Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Frolzon skrev:Hmm... öppnar du "feugasaren" så finns det nog en skvätt vatten i botten på flottörhuset... slider_anon.gif
Är det verkligen möjligt med 20 liter "K-sprit" i bensintanken :shock:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av zappafan »

Kanske du kör på mer vatten än "brännbart".... :sorry:
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Frolzon »

Egentligen inte men...hmm..jag hade kollat bara för att vara helt säker innan andra åtgärder... :)
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Baronen »

Det sitter Inget motstånd mellan tändningslås och tändspolen? Jag hade ett liknande fel på 240n en gång. Spänningen fram till tändspolen försvann efter några minuter. Ryckte en kabel från extraljusen och drog direkt till plus på spolen för att kunna köra vidare och sen laga när jag kommit hem. Blev inte av att laga förens efter en vecka och då provstartade jag utan att ge direktström och sen dess har den fungerat.. Den lagade sig själv.. Gillar inte när fel försvinner av sig själv :?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

56:an skrev:
Frolzon skrev:Hmm... öppnar du "feugasaren" så finns det nog en skvätt vatten i botten på flottörhuset... slider_anon.gif
Är det verkligen möjligt med 20 liter "K-sprit" i bensintanken :shock:
jag kommer inte ihåg hur mycket vatten 20 liter etanol kan bära, men om jag minns rätt blev tändvilligheten lidande efter 10-15 procent vatten i E85.

ett annat klassiskt volvofel var ju sprucket kamdrev. brukar dock ge vissa missljud.

har du kollat så det inte är vanlig "skit i förgasaren"

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:40, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:40, redigerad totalt 1 gång.
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Amarace »

Har du konstateratt fördelarlock och rotor verkligen är ok, då främst att kolstiftet sitter där (så det inte bara är fjädern) och sticker ut nog långt så kontakten med rotorn är bra.
Av det jag läst är det främst brytaren du donat med, och iomed att du då lyfter locket varje gång kan det ju vara där det spökar. Isåfall kan du ju ha bra gnista från tändspolen, men det når aldrig stiften som det ska

Tändspolen brukar gå väldigt varm när den är dålig, sen kondensatorn, jag har faktiskt varit med om liknande problem, då tipsade en gammal man mig om kondensatorn, jag tvivlade, men nog tusan blev allt bra då den byttes. Den var då bytt för ca 100 mil sedan, satte dit den gamla och körde ned den. (Så fort jag byter tönddelar lägger jag det gamla i bagaget utifall att)


Det är vad jag skulle börja med att kolla iaf, alltid gå bakåt till när det sist fungerade, fundera på vad man gjorde och tänka om nåt av det kan spöka, då är du tillbaka vid fördelaren.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:39, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Frolzon »

Om lagringen i övre delen av fördelaraxeln är sliten, då kan man ställa brytaravståndet rätt, men det kommer att variera med glappet... :roll:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:38, redigerad totalt 1 gång.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Baronen »

Har fördelaren ordentlig jordning? Är alla flätor som dom ska?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:38, redigerad totalt 1 gång.
HSE
Inlägg: 5972
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av HSE »

Testa om motorn hoppar igång glatt på startgas. Om den gör det ligger felet på bränslesidan. Om den är lika motvillig med startgasen brukar jag börja med ett kompprov för att vara säker på att motorn är frisk i grunden. Annars kan man skruva tills F.N löser av en. På bilar med kamremm/kamkedja kollar jag också att ventiltiderna stämmer, haft flera "kunder" med remmar som hoppat någon kugg och då blir det problem. Men det gäller ju inte en B18, där går kammdrivningens fiber drev ibland men då startar motorn inte alls och snurrar fortare än normalt på starten...
Skriv svar