56:an skrev:
Det som egentligen irriterar mig är den snedvridna och vinklade rapporteringen från allt som rör Ryssland vilket inte är så värst svårt och upptäcka om man lyssnar på fler än oberoende Svt:s rysslandskännare Elin Jönsson
Jaaaduuu Zappafan, de finns två sorters människor dom som alltid stänger av motorn och dom som alltid låter motorn gå på tomgång när dom har träff eller gör nåt annat än kör fordonet
Typiskt för den senare kategorin är att det luktar diesel
Jag tror du anar dig till vilken kategori jag tillhör
Men jag ska säja dig att idag finns det miljöbilar som stänger av motorn så fort du stannar bilen
56:an skrev:Jaaaduuu Zappafan, de finns två sorters människor dom som alltid stänger av motorn och dom som alltid låter motorn gå på tomgång när dom har träff eller gör nåt annat än kör fordonet
Typiskt för den senare kategorin är att det luktar diesel
Jag tror du anar dig till vilken kategori jag tillhör
Men jag ska säja dig att idag finns det miljöbilar som stänger av motorn så fort du stannar bilen
När jag åkte rapsoljemerca så stod den och puttrade förjämnan. Trasigt tändningslås är det så nyckeln gick bra att ta ur med motorn igång. Sen stod den låst med motorn igång och luktade gatukök
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Max klarar jag, fast jag inte varit där på länge nu, men inte donkan för går jag in där och flottyrlukten slår emot mej då blir jag tvärmätt på sekunden
I går kväll roade jag mig med och söka "power curves" på de olika Delco-Remy generatorerna och till min besvikelse fann jag då att de generatorer med mindre amp börjar ladda senare och fordrar högre varv för att komma upp i ex vis 20 amp än de senare generatorerna på typ 60 A eller mer som typ kan komma upp i 20 amp redan en bit över 1000 r/m på generatorn.
Lite synd tycker jag för min Delco-Remy 10DN är trots allt tidsenlig med bilen det vill säga mitten av 60-talet
Max klarar jag, fast jag inte varit där på länge nu, men inte donkan för går jag in där och flottyrlukten slår emot mej då blir jag tvärmätt på sekunden
I går kväll roade jag mig med och söka "power curves" på de olika Delco-Remy generatorerna och till min besvikelse fann jag då att de generatorer med mindre amp börjar ladda senare och fordrar högre varv för att komma upp i ex vis 20 amp än de senare generatorerna på typ 60 A eller mer som typ kan komma upp i 20 amp redan en bit över 1000 r/m på generatorn.
Lite synd tycker jag för min Delco-Remy 10DN är trots allt tidsenlig med bilen det vill säga mitten av 60-talet
Det var en sån som satt i pickisen.. Skänkte bort den till farbrorbozze
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Jag läste i tidningen Teknik för alla 1981.
Hur dom kopplade in en jänkegenerator på en volvo.
Med en egen elektronik krets.
Tyvärr har jag inte tidningen kvar.
Synd att den tidningen las ner.
eftersom reglät till en växelströmare reglerar spänningen och jobbar på fältsidan så kan man i princip använda ett från vilken generator som helst.
jag har nog sett det vanliga boschrelät kopplat mot i stort sett alla märken på generatorer.
spänning från valfri brytare till D+ och Df till rotorlindningen. ev den andra änden av rotorlindningen till gods, om den inte är kopplad så inne i generatorn.
lampan får släckas med ett separat std.relä styrt av därför avsett uttag på delko-generatorn.
jag är dock mycket skeptisk till att jänkegeneratorerna skulle ge bättre lågvarvsladdning än 90A audigeneratorn. och med en kolhållare för utvändigt relä så kan du använda ett halvledarfritt relä även till den, samt bygla för snabbladdning/hjälpstart. samt ha laddningslampan i bruk.