frågar man en bilmekaniker av den "gamla" stammen så är gassvets bäst att svetsa avgasrör med.
själv tar jag bara fram den om jag ska svetsa extraktorgrenrör/headers eller främre rör. längre bak i avgassytemen blir det magsvetsen.
K50_anderss skrev:
Tackar Bra skrivit, ska prova göra ett försök till k50 som bara står å dammar. Är svets med material som tillsätts att rekomendera? Eller går det bra med typ.gas? MVH
Gas är inget expertområde för mig men man vill åt två saker, dels lite värmepåverkan i svetsfogen för att minska risken för att det spricker bredvid svetsfogen, dels vill man inte slipa ihjäl sig på en fet svetsfog.
Jag antar att det senare löser sig med gassvets.
Jag har för mig att Rexxy brukar köra MIG så har du inget annat så är det bara att köra på
Vilken tur att jag hann köpa innan priset höjdes. Jag gav bara 3695 och nu kostar de en hundring till
Det är förstås mycket mer än man vill ge bara för ett avgassystem. Det jag vägde in var dock att det inte är gratis att tillverka ett eget system som presterar bra och är tyst och ser ut som det skulle kunna vara original genom att det här har hög finnish och är förkromat. De köp man ångrar är billiga grejor som inte håller måttet. När man tar i lite mer och får det man vill ha och lite till blir man alltid nöjd även på lång sikt.
Man kan säga att man får vad man betalar för. Men jag måste erkänna att jag inte ramlade baklänges av priset som jag trodde att jag skulle göra.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
erlan skrev:frågar man en bilmekaniker av den "gamla" stammen så är gassvets bäst att svetsa avgasrör med.
själv tar jag bara fram den om jag ska svetsa extraktorgrenrör/headers eller främre rör. längre bak i avgassytemen blir det magsvetsen.
ja magsvetsen ger nog svagare skarvar.
det är ju gassvetsens breda värmespalt som ska ge mindre spänningar.
hur det funkar i praktiken vet jag inte.
tigen ger finast svetsar.
Vilken tur att jag hann köpa innan priset höjdes. Jag gav bara 3695 och nu kostar de en hundring till
Det är förstås mycket mer än man vill ge bara för ett avgassystem. Det jag vägde in var dock att det inte är gratis att tillverka ett eget system som presterar bra och är tyst och ser ut som det skulle kunna vara original genom att det här har hög finnish och är förkromat. De köp man ångrar är billiga grejor som inte håller måttet. När man tar i lite mer och får det man vill ha och lite till blir man alltid nöjd även på lång sikt.
Man kan säga att man får vad man betalar för. Men jag måste erkänna att jag inte ramlade baklänges av priset som jag trodde att jag skulle göra.
Jo det är ju sant. Men det känns ju som att du kan göra ett eget för en lite billigare slant ;)