<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!.Jag undrar vad det ska vara för komp på en 2-växlad Sachsmotor?.Den jag har ligger kompett på ca 6 bar.Men det är när den var kall,det ska ju tas vid varm motor men det vart inte så.Har just renoverat motorn och tog kompett just efter att haft igång den .Den går kanon som den är men tanken är att det skulle vara lite högre komp nu när den är nyrenoverad.Ska prova igen när den har gått varm ett tag och se vad jag får för värde då.Men det vore intressant att få höra vad andra här på forumet har för erfaringheter beträffande kompresion?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Kompression
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har aldrig varit itreserad av hur mycket komp det är i en motor.
En nyrenoverad motor har mindre komp än en som har gått lite och slitit in sig. Om man tänker en ny kolvring som är svarvad efter ett visst mått och en cylinder med förhåppningsvis motsvarande mått, den passar inte i hålet, (här pratar vi tusendelar) Det betyder att ringen inte ligger emot hela ytan mot cylinderväggen. Kolvringen är också lite konisnk. Efter en tid när ringen har gått upp och ner har det slitits bort där den ligger emot som mest och tätar på hela ytan mot cylinderväggen. Dessutom passar den som ny inte mot underkanten i kolven där den hammrar ner sig i reporna efter svarvningen i kolvringsspåret. (fortfarande tusendelar)
När man monterat nya bitar och vrider runt med stiftet monterat känner man komp, som har försvunnit vid övre dödläget. När motorn sedan har gått en tid kan man göra på samma vis och då fins kompet kvar vid övre dödläget och trycker ner kolven efter det. Allt förutsätter att det fins en oljefilm på cylinderväggen och i kolvringsspåret.
Då kanske man tänker att det slitaget som blir ganska snabbt borde fortsätta i lika takt. Så är det ju inte för anläggningsytorna blir större när bitarna är inkörda.
Om du monterat friska bitar i motorn så bir den tätare efter en tid. <!-- </EdIndex> --></div>
En nyrenoverad motor har mindre komp än en som har gått lite och slitit in sig. Om man tänker en ny kolvring som är svarvad efter ett visst mått och en cylinder med förhåppningsvis motsvarande mått, den passar inte i hålet, (här pratar vi tusendelar) Det betyder att ringen inte ligger emot hela ytan mot cylinderväggen. Kolvringen är också lite konisnk. Efter en tid när ringen har gått upp och ner har det slitits bort där den ligger emot som mest och tätar på hela ytan mot cylinderväggen. Dessutom passar den som ny inte mot underkanten i kolven där den hammrar ner sig i reporna efter svarvningen i kolvringsspåret. (fortfarande tusendelar)
När man monterat nya bitar och vrider runt med stiftet monterat känner man komp, som har försvunnit vid övre dödläget. När motorn sedan har gått en tid kan man göra på samma vis och då fins kompet kvar vid övre dödläget och trycker ner kolven efter det. Allt förutsätter att det fins en oljefilm på cylinderväggen och i kolvringsspåret.
Då kanske man tänker att det slitaget som blir ganska snabbt borde fortsätta i lika takt. Så är det ju inte för anläggningsytorna blir större när bitarna är inkörda.
Om du monterat friska bitar i motorn så bir den tätare efter en tid. <!-- </EdIndex> --></div>
kompression.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du Conrad tänk om fruntimmer var lika som motorer ju mer dom används ju tätare blir dom?.Jag förstår att det måste till en inkörning innan det blir akurat.Men det är alltid intressant att höra andras bedömningar och erfarigheter särskilt från dom som kan en hel del.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man mäter kompen med en tryckmätare så kan man bara jämföra
med en likadan cylinder eller "sin egen" och kolla efter ett tag att det inte har minskat .
Men trycket i cylindern ändras om du "råkar" fila lite.
Blandningan börjar ju inte komprimeras förrän kolven kommer till övre kanten på avgasporten.
Så har man"höjt" avgas kanalen och provar igen så får man ett lägre värde på mätaren <!-- </EdIndex> --></div>
med en likadan cylinder eller "sin egen" och kolla efter ett tag att det inte har minskat .
Men trycket i cylindern ändras om du "råkar" fila lite.
Blandningan börjar ju inte komprimeras förrän kolven kommer till övre kanten på avgasporten.
Så har man"höjt" avgas kanalen och provar igen så får man ett lägre värde på mätaren <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag gjorde det, varför skulle man inte det? [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>bryggaren skrev:Hur många honar cylindern vid kolvbyte, med tanke på Conrads eminenta inlägg?Nog så viktigt, eller hur?
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..