Re: 56:ans motor och mekartråd
- ZVEZDA M50
Hej!
Känn på ventilfjäder och även på vippan när motorn är igång. Då brukar man lätt känna om det är ok eller ej.
Känn på ventilfjäder och även på vippan när motorn är igång. Då brukar man lätt känna om det är ok eller ej.
nej där minns du fel. B18/B20 har lösa styrningar i toppen som går att byta.Micke S skrev:Det kan vara någon ventil som inte har roterat som den ska och blivit urgröpt i änden på skaftet.
Eller att toppen har blivit för sliten i något av ventilstyrningshålen. Om jag minns rätt är de hålen brotchade direkt i gjutjärnet d.v.s. det finns inga lösa styrningar.
erlan
erlan skrev:nej där minns du fel. B18/B20 har lösa styrningar i toppen som går att byta.Micke S skrev:Det kan vara någon ventil som inte har roterat som den ska och blivit urgröpt i änden på skaftet.
Eller att toppen har blivit för sliten i något av ventilstyrningshålen. Om jag minns rätt är de hålen brotchade direkt i gjutjärnet d.v.s. det finns inga lösa styrningar.
erlan
Hmm... då har jag "vetat" fel i 35 år, i höst noga räknat. En bekant skulle slänga en B18 topp år 1982, så jag tog rätt på den. När jag la upp den på vinden trodde jag mig se att det inte fanns lösa styrningar. Minnesbilden som är starkare än vad jag åt till fruktost för några timmar sedan, är att det inte gick att se några ventilstyrningar som var bronsfärgad som det t.ex. var på Merceders. Så jag förmodar att styrningarna måste ha haft liknande färg som gjutgods eller i vart fall ha varit mörka (av skit kanske). Men det borde ju ha synts direkt om jag hade tittat i någon kanal eller förbränningsrum. För ventilerna var lösa och låg i en påse

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
orginalstyrningar kan nog varit i gjutjärn. det finns ju gjutjärnskvaliteter med extra högt grafitinnehåll. däremot har jag i min ungdom bytt styrningar i ett par toppar.
man var tvungen att montera specialstyrningar för att kunna använda dom större B20 ventilerna, när det skulle trimmas. och det skulle det ju på den tiden.
och B20 delarna var ju eftertraktade/dyra på den tiden.
erlan
man var tvungen att montera specialstyrningar för att kunna använda dom större B20 ventilerna, när det skulle trimmas. och det skulle det ju på den tiden.
och B20 delarna var ju eftertraktade/dyra på den tiden.
erlan
Aha, det förklarar varför jag gick på en nit där.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:16, redigerad totalt 1 gång.
- pangerva
- Forumsponsor
Ta bort bränslepumpen från motorn och låt en kompis pumpa på armen för hand en stund så kan du höra. Akta dig för oljestänk, sätt något för hålet i blocket.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
Volvo 425 "Krabat" hade ju startvev från fabrik grejor som säkert går att få dit på din B18, det plus magnettändning från en brandspruta med volvomotor borde väl lösa "generatorproblemet"
Bästa sättet att justera ventilspel på en gammal sliten stötstångsmotor är med mätklocka.
Annars gäller endast renovering av vipparmar med nya bussningar (för det har dom väl ändå?) och ny vipparmsaxel,
men sånt finns väl inte längre att få tag i till dom eller?
Skramlet i övrigt då? Tja... är säkert nåt helt ologiskt som vibrerar vid visst varvtal och bara när det känner för det

Bästa sättet att justera ventilspel på en gammal sliten stötstångsmotor är med mätklocka.
Annars gäller endast renovering av vipparmar med nya bussningar (för det har dom väl ändå?) och ny vipparmsaxel,
men sånt finns väl inte längre att få tag i till dom eller?
Skramlet i övrigt då? Tja... är säkert nåt helt ologiskt som vibrerar vid visst varvtal och bara när det känner för det

Blå/vit Monark 1209
.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:15, redigerad totalt 1 gång.
Om man kör motorn med ventilkåpan av och testar ett ventilspel i taget med bladmått brukar man höra om en tickande ventil tystnar när man kommer till den. Vet man att det är en viss ventil kam man ta felsökningen vidare därifrån...Och får man fram att det inte är en ventil får man leta på andra ställen, ex en brusten kolvring kan låta likadant men bli dyrt om man inte åtgärdar.
........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:15, redigerad totalt 1 gång.
.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:14, redigerad totalt 1 gång.
Har ett svagt minne trettio år tillbaka av en B-20 som hade ett lätt knackande ljud när man höjde varvtalet något från tomgång och uppåt.56:an skrev:Missljudet finns heller inte hela tiden utan börjar gärna när man ökar motorvarvet lite med gasspjället, så där 1000-1500 r/m och då kommer det där tickandet.
Men då var det en av de "gamla bilmek-rävarna" som det var gott om på den tiden, som gav mig rådet att byta kamdrevet.
Efter att jag bytt det så var det i alla fall tyst, men här tickar det ju så det borde vara något annat.
Någon hällde en gång i tiden en liter glykol i tanken på min bil, det stod "Frostskyddsvätska" på flaskan, en lördagskväll kunde det bli lite bråttom...

Bilen fungerade någorlunda ändå, var lite svårstartad och det fanns ingen tomgång, däremot så luktade avgaserna mystiskt...
Ett par dagar senare när jag kommit på orsaken så satte jag dit ett filter med glaskopp, vid förgasarens inlopp.
Helt tomt utan filter inuti, med glaskoppen neråt så man såg när glykolen hamnade i botten av koppen med bensinen överst.
Började det bli väldigt grönt i botten så var det bara att tömma glaskoppen från glykol, efter ca: en månad så blev det bara ren bensin i koppen.

Sliten kamaxel brukar yttra sig så att ventilspelet ökar så det börjar ticka, man justerar och blir av med tickande men efter några mil så börjas det igen. Kamaxlar är ythärdade så om det ytterlagrets slitits igenom går det fort utför. Det är i alla fall vad jag stött på, inte många fall jag sett. Tickande vid högre varv brukar tyvärr ofta vara vevstakslager som börjar bli slitet men kamdrevet var en svag punkt på B18 motorerna så det skadar inte att byta och hör om det hjälper. Dock brukar det låta lite annorlunda.
......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:14, redigerad totalt 1 gång.