Politiken i Sverige
Re: Politiken i Sverige
En artikel som delar min åsikt om en viss "konstnär" http://www.aftonbladet.se/kultur/kronik ... 5344793.ab
Vad jag läst var Leningrad hotat då gränsen mot Finland gick precis vid stadens utkant och planen var därför att flytta gränsen för att få en buffertzon liksom man idag vill ha mot väst i Ukraina.HSE skrev:Det hettade onekligen till i denna tråd. Själv kan jag efter alla krig Svenska riket haft med Ryssland inte se detta land med annat än misstänksamhet...Jag har ju en far som krigat mot dom i ett krig som Sovjet tvingade fram för att få baser på områden som då låg i Finland och deras pakt med nazi Tyskland gav Hitler fria händer att inta Polen medan Sovjet fick fria händer i bl Finland. Allt det blev ju glömt och förlåtet när Hitler anföll Stalin och Sovjet hamnade på vinnarsidan. Nya Ryssland såg ut att gå åt rätt håll tills Putin började falla in i gamla hjulspår igen. Han är ju folkvald från början men han gör onekligen allt för att förtrycka alla som inte stöder honom. Läste senast igår om en underlig rättegång mot en motståndare så domstolarna tycks helt gå i hans ledband. Här är ett annat exempel http://www.aftonbladet.se/kultur/article19273486.ab
Man får heller inte glömma att Putin har västinriktade politiker vid sin sida ex. vis Medvedev och Kudrin så förmodligen gäller att hålla en balans. Ryssland är också mångkulturellt och multireligöst med bl.a mycket muslimer. Dom tror på Allah precis som andra muslimer men dom är också ryssar och tror på Ryssland. Jag läste det var dessa muslimer som fick bort extremisterna i Tjetjenien och därmed slut på kriget och idag är visst en del av dom och slåss frivilligt för folkrepublikerna i östra Ukraina.
Sedan Sovjetunionen och Tyskland slutit Molotov-Ribbentroppakten hade Sovjetunionen en betydande stor handlingsfrihet vad gäller Baltikum och Finland, då dessutom västmakterna England och Frankrike var uppbundna i krig med Tyskland. Under hösten 1939 tvingades Estland, Lettland och Litauen gå med på att tillåta sovjetiska militärbaser inom sina gränser. I oktober överlämnade man följande krav på Finland:
Finland skulle arrendera ut Hangö udd på trettio år för en flottbas.
Sovjetflottan skulle få använda Lappvik nära Hangö som ankarplats.
Finland skulle överlämna några öar i Finska viken, däribland det befästa Björkö.
Den finsk-sovjetiska gränsen på Karelska näset skulle flyttas västerut.
Befästningar på Karelska näset skulle förstöras.
Finland skulle överlämna västra delen av Fiskarhalvön vid Norra ishavet.
Finland vägrade gå med på dessa krav, med facit i hand hade det nog varit bättre att göra det men ingen vet om Stalin stannat där...
Finland skulle arrendera ut Hangö udd på trettio år för en flottbas.
Sovjetflottan skulle få använda Lappvik nära Hangö som ankarplats.
Finland skulle överlämna några öar i Finska viken, däribland det befästa Björkö.
Den finsk-sovjetiska gränsen på Karelska näset skulle flyttas västerut.
Befästningar på Karelska näset skulle förstöras.
Finland skulle överlämna västra delen av Fiskarhalvön vid Norra ishavet.
Finland vägrade gå med på dessa krav, med facit i hand hade det nog varit bättre att göra det men ingen vet om Stalin stannat där...
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
56:an - går var jag trött och kände att jag behövde tänka igenom diskussionen innan jag kunde ge dig ett bra svar. Nu har jag tänkt igenom vad vi pratat om och tagit mig en funderare om hur personlig jag vill vara på ett offentligt forum.
Förstår du inte att jag ÄR sakfrågan, jag är homosexuell och berörs av dess lagar och har medlidande för de som drabbas av diskriminerande lagar, för jag vet hur det känns. Protesterar någon mot sakfrågan så protesterar man mot de mänskliga rättigheterna och mot mina rättigheter.
Vad jag nu skriver är egentligen ytterst privat för mig, men vill jag att du och andra ska tänka till nästa gång de tycker att homosexuellas rättigheter inte är av vikt.
När jag var barn så var homosexualitet fortfarande klassat som en sjukdom i Sverige, lagen avskrev 1979 efter det att många ringde till sjukkassan i protest och sjukskrev sig för homosexualitet- "jag känner mig lite homosexuell idag"....
Jag har vetat vem jag är och vad jag känner i hela mitt liv och vågade berätta för mina nära vänner och familj när jag bara var 16 år. Därefter fick jag det inte lätt.
Detta var under tiden AIDS härjade i Sverige, vad som kom att kallas bög-pesten och guds straff mot syndarna. Det var nog mest män som drabbades av hatet, men jag var den enda öppna tjejen i staden där vi bodde så jag fick åka på samma "tåg".
För att bara berätta kortfattat, så skedde följande: främmande människor spottade på mig på gatorna. Det var ibland omöjligt att handla mat på ICA för tjejerna i kassorna stängde kassan när jag kom fram i kön, ibland fick man gå hem utan mat. Småbarn skrek efter mig om jag gick förbi lekparker i närområdet, deras föräldrar hade tydligen berättat att henne ska man akta sig för.
Jag har blivit slagen av män på krogen som känt sig avvisade då jag sagt att jag är gay, jag har bekanta som blivit slagna med basebollträn, blivit förvisade hemifrån och blivit hemlösa och några av dom har tagit livet av sig då de inte orkat längre.
Folk kunde ibland rygga från mig för jag kunde ha bög-pesten, och tro inte att alla ville gå på samma toalett som mig heller. Jag kunde smitta tydligen eller var "smutsig" som homosexuell.
Det här är bara några få saker som jag upplevt och än om det blivit mycket bättre idag så hör jag ett och annat skällsord ropas emellanåt och jag tror sannerligen att det pratas än mer bakom ryggen när jag inte hör. Men jag kommer aldrig att vika mig för hur andra tycker jag ska leva. Tänk er då dom som lever i ett land där det är mot lag förbjudet att vara gay....
Med detta i ryggsäcken så kan du ge dig på att jag blir upprörd när jag hör att homosexuellasrättigheter inte är av vikt.
Konkret så menar jag att du beskrivit anti-gay lagen i Ryssland som förtal mot Ryssland. Att det jag skrivit inte stämmer, likaså med bilderna, att det är anti-ryss propaganda. Jag har rätt bra koll på gay-lagarna i olika länder, man vill ju inte råka semestra i "fel" land.56:an skrev: Vad är det för frågor jag inte besvarat?
"utan bara försvarat Ryssland i deras kränkningar mot homosexuella"
Konkret på vilket sätt då menar du?
56:an skrev:"enat folk är viktigare i Ryssland än gayfrågan".
Det påståendet har jag inga belägg för utan är en ren tolkning hur jag uppfattar situationen. Det kan vara fel, jag vet inte, men enigheten i Ryssland är primär, det bara är så. Maktpartiet heter förresten "Enade Ryssland" och bara det säjer väl en del?
Jag förutsätter att det du skriver är din egen åsikt utifrån din kunskap och vetande. Känns mycket konstigt då du säger i ett inlägg att du inte skrivit vad du tycker, men ändå hänvisar att homosexuellas rättigheter inte är av betydelse.56:an skrev: Jag själv är vare sig homofob eller russofob men jag inser att de homosexullas ställning i Ryssland är av underordnad betydelse, viktigast av allt är folkets enighet vilket ger landet dess styrka.
56:an skrev:Det är den här sakfrågan jag protesterade mot Josefine och ingenting annat. Vad jag tycker för övrigt hör inte hit och det lär heller inte skilja sig så mycket från någon annan här.
Förstår du inte att jag ÄR sakfrågan, jag är homosexuell och berörs av dess lagar och har medlidande för de som drabbas av diskriminerande lagar, för jag vet hur det känns. Protesterar någon mot sakfrågan så protesterar man mot de mänskliga rättigheterna och mot mina rättigheter.
Vad jag nu skriver är egentligen ytterst privat för mig, men vill jag att du och andra ska tänka till nästa gång de tycker att homosexuellas rättigheter inte är av vikt.
När jag var barn så var homosexualitet fortfarande klassat som en sjukdom i Sverige, lagen avskrev 1979 efter det att många ringde till sjukkassan i protest och sjukskrev sig för homosexualitet- "jag känner mig lite homosexuell idag"....
Jag har vetat vem jag är och vad jag känner i hela mitt liv och vågade berätta för mina nära vänner och familj när jag bara var 16 år. Därefter fick jag det inte lätt.
Detta var under tiden AIDS härjade i Sverige, vad som kom att kallas bög-pesten och guds straff mot syndarna. Det var nog mest män som drabbades av hatet, men jag var den enda öppna tjejen i staden där vi bodde så jag fick åka på samma "tåg".
För att bara berätta kortfattat, så skedde följande: främmande människor spottade på mig på gatorna. Det var ibland omöjligt att handla mat på ICA för tjejerna i kassorna stängde kassan när jag kom fram i kön, ibland fick man gå hem utan mat. Småbarn skrek efter mig om jag gick förbi lekparker i närområdet, deras föräldrar hade tydligen berättat att henne ska man akta sig för.
Jag har blivit slagen av män på krogen som känt sig avvisade då jag sagt att jag är gay, jag har bekanta som blivit slagna med basebollträn, blivit förvisade hemifrån och blivit hemlösa och några av dom har tagit livet av sig då de inte orkat längre.
Folk kunde ibland rygga från mig för jag kunde ha bög-pesten, och tro inte att alla ville gå på samma toalett som mig heller. Jag kunde smitta tydligen eller var "smutsig" som homosexuell.
Det här är bara några få saker som jag upplevt och än om det blivit mycket bättre idag så hör jag ett och annat skällsord ropas emellanåt och jag tror sannerligen att det pratas än mer bakom ryggen när jag inte hör. Men jag kommer aldrig att vika mig för hur andra tycker jag ska leva. Tänk er då dom som lever i ett land där det är mot lag förbjudet att vara gay....
Med detta i ryggsäcken så kan du ge dig på att jag blir upprörd när jag hör att homosexuellasrättigheter inte är av vikt.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
All heder till dig Jossan som berättar hur du själv haft det. Det är skamligt att det i sverige för inte så länge sedan kunde vara så
Och tyvärr är till viss del fortfarande.

Ja, det är förvånade att sådant förekommit såpas nyligen. Jag har själv haft arbetskamrater redan på sextiotalet som var homofiler som man sade då och i varje fall på jobbet va det ingen som såg snett på dem. Och jag trodde problemen var värre för män, som man är man ju ändå van att tjejer är nära varandra på ett annat sätt än män. Är väl bara i idrottssammanhang vi män kramasAmarace skrev:All heder till dig Jossan som berättar hur du själv haft det. Det är skamligt att det i sverige för inte så länge sedan kunde vara såOch tyvärr är till viss del fortfarande.

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Brezjnev invigde ju sommar-OS 1980 i Moskva och Putin gjorde ju detsamma i vinter-OS i Sochi 2014...HSE skrev: "Är väl bara i idrottssammanhang vi män kramas"

Jossan, mycket öppen och stark beskrivning som jag faktiskt trodde var förekom långt tidigare än det du beskriver.
Både gripande och beklämmande att du upplevt din verklighet så, dock tvivlar jag inte på det du säger.
Både gripande och beklämmande att du upplevt din verklighet så, dock tvivlar jag inte på det du säger.
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Tack för att ni tagit er tid att läsa min långa utläggning.
Tyvärr så är inte min historia unik på något sätt, men det talas nog för lite om det för det är alldeles för få som vet hur det är och har varit.
Ett ganska typiskt exempel för hur det är idag är när folk tycker illa om mig så kallas jag sällan idiot, utan blir direkt kallad jävla lebba eller flatjävel, men det bjussar jag på.
Tyvärr så är inte min historia unik på något sätt, men det talas nog för lite om det för det är alldeles för få som vet hur det är och har varit.
Ett ganska typiskt exempel för hur det är idag är när folk tycker illa om mig så kallas jag sällan idiot, utan blir direkt kallad jävla lebba eller flatjävel, men det bjussar jag på.

//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Jag kan förstå att folk är invandrarfientliga eftersom det i förlängningen kan leda till fara för oss i Sverige.
den radikala och fundamentalistiska religiösa gruppen människor skrämmer faktiskt mig också ibland.
Där finns det i alla fall en anledning till en viss rädsla kan jag tycka.
Jag har kompisar och släktingar som är homo och det har aldrig bekymrat mig, nån kille har tafsat på mig på krogen när jag var yngre, inget problem det heller, jag har bara sagt nej.
så vad fan är vi rädda för homosexualiteten för?????
det finns väl inga grupperingar bland homosexuella som har självmordsbombare, inte heller är de en grupp människor som är speciellt olagliga eller bråkiga.
Så igen, varför är folk så rädda för homosexualitet ?? det handlar ju bara om kärlek, aldrig våld!
Sen är det ju väldigt orättvist att en person med annan sexuell läggning än hetero, ens ska behöva känna sig tvungen att berätta att den är just t.ex.homo, jag behöver ju aldrig berätta att jag är hetero.
den radikala och fundamentalistiska religiösa gruppen människor skrämmer faktiskt mig också ibland.
Där finns det i alla fall en anledning till en viss rädsla kan jag tycka.
Jag har kompisar och släktingar som är homo och det har aldrig bekymrat mig, nån kille har tafsat på mig på krogen när jag var yngre, inget problem det heller, jag har bara sagt nej.
så vad fan är vi rädda för homosexualiteten för?????
det finns väl inga grupperingar bland homosexuella som har självmordsbombare, inte heller är de en grupp människor som är speciellt olagliga eller bråkiga.
Så igen, varför är folk så rädda för homosexualitet ?? det handlar ju bara om kärlek, aldrig våld!
Sen är det ju väldigt orättvist att en person med annan sexuell läggning än hetero, ens ska behöva känna sig tvungen att berätta att den är just t.ex.homo, jag behöver ju aldrig berätta att jag är hetero.
Min fru har en farbror som är homo, idag är han långt över 90 men hankar sig fram. Hans partner dog i cancer för en tio år sedan så han lever ensam i sitt hus med sin katt nu. Frugans systerson har börjat hälsa på gubben för att hjälpa honom med handling och gräsklippning och för att höra historierna om hur det var att växa upp i Bohuslän för nära hundra år sedan och vara avvikande. Inte lätt, det att han inte kunde få gifta sig med sin partner tog dem hårt!
Det du skriver stämmer bra, om du avser makteliten i Ryssland.56:an skrev:Raketsport skrev:
Kort kan man säja jag beundrar ryssarna för att dom försvarar sin kultur och sitt sätt och leva och inte låter sig kuvas av den globala makteliten. De är inga nickedockor eller syltryggar, dom tar fajten om det så skulle behövas![]()
https://www.youtube.com/watch?v=HYy6h7BCqso

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- pangerva
- Forumsponsor
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Detta var fan i mig en tiopoängare pangerva!
Sorgligt men sant - tyvärr...

Sorgligt men sant - tyvärr...
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den