Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renovering
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Nej, inga packboxar (åtminstone inte i min). Fjädrarna smörjs bara in med fett.
Gummidamaskerna brukar spricka, så det kan vara idé att leta upp sådana.
Gummidamaskerna brukar spricka, så det kan vara idé att leta upp sådana.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Ja, nu kan jag inte göra mer innan motorn är på plats. Tanken får vänta liksom mittkåpan.
Bromsar inställda och elsystemet är i princip klart.
Då är det bara att ställa in moppen på vänt.

Vad ska jag hitta på nu då?
Bromsar inställda och elsystemet är i princip klart.
Då är det bara att ställa in moppen på vänt.

Vad ska jag hitta på nu då?
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Bra jobbat Björn! Denna kommer bli bra, så mycket som du arbetat med den!
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Tack!!!!
Hoppas verkligen att allt blir bra till slut, många svettiga timmar under ett drygt år.
Hoppas verkligen att allt blir bra till slut, många svettiga timmar under ett drygt år.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Näe, dom där har en på mitt jobb svarvat till. Jag får låna dom när jag behöver.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Beställde en kopplingskorg med raka drev.
Var tyvärr lögn att få i lagret.
Diametern var för liten och korgen returnerades.
Idag kom den nya korgen och nu gick det att få i lagret.
Var dock tvungen att fila lite invändigt på blocket, korgens kuggar tog i lite på ett ställe, hmmm.
Nu börjar den mödosamma operationen att få på drevaxeln, det är ju lösa rullar som lagring i blocket.
Var tyvärr lögn att få i lagret.
Diametern var för liten och korgen returnerades.
Idag kom den nya korgen och nu gick det att få i lagret.
Var dock tvungen att fila lite invändigt på blocket, korgens kuggar tog i lite på ett ställe, hmmm.
Nu börjar den mödosamma operationen att få på drevaxeln, det är ju lösa rullar som lagring i blocket.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Operationen genomförd, och det har osat hett, men lyckades.
Fortsättning följer.
Fortsättning följer.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Nu är kopplingskorgen och primärdrevet på plats.
Gott, snart så kan jag nog få ihop hela motorn också.

Gott, snart så kan jag nog få ihop hela motorn också.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Har ägnat mig åt en del av mina andra projekt, men nu väntar Mustangen.
Den nya kopplingskorgens hål för bommarna på lamellerna var för smala, så jag fick fila på samtliga bommar dvs 24 stycken.
Inte jobbigt men trist!
Men nu fungerar kopplingen, vad jag kan bedöma.
Den stora 2,9:an med nytt topplock åkte på igår kväll, så nu är det bara tändningen som ska på och ställas in.
Sen....åker motorn på plats!

Den nya kopplingskorgens hål för bommarna på lamellerna var för smala, så jag fick fila på samtliga bommar dvs 24 stycken.
Inte jobbigt men trist!
Men nu fungerar kopplingen, vad jag kan bedöma.
Den stora 2,9:an med nytt topplock åkte på igår kväll, så nu är det bara tändningen som ska på och ställas in.
Sen....åker motorn på plats!

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Motorn på plats, gick förhållandevis smidigt även om det är lite tungt att baxa in motorn.
Upptäckte att min Bing 15 med ställbart kommer för tajt in mot cylindern, trottelhuset tar i. Flänsarna bygger ju mer än på en vanlig minitherm.
Det blir till att tillverka en spacerplatta på c:a 5 mm, så ska det nog fungera.

Upptäckte att min Bing 15 med ställbart kommer för tajt in mot cylindern, trottelhuset tar i. Flänsarna bygger ju mer än på en vanlig minitherm.
Det blir till att tillverka en spacerplatta på c:a 5 mm, så ska det nog fungera.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
En av de absoluta favoritmopederna, och satan så bra du bygger det. Vad förväntar du dig för karaktär på motorn med den uppsättningen? Kör själv på min Cobra 50cc minitherm, 15mm bing och originalrör på 25mm. Vill gärna trycka på ett rör som luftar bättre, men då blir det svårt att behålla det överliggande...
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Det här blir ett experiment, har faktiskt ingen aning om hur detta setup kommer att bete sig.
Har ju en minitherm 2,9:a att testa med också samt en original 6;25:a.
Kommer att bli ett openflow-avgassystem på denna, samma som jag har på min zd 40 (kompis)
Det som kommer att fälla avgörandet är att få en skön åkmoppe, med tillräcklig kraft och styrka, siktar inte på jättehöga hastigheter.
Har ju en minitherm 2,9:a att testa med också samt en original 6;25:a.
Kommer att bli ett openflow-avgassystem på denna, samma som jag har på min zd 40 (kompis)
Det som kommer att fälla avgörandet är att få en skön åkmoppe, med tillräcklig kraft och styrka, siktar inte på jättehöga hastigheter.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Flitens lampa har varit tänd de senaste kvällarna.
Nu är det mesta hopsatt, gjorde en test med alla kåpor igår kväll.
Inte hundra passform, men det ska nog fungera.

Avgassystemet också på, men böjen var inte riktigt rätt, blev inte riktigt bra linje på det hela.

Om jag får spacerplattan till förgasaren innan helgen, så kanske jag vågar en provstart.
Känns lite nervöst.....
Nu är det mesta hopsatt, gjorde en test med alla kåpor igår kväll.
Inte hundra passform, men det ska nog fungera.

Avgassystemet också på, men böjen var inte riktigt rätt, blev inte riktigt bra linje på det hela.

Om jag får spacerplattan till förgasaren innan helgen, så kanske jag vågar en provstart.
Känns lite nervöst.....
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Spacerplattan blev färdig igår eftermiddag och förgasaren monterades.
Skulle jag prova att kicka lite?
Med hög puls och efter c:a 30 kickar sparkade den igång, kors i taket.
Gjädjen blev dock kortvarig, då avgassystemet lossnade av någon märklig anledning, jag hade ju dragit åt ordentligt, tyckte jag.
Nåja, den gick i alla fall igång, hörde inga missljud heller.
Fortsättning följer.....

Skulle jag prova att kicka lite?
Med hög puls och efter c:a 30 kickar sparkade den igång, kors i taket.
Gjädjen blev dock kortvarig, då avgassystemet lossnade av någon märklig anledning, jag hade ju dragit åt ordentligt, tyckte jag.
Nåja, den gick i alla fall igång, hörde inga missljud heller.
Fortsättning följer.....
