1249

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
ply36
Forumsponsor

Re: 1249

Inlägg av ply36 »

Kedjeskyddet från 1209 tror jag passar bättre. det som inte stämmer är det bakre fästet då kedjeskyddet på 1209 är fäst med samma skruv som stötdämparen medans 1249 har samma infästning som compacten med ett fäste bakom stötdämpare fästet.
smalltown
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

Jag blästrade mitt ikväll, och såg då att någon helt sonika förlängt ett annat kedjeskydd. Kanske ett till 2vxl Compact? De hade svetsat dit ca 2-2,5 cm plåt innan inpressningen för stötdämparen. Ser helt ok ut, men skulle gå att göra bättre. Får duga till finare alternativ dyker upp, det finns ju spackel:) Synd att det är en så pass ovanlig moppe, annars kanske någon som är duktig på att svetsa tunnplåt tyckt det vore värt besväret att svänga ihop ett antal fina kopior på ett original, genom att modifiera compaktskydd. Jag skulle handla! :)
smalltown
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

Sparkar liv i den här gamla tråden igen:) Nu är i princip hela övriga renoveringen färdig, endast det förhärdade kedjeskyddet kvar. Jag är fortfarande inte riktigt säker på hur det skall se ut. Sedan jag startade den här tråden har min kompis köpt en 1249 som förefaller vara original. Hans kedjeskydd är helt rakt hela vägen, utan urtag eller inpressning vid det bakre stötdämparfästet. Jag trodde såklart det var så det skall se ut, men det visar sig att det inte går att få dit utan att "tvinga" det på plats på ett onaturligt sätt. Stötdämparfästet tar i. På något rally i somras såg jag ett likadant skydd, fast med ett litet urtag för dämparfästet. Hemmagjort? På de bilder som ligger tidigare i tråden ser man inte om det är urtag i skyddet bakom dämparfästet, då de är tagna rakt från vänstersidan. Jag får igen fråga så snällt om det finns någon som har ett originalskydd, och kan visa med bild precis hur det skall se ut baktill.

Tack på förhand! / Kalle
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Det jag har som jag tror är original till 1249 är helt rakt utan urtag eller inpressningar.
Enligt reservdelskatalogen ska det också vara helt rakt utan urtag eller liknande. Har bild från katalogen om du vill se. De skydd som har pressningar så visas de tydligt på bilderna.
//Jossan
Josefine Andersson
smalltown
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

Ok, tack! Då får jag kanske ge mig på att banka lite på bakre fästet om skyddet skall gå att få på plats. Synd på nya lacken...:(
Ser gärna katalogbild om du har!
smalltown
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

Nu har jag äntligen haft möjlighet att titta på två olika originalskydd, och även låna ett som mall. De ser ut så här:

Bild

Det fungerar utmärkt att modifiera ett nytillverkat för tvåväxlad Compact:

Bild

Så nu är det bara att spackla, slipa och måla så är moppen äntligen färdig sedan! Dock BORDE det vara ett urtag vid stötdämparfästet då skyddet sitter ditklämt lite illa, lack mot lack. Väldigt trångt där.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
smalltown
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

Snyggt! På din bild bakifrån ser man ju tydligt att skyddet egentligen inte riktigt passar, det är nästan intvingat på plats.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

smalltown skrev:Snyggt! På din bild bakifrån ser man ju tydligt att skyddet egentligen inte riktigt passar, det är nästan intvingat på plats.
Vet förstås inte om det är ett originalskydd, men den har suttit på en 1249:a med originalfeeling rakt igenom och där allt annat verkar stämma.
Funderar på om det är det bakre fästet som ska knäckas till lite, (dubbelbockas) så skyddet kommer lite närmare drevet.
ett annat alternativ skulle ju vara att flytta bakre hålet på på skyddet lite uppåt men det är ju inte rätt, bara en lösning på problemet :?
kan det verkligen ha sett ut så där från första början :hmm:

stämmer måtten med ditt skydd smalltown?
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Skulle vara en urhålkning vid stötdämparfästet, som på 1248.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
smalltown
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

Japp, det stämmer. Jag har tittat på två orörda nu, och det är så det ser ut. Flytta hålet uppåt och justera hela skyddet nedåt i bakkant är nog svårt, då hamnar inte den främre inpressningen rätt... Jag skall bocka in det bakre fästet en smula mot kedjan lite försiktigt tänkte jag, för att lindra skjuvningen.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Precis så ser mitt ut också. :oops: Glömde bilden jag skulle skanna.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

smalltown skrev:Japp, det stämmer. Jag har tittat på två orörda nu, och det är så det ser ut. Flytta hålet uppåt och justera hela skyddet nedåt i bakkant är nog svårt, då hamnar inte den främre inpressningen rätt... Jag skall bocka in det bakre fästet en smula mot kedjan lite försiktigt tänkte jag, för att lindra skjuvningen.
Man måste väl dubbelbocka fästet annars lutar väl skyddet i alla fall.
ta en bild på hur det blev när du är klar vettja :D

båda våra 1249:or har likadana svingar och ingen har bockat bakre fäste.
kom precis på att det kanske kan vara så enkelt att skyddet kanske ska monteras mellan fästet och drevet :idea:

måste kollas i morrn
smalltown
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

En bekants skydd ser ut så här:

Bild

Det är ju egentligen det enda rätta. Men man lider ju lite av originalsjukan tyvärr...
stegu75

Inlägg av stegu75 »

smalltown skrev:En bekants skydd ser ut så här:

Bild

Det är ju egentligen det enda rätta. Men man lider ju lite av originalsjukan tyvärr...

Det där är ju mitt mistick_yes.gif
Skriv svar