Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av 56:an »

:thumb: slider_score.gif
HSE

Inlägg av HSE »

Amazon var fina bilar på sin tid, jag har inte haft någon men min mor och två av mina svågrar har haft så jag har mekat en del med dem. Men två Volvo PV har jag haft, en 444 och en 544 sport. Den sista var något av det vassaste i familjebil på den tiden :wink: Idag är 90 SAE hästar inte mycket att komma med. Men bra bilar fast rostade en del...
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

HSE skrev:Amazon var fina bilar på sin tid, jag har inte haft någon men min mor och två av mina svågrar har haft så jag har mekat en del med dem. Men två Volvo PV har jag haft, en 444 och en 544 sport. Den sista var något av det vassaste i familjebil på den tiden :wink: Idag är 90 SAE hästar inte mycket att komma med. Men bra bilar fast rostade en del...
På den tiden tillverkade man bilar i dag producerar man dom. Jag vill inte ha en nyare bil längre. I princip är allt nyproducerat bara skit. På verkstäderna reparerar man inte bilar längre. Jobbar du på verkstad är du komponentutbytare och byter ut trasiga givare och sensorer. Jag planerar att gå över helt till skattebefriat.

Grattis till Amazonen! Och flakan också för den delen :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

3liter Hallonsoda å 1,5liter Päronsoda.... Fått ett återfall.... :oops:
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Baronen skrev:
HSE skrev:Amazon var fina bilar på sin tid, jag har inte haft någon men min mor och två av mina svågrar har haft så jag har mekat en del med dem. Men två Volvo PV har jag haft, en 444 och en 544 sport. Den sista var något av det vassaste i familjebil på den tiden :wink: Idag är 90 SAE hästar inte mycket att komma med. Men bra bilar fast rostade en del...
På den tiden tillverkade man bilar i dag producerar man dom. Jag vill inte ha en nyare bil längre. I princip är allt nyproducerat bara skit. På verkstäderna reparerar man inte bilar längre. Jobbar du på verkstad är du komponentutbytare och byter ut trasiga givare och sensorer. Jag planerar att gå över helt till skattebefriat.

Grattis till Amazonen! Och flakan också för den delen :)
Har haft hela volvoserien (utom p1800) men Amazon är nog den jag gillar bäst , Min dotter har ju en Amazoncombi :D . Mest praktisk är nog Duetten. 164an var skön att åka i och det bar iväg rejält när man golvade gaspedalen. Hade en rolig Amazon en gång med 180hk
och 245turbon med 1.2 i laddtryck sparkade också på en del. :roll:
56:an skrev: När får vi en titt under motorhuven? :P
Inte mycket att se. Sitter B20 med K-kam och planad ,lite portad topp med en enkel strombergare på, ska kanske byta mot en Weber 36/36 eller dubbla SU. Sen är det Amazonens skivbromsar fram med hjälpservon. Om nån har en m41 låda (m40 med överväxel) så är jag spekulant. Det varvar lite mycket med 4.56:1 i bakaxeln
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kunde varit värre med bakaxeln, många duetter hade väl 5,1:1 i bakaxeln?
och en kompis hade för många år sen en väldigt tidig duettaxel med 5,62:1 i sin folkraceamazon.
när jag gick fordon på gymnasiet så trollade vi i duettdrev från en M23 axel i en M27 amasonaxel. skulle sitta i en rallybil. då borde det gå att få i amazondreven i en duettaxel med.

jag skulle säga att med den motorn så borde en 4,11:1 axel OCH en overdrive sitta perfekt.

erlan
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

erlan skrev:kunde varit värre med bakaxeln, många duetter hade väl 5,1:1 i bakaxeln?
och en kompis hade för många år sen en väldigt tidig duettaxel med 5,62:1 i sin folkraceamazon.
när jag gick fordon på gymnasiet så trollade vi i duettdrev från en M23 axel i en M27 amasonaxel. skulle sitta i en rallybil. då borde det gå att få i amazondreven i en duettaxel med.

jag skulle säga att med den motorn så borde en 4,11:1 axel OCH en overdrive sitta perfekt.

erlan
Du har rört till det lite med utväxlingarna. Till pv/duett/amazon finns det 4.10 och 4.56 standard. Sen fanns det en Rallyutväxling på 5.38 det finns en 4.30 men den tror jag satt i nån 145a. man kunde ju böka dit en 240 axel. Då finns ju lite mer att välja på 3.96 eller 3.73 kan vara lagom
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Braxmatte skrev: och planad ... topp med en enkel...
Jag vill också ha planad topp :D

Men då för att få motorn effektivare. Fast på köpet kommer den bli lite piggare och nåt fåtal mera kusar. Baksidan blir en något hårdare motorgång och lite tuffare för startmotorn men det kan vara marginellt.

Jag föreställer mig skillnaden som Sachs mopedmotor med äldre klotformad eller den senare högkomptoppen.
Det känns skillnad både i axet och i vibrationerna i handtagen :mrgreen:
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

56:an skrev:
Braxmatte skrev: och planad ... topp med en enkel...
Jag vill också ha planad topp :D

Men då för att få motorn effektivare. Fast på köpet kommer den bli lite piggare och nåt fåtal mera kusar. Baksidan blir en något hårdare motorgång och lite tuffare för startmotorn men det kan vara marginellt.

Jag föreställer mig skillnaden som Sachs mopedmotor med äldre klotformad eller den senare högkomptoppen.
Det känns skillnad både i axet och i vibrationerna i handtagen :mrgreen:
Skulle tippa att det är ca 115-120 hk i motorn nu.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Braxmatte skrev:
erlan skrev:kunde varit värre med bakaxeln, många duetter hade väl 5,1:1 i bakaxeln?

erlan
Du har rört till det lite med utväxlingarna. Till pv/duett/amazon finns det 4.10 och 4.56 standard. Sen fanns det en Rallyutväxling på 5.38 det finns en 4.30 men den tror jag satt i nån 145a. man kunde ju böka dit en 240 axel. Då finns ju lite mer att välja på 3.96 eller 3.73 kan vara lagom
fick lov att googla runt en stund, för att kolla så inte alsheimer slagit till.

http://www.google.se/url?url=http://d18 ... AYifR67sVg

tydligen så var hela den högen med bakaxlar gamla rariteter redan då.
kompisen hittade ett halvdussin duettaxlar på nån gammal skrot.
och en var på 5.62:1 och resten 3.13:1. men det var tydligen till 445duetten alla dom. så låga utväxlingar var väl osäljbara redan då.

tilläggas kan att den folkraceamazonen var elakt startsnabb. och han använde 2an och 3an på dom flesta folkracebanor
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

Idag fick jag hem den, fin för sin ålder, såld ny till alvesta. Ska ringa och fråga ägaren (om han lever) om han kommer ihåg sin bil.

Bilen har varit ett skolprojekt, helt upplagad, för att sen bli såld och ställd under ett träd, och bli dålig igen. Kompisen och jag tänkte att de skadar ju inte o prova om den startar, och jodå! 1½ varv på startmotorn, så hoppade den snällt igång. Nu återstår koppling och bromsar, samt rostlagning.... =)
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

:mrgreen:
Bild
Bild
härligt med en av cylinderfotsskruvarna i m8 :shock:
men helt komplett med alla lager, t.o.m. rullarna med axialbrickor följde med :D :D
116 euro inkl frakt tycker jag var BILLIGT, det är väl snudd på att man får det för ett nos kopplingslager på Tradyra 8)
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Nice köp kejsaren till oki pris... mistick_yes.gif

M8 är inget problem för dig, enkelt jag brukar svarva ner den till M6 i ena änden.. :!:
Senast redigerad av billykid den 13 mar 2015, 17:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Bra köp, priset kan man inte klaga på med tanke på skick och utförande på blocket.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ja en pinnskruv är ju lätt att fixa, har man sen ett skrotblock tar man hålsågen och sågar ur "hålet" för kickaxeln och svarvar till en bussning av. sen kan man montera kickstart.
vill man ha dit större drev än 13kugg får man däremot ta fram svetsen.

men håller med om att det var ett fynd. lagren är värda mer än 116 euro.

appropå kopplingslager, är det nån som har koll på kvaliteten på dom nytillverkade som finns på marknaden nu. är det anständig kvalitet? det partiet som kom packade med fett var väl riktigt skräp?
nån som testat dagens nytillverkade i nån vassare maskin?

erlan

PS
ska du ha blocket på en GC så finns det cylindrar i tyskland med 8mm skruvhål, dock på 1,5 hk.
DS
Skriv svar