop det mesta och testkört lite i helgen. Ville först inte gå på lågvarv så det blev till att plocka av förgasarn och rengöra. Lågfartsmunstycket var igensatt rensa med en tråd från en vajer starta upp och det verka funka tänkte att jag behövde luftfilter(bor vid grusväg) tog en böjd kylarslang ock klämde på och limma på ett gammalt KNfilter från mc så det stod i 90 vinkel ut. Starta och gick fint men när man försökte köra iväg så dog den om man kom över halv gas, väck med filtret ingen bättring,tog bort slangen åkså och då funka det tydligen blev luftflödet för dåligt med böjen direkt och lite hopklämd fick bli en nylonstrumpa över så jag kunde testköra. Drog iväg bra och koppling och växlar funkar förutom att jag fått växelpedalen fel i förhållande till fotpinnen så det är jobbigt att växla upp får väl kapa och svetsa lite där åkså bakbromsen funka bra den har ju hyfsad diameter men fram var det helt värdelöst, Blev inte så lång runda men jag kom i alla fall på lite till som behövs göras bl.a fixa ett annat framhjul,göra ett vinklat insug så jag kan få på luftfilter och skaffa större framdrev
Bättre begagnat framhjul från Puch Florida (tror jag) bytt lager och gjort bussningar för 12mm axel fick åkså svetsa på lite på länkarmen så inte bromsskölden åker runt, blev rätt hyfsad bromsverkan men det känns ju lite konstigt att moppen reser sig i framänden när man bromsar
Fint med Puch-hjulet där du. Bra bromsar och hastighetsmätardrivning och grejor. Synd bara att det är så svårt att få till ett riktigt bra stopp för bromspaddan. Jag har själv försökt med samma sak på en likadan raketare men jag fick inte till det.
Får väl vara färdig tillsvidare,motorn går väldigt fint drar från låga varv så man kan puttra i 30km/h eller ösa på toppar 75 utan man behöver sega sig dit.Testade med 2 kuggar större framdrev gick ju fortare men blev seg och trist att köra.Synd man inte kände till dessa motorer när man va 15