Politiken i Sverige

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
tompas11

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av tompas11 »

Vilka ska leva och vilka ska dö?

"Idag saknas 229 000 bostäder i Sverige och om det nu är så att staten går in som garant för att nyanlända flyktingar skall kunna ha eget boende så kommer det ge kraftiga konvulsioner som följd i den ungdomsgeneration som idag står utan jobb och därmed utan möjligheter till bostad. Enda sättet för en svensk ungdom att kunna flytta hemifrån och få ett långvarigt arbetsmarknadspolitiskt stöd blir med andra ord att söka politisk asyl i Sverige om tankegodset och åtgärdsprogrammet får fäste."

"Med de omdisponeringar som skett i biståndsbudgeten så har den humanitära stormakten Sverige valt ut vilka som skall leva och vilka som ska dö. De som varit rika och starka nog, de får våra välfärdsresursers ovillkorade stöd. De som är för fattiga och svaga – de får stanna i sina krigs- och oroshärdar och dö."

http://ledarsidorna.se/2015/01/2135/
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
HSE

Inlägg av HSE »

Ser ut som någon SD propaganda. Faktum är att flyktingarna kommer och knackar på och sedan måste reglerna följas.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

tompas11 skrev:Angående tiggare så gjorde du det enda rätta. Det kan knappast vara Sveriges uppgift att lösa sociala problem i länder som t.ex. Bulgarien eller Rumänien. Tycker nog att vi har nog av dessa problem själva i landet...
Jag har bytt stil så nu får dom rumänska tiggarna nån silverfemma eller två när jag går förbi så där nån gång eller två i veckan. Jag har inget överflöd men det har jag lugnt råd med. Det är saligare och ge än att taga hörde jag när jag var liten :)
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

HSE skrev:Ser ut som någon SD propaganda. Faktum är att flyktingarna kommer och knackar på och sedan måste reglerna följas.
Ja nu var ju inte detta någon SD-propaganda utan detta var taget ur SKL:s 35 åtgärdsförslag för ett hållbart asyl- och flyktingmottagande.
http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/ ... usl=ignore

56:an - valet är fritt hur man vill agera.
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Forumsponsor

tompas11 skrev:56:an - valet är fritt hur man vill agera.
För de flesta av oss ja, men tiggarna har förmodligen inte så stor valfrihet så därför kan dom gott få ett uns av mig. Det är väl det minsta jag kan göra och det känns inte som nån större uppoffring, snarare en lättnad för samvetet :)
HSE

Inlägg av HSE »

Om man läser sammanfattningen kommunerna och landstingens skrivelse så är det inte mycket mer att orda om: Det är viktigt att hela samhället tar ansvar för skyddsbehövande som ges asyl i
Sverige och samtidigt tar tillvara på den resurs som de nyanlända utgör. Ett
framgångsrikt integrationsarbete är tillväxtfrämjande, bidrar till att klara vårt
framtida arbetskraftsbehov och välfärdens framtida finansiering. Asyl- och
flyktingmottagandet innebär därför både möjligheter och utmaningar.
SKL föreslår 35 åtgärder för utvecklingen till ett hållbart asyl- och
flyktingmottagande. Det gäller åtgärder för att förbättra samspel och
samverkan mellan stat och kommun, om bosättning och asyl- och
flyktingmottagandets fördelning och om det statliga ekonomiska ansvaret.
Med utgångspunkt i dessa förslag vill SKL föra en bred dialog med regeringen
som ska syfta både till omedelbara och mer långsiktiga lösningar.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Artikeln på ledarsidorna är mycket vinklad... :roll:
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

HSE skrev:Om man läser sammanfattningen kommunerna och landstingens skrivelse så är det inte mycket mer att orda om: Det är viktigt att hela samhället tar ansvar för skyddsbehövande som ges asyl i
Sverige och samtidigt tar tillvara på den resurs som de nyanlända utgör. Ett
framgångsrikt integrationsarbete är tillväxtfrämjande, bidrar till att klara vårt
framtida arbetskraftsbehov och välfärdens framtida finansiering. Asyl- och
flyktingmottagandet innebär därför både möjligheter och utmaningar.
SKL föreslår 35 åtgärder för utvecklingen till ett hållbart asyl- och
flyktingmottagande. Det gäller åtgärder för att förbättra samspel och
samverkan mellan stat och kommun, om bosättning och asyl- och
flyktingmottagandets fördelning och om det statliga ekonomiska ansvaret.
Med utgångspunkt i dessa förslag vill SKL föra en bred dialog med regeringen
som ska syfta både till omedelbara och mer långsiktiga lösningar.
Finns massor att orda om:
Oavsett vad SKL säger/tycker/gör så är det kaotiskt i över 65 bostadsområden i Sverige, bostadsbristen ökar, varje arbetstillfälle har fler o fler sökande.
Då har vi ändå inte ens snuddat vid dom konsekvenser som kommer när småbyar på landet tvingas öka sitt invandrarantal bara på några dagar !!!
Vad jag vet, har inte polisen, räddningstjänsten, vården, socialtjänsten, m.fl. fått ökade resurser för att hantera denna orimliga ökning av invånare på rekordkort tid.
Det betyder att vi får vänta ännu längre när jag behöver hjälp.

Förutom den humanitära fördelen kan jag inte se några fördelar alls med detta.
att vi skulle ha sån otrolig nytta av den så kallade arbetskraftsinvandringen tvivlar jag också starkt på.
Jag skulle vilja se oberoende statistik på detta samt en rejäl opartisk konsekvensuppföljning av läget.

Att dessutom kvinnorörelsen i så pass hög grad är så positivt inställd till den gigantiska invandringen från muslimska länder är för mig en stoooor gåta eftersom deras kvinnosyn både officiellt och inofficiellt inte hyser några höga tankar om kvinnor och deras rättigheter utan tvärtom jämför det kvinnliga könet med djur.
Att som kvinna inte ens få klä sig som man vill, göra som man vill och älska den man vill känns för mig helt absurt, men är tydligen inget som våra kvinnliga politiker har något problem med.
Jag tror man stirrar sig blind på det humanitära och glömmer bort att man kan/bör sätta gränser och regler även för dem vi hjälper.
HSE

Inlägg av HSE »

Bostadsbristen måste i vilket fall det göras något åt. Den högerinriktade regeringen följde sid doktrin och sade att det var marknadskrafterna som skall sköt bostadsbyggandet och resultatet efter 8 år är inte direkt uppmuntrande. Statliga pengar och satsningar behövs liksom på sextiotalet. Miljonprogrammet har fått mycken kritik men folk fick tak över huvudet...Så lär av misstagen då och satsa igen på nytt miljonprogram! Ger sysselsättning också, jag körde många ton sprängsten schakt och grus under det byggprogrammet :D
Forumsponsor

Jo det är sant, investeringar är bra när ekonomin går i stå för då sätter igång allt igen :)

Därför är det ett sant nöje visa upp en bild med en stor byggkran som jag tog idag mest för och visa väderläget här i Kalmar. Vi befinner oss på Erik Dahlbergs väg på väg in mot centrum och stadskärnan. Här håller HSB på och uppföra bostadskomplex i form av lägenheter, väldigt nära vägen som är två-filig kan man tycka. Bakom mig finns flera hela stora kvarter med större hyreshus som är blandat hyresrätt och insatslägenheter HSB och privatägda. Men åter till bilden, bakom husen som nu uppförs ligger Jenny Nyströmsskolan som inte är så jättegammal och ytterligare bakom ligger Sporthallen som var ganska nybyggd när jag var liten och då var det här området ett öppet fält där det bl.a. arrangerades Länet -70 en stor länsutställning som var då. Men idag är såna utställningar ett minne blott för somliga. Jag kommer ihåg dom visade upp stridsvagn S som var ganska ny då men idag utrangerad och skrotad. Jag tror den var för dålig helt enkelt som det senare skulle visa sig.

Nära åt motsatta hållet ligger Giraffen som idag är ett köpcentrum men förr ett industriområde med bl.a. Kalmar Kök (Kalmar Snickerier), EXO verken (Euronom) m.fl. företag. Jag skulle till ICA Maxi och hämta ett traderapaket med några böcker i. Vid tre ingångar satt de rumänska tiggarna strategiskt placerade. Inte alls störande många snarare tvärtom för jag såg inte fler än de tre och området är stort.
Vid "min" ingång satt en rätt ung tjej som hade gjort det någorlunda trivsamt för sig genom att linda in sig i nåt täcke och filtar för att inte frysa. Jag sa Råmaniiia? till henne och la en silverfemma i pappmuggen.
Hon följde min hand med blicken och svarade snabbt Yes!! Tack sa mykket och jag gick vidare in i affären.
De unga verkar ha lättare för och snabbt lära språk för till mot tanten med guldtänderna häromdagen som bara nickade och inte sa nånting, förmodligen kunde hon inte ett enda ord på något annat språk sitt eget rumänska.

Bild
HSE

Inlägg av HSE »

Inte mycket snö på den bilden :)
Forumsponsor

Nä, det så det ser ut nu i Kalmar 8)
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Jag har väl aldrig varit någon vän eller beundrare av Carl Bildt men i denna intervju från maj 1990 så sätter han journalisterna på plats. På något underligt sätt så känns ämnena som diskuteras lika aktuella i dag. Faktiskt en njutning att höra Carl denna gång. :D

https://www.youtube.com/watch?v=hLDICyW2n7k
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Forumsponsor

iof underhållande men jag släckte vid 5.38
Men det gav en påminnelse hur det politiska kartan såg ut då, och hur den börjat ändra sig, men inte till den form den har idag.

Mao EU och den liberala globaliseringsagendan har inte blommat ut och därför ej heller den nationella rekylen som förenar Europa med Ryssland :twisted:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Låst