Oljans väg i Zundappmotorer.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Flak Buster
Forumsponsor

Oljans väg i Zundappmotorer.

Inlägg av Flak Buster »

Om man fyller olja i hålet ovanpå Zundappmotorn hamnar oljan i växellådan men hur tar den sig till primärdrivningen och kopplingen?
Har studerat höger blockhalva men hittar ingen mer passage än den som är vid bottenpluggen.
Den passagen täpps dock av pluggen på mina motorer, skall det vara så?
Jag har kollat bottenpluggen på tre motorer och alla har samma längd.
Finns säkert en bra och enkel förklaring men jag blir pinsamt nog inte klok på't.
Nå'n som kan reda ut detta åt mig?
56:an
Forumsponsor

Re: Oljans väg i Zundappmotorer.

Inlägg av 56:an »

Om du lossar oljepluggen under motorn ett antal varv utan att ta ur den så borde väl oljan rinna över till den andra sidan när du fyller på olja då :roll:
Forumsponsor

Ett annat alternativ kan väl vara och fylla på som vanligt och sen lägga mopeden på sidan en stund så det rinner över till kopplingen :lol:
Flak Buster
Forumsponsor

Inlägg av Flak Buster »

Frågan var hur oljan kommer till kopplingen, för det gör den, förstår bara inte hur.
Forumsponsor

Genom kullagret till kopplingskorgen om du inte hittar nåt annat ställe där oljan kan passera :)
Flak Buster
Forumsponsor

Inlägg av Flak Buster »

Kullagret till kopplingskorgen sitter högre än den tänkta oljenivån så det går bort.
Det gäller för övrigt alla "hål" i höger blockhalva så enda vägen verkar vara öppningarna vid bottenpluggen.
Det innebär isåfall att det är högst olämpligt med t.ex gängtätning på pluggen.

Tack 56:an för ditt engagemang, jag släpper detta nu och går vidare med mitt misserabla liv. :-)
HSE

Inlägg av HSE »

Du får räkna med att oljan transporteras runt av dreven när motorn är igång och dreven roterar :wink:
Flak Buster
Forumsponsor

Inlägg av Flak Buster »

Fyller man olja på en tom motor har man den lämpligen avstängd.
Hade lite problem med att förstå hur oljan då (med motor avstängd) tar sig till kopplingssidan och nivåpluggen.
Har väl förlikat mig med tanken att det är via bottenpluggen.
Det finns en öppning högt upp i blockhalvan där jag kan tänka mig att det stänker mellan utrymmena när motorn är i drift men det var inte lösningen på mina funderingar.
HSE

Inlägg av HSE »

När man fyller på olja i en tom motor är det bäst att fylla föreskriven mängd och låta det vara bra. Det tar alltid tid för oljan att tränga ut till alla ställen så ingen ide att mäta nivån direkt. Alla som försökt stoppa oljeläckaget från en gammal Engelsk MC motor vet hur svårt det är att stoppa oljan från att läcka igenom hinder :lol:
Skriv svar