Har i tysthet hängt på detta forum en längre tid och imponerats av den samlade kompetens som finns bland deltagarna.
Har i vinter gjort min första mopedmotorrenovering, mekandet är inget bekymmer då jag dagligen skruvar med motorer på en av Skövdes ledande motorfabriker.
Har haft premiärstart och provkörning idag,en härlig känsla få liv i det som för någon vecka sedan var en hög med delar.
Väglaget tillät inte några högre hastigheter men jag kunde konstatera att koppling och växlar fungerar.
Motorn är en från Portugal importerad 4 växlad rundmotor.
Motorn hade nog stått vattenfylld en längre tid för de flesta ståldelar var gravrostiga och bl.a en drevaxel (granen) har därför bytts ut.
Rundvev, Athena Minitherm 70cc, Dellort PHBC 20 AD och Kokusan tändning bör ge bra prestanda när drevning/bestyckning har sorterats ut.
Avgassystemet är byggt av en modifierad 32mm Sachskrök, Jamarcol Zundapp dämpare och värmeskydd från Tomos,
Högt liggande avgassystem är läckert ...
En sak oroar mig dock, de gamla rostiga ekrarna i bakhjulet, kommer dom att hålla?
Tung moped, tung förare och ökad effekt frestar förmodligen hårt på dessa.
Mvh.
Tommy Svensson Skövde
