Första uppstart av Sport Combinette efter motorrenovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Flak Buster
Forumsponsor

Första uppstart av Sport Combinette efter motorrenovering

Inlägg av Flak Buster »

Hej.
Har i tysthet hängt på detta forum en längre tid och imponerats av den samlade kompetens som finns bland deltagarna.
Har i vinter gjort min första mopedmotorrenovering, mekandet är inget bekymmer då jag dagligen skruvar med motorer på en av Skövdes ledande motorfabriker.
Har haft premiärstart och provkörning idag,en härlig känsla få liv i det som för någon vecka sedan var en hög med delar.
Väglaget tillät inte några högre hastigheter men jag kunde konstatera att koppling och växlar fungerar.
Motorn är en från Portugal importerad 4 växlad rundmotor.
Motorn hade nog stått vattenfylld en längre tid för de flesta ståldelar var gravrostiga och bl.a en drevaxel (granen) har därför bytts ut.
Rundvev, Athena Minitherm 70cc, Dellort PHBC 20 AD och Kokusan tändning bör ge bra prestanda när drevning/bestyckning har sorterats ut.
Avgassystemet är byggt av en modifierad 32mm Sachskrök, Jamarcol Zundapp dämpare och värmeskydd från Tomos,
Högt liggande avgassystem är läckert ...
En sak oroar mig dock, de gamla rostiga ekrarna i bakhjulet, kommer dom att hålla?
Tung moped, tung förare och ökad effekt frestar förmodligen hårt på dessa.

Mvh.
Tommy Svensson Skövde

Bild
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Re: Första uppstart av Sport Combinette efter motorrenoverin

Inlägg av Lolalola »

Svårt att säga med ekrarna, men jag har kört rätt hårt med precis såna hjul (som då haft otroligt anlöpta ekrar) och det har gått bra. Snyggt avgasrör förresten. :)
Flak Buster
Forumsponsor

Inlägg av Flak Buster »

Tack för svaret.
Då låter jag ekrarna vara kvar så slipper jag montera något blankt på den för övrigt väl patinerade moppen.
Jag är väldigt nöjd med avgasröret så jag hoppas att du inte var alltför ironisk i din åsikt, kan ifs ta det också. :-)
Flak Buster
Forumsponsor

Inlägg av Flak Buster »

Kunde inte hålla mig ikväll, måste bara ut och testa nya" motorn på asfalt.
Hyffsat drag i motorn o inget kopplingslir gjorde att jag kände mig rätt nöjd ett tag tills det började låta dyrt i motorn.
Tog mig sakta hem med knackande motor, gick sista biten, lite felsökning och av med kopplingskåpan.
Hoppla Kerstin, en fjärdedel av kopplingskorgens kuggar saknas.
Där fick jag antagligen för att jag var dumsnål och (mot bättre vetande) använde delar med gravrostiga kuggar.
Kopplingsdelarna som syns är också delvis gravrostiga men alla kontaktytor är OK.
Bara att bita i sura äpplet, riva och köpa nytt.

Bild
Johan71

Inlägg av Johan71 »

Aj Aj då det lät inte så kul.
Var köpte du motorn, Tradera?
Flak Buster
Forumsponsor

Inlägg av Flak Buster »

Köpt på tradera av Portugisen som brukar sälja där.
Lite lotteri med skicket därifrån, jag hade oturen att få en som varit vattenfylld.
Säljs som repobjekt så inget att säga om det.
Jag borde bytt dessa delar men det är lätt att bli dumsnål när kostnaderna skenar iväg.
Har senare köpt fler motorer därifrån för framtida behov och dom verkar vara i bättre skick än denna var.
En av dom får släppa till delar så jag snabbt kan få ihop en fungerande motor.
Man lär sig av misstag, lite av charmen med att hålla på med sådant här tycker jag. :-)
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

Flak Buster skrev:Köpt på tradera av Portugisen som brukar sälja där.
Lite lotteri med skicket därifrån, jag hade oturen att få en som varit vattenfylld.
Säljs som repobjekt så inget att säga om det.
Jag borde bytt dessa delar men det är lätt att bli dumsnål när kostnaderna skenar iväg.
Har senare köpt fler motorer därifrån för framtida behov och dom verkar vara i bättre skick än denna var.
En av dom får släppa till delar så jag snabbt kan få ihop en fungerande motor.
Man lär sig av misstag, lite av charmen med att hålla på med sådant här tycker jag. :-)
Är ingen otur att du fick en sådan motor, så gott som alla motorer han säljer är sådana, det är en riktigt ful fisk som säljer så gott som bara skrot sen skyddar han sig med spares/repair men han vet alltid hur dom ser ut.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Flak Buster skrev:Tack för svaret.
Då låter jag ekrarna vara kvar så slipper jag montera något blankt på den för övrigt väl patinerade moppen.
Jag är väldigt nöjd med avgasröret så jag hoppas att du inte var alltför ironisk i din åsikt, kan ifs ta det också. :-)
Ironisk... jag? :D
Nej avgasröret ditt är alldeles prima. Jag är en riktig sucker för uppdragna avgasrör och håller just nu själv på med ett.

Det där med portugismotorn känner jag igen. Jag klämde in en helt orörd från honom i ett projekt och det blev ungefär så som du beskrev. Det hade väl inte stått vatten i min, men 70-kubikaren skulle jag nog låtit bli. Hela kopplingen i stort sett exploderade vid första provrepan, men eftersom den fortfarande fungerade lite, lite, lite och under ohyggliga oljud trots allt underlättade växlandet (som i sin tur gick till som så att man fick växla uppåt ett steg extra för att kunna hålla foten hårt på pedalen sen när man tryckte ner för att nå växeln men egentligen ville ha) så körde jag ett tiotal mil innan jag plockade isär eländet. Det var en hemsk syn.
Skriv svar