Varning för Klarna

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Neifelheim

Re: Varning för Klarna

Inlägg av Neifelheim »

Inte haft några problem med klarna alls =)
HSE

Inlägg av HSE »

Neifelheim skrev:Inte haft några problem med klarna alls =)
Ser man på, 1 som inte haft problem :D
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

56:an skrev:Jag hade gjort ett köp på Tradera, ett mindre sådant, men säljaren hade inte någon bank eller kontonummer med i sitt betalmejl.
Frakten var något hög så jag föreslog en bättre alternativ och säljaren tyckte det var bra och skickade ett nytt betalmejl med lägre totalsumma men fortfarande utan bank och kontonummer.

Då mejlade jag säljaren en gång till och frågade om kontonummer men fick till svar en Ctrl+C kopia från Tradera om och betala enkelt med Klarna.

Jag gjorde som det stod att man skulle göra men märkte att beloppet inte gick att ändra och trodde man skulle kunna göra det längre fram men efter bekräfta var allt liksom låst och det kom ett meddelande att köpet var slutfört.

Sen gick jag in i mejlen och där fanns två nya mejl, det första en bekräftelse på köpet och det andra en fordran från ett inkassobolag på totalsumman, i det här fallet 120 kronor.

Nu har jag inga val alls, betala eller inkasso cocos_acc.gif

Aldrig mer jag går på en sån grej.... :evil:

Håller med dig där att Klarna ej är bra. På Tradera är att man måste boka ur att ej använda Klarna vid försäljning.
Jag väntade å väntade å väntade på pengar till mitt bankkonto.....sket man i blå skåpet, detta gick via Klarna å ej dirket
på mitt konto. Fick jag lov att skapa ett Klarna konto med lösen för att få betalt... hate-wall.gif
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

Men nu är det klarna via tradera, i övriga fall så funkar de skitbra.
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

Jag använder alltid Traderas Prolister och då är inte Klarna ikryssat som default.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Kawah2 skrev:56an det är väl tur att det finns nånstans din idol kan sätta in sina pengar :D
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18791653.ab
Lönesänkning för absoluta samhällseliten pga sämre tider, när såg du det i Sverige senast? :wink:

http://swedish.ruvr.ru/news/2015_03_06/ ... -lon-7758/

Förmodligen får du heller inte se den här nyheten i västmedia, sådant mörkas här. Inget får tas från nån där i toppen, ska det sparas får det tas från de som inget har :roll:
Duett_Anders_

Inlägg av Duett_Anders_ »

Jag har använt Klarna 2 gånger, jätteproblem båda gånger.

Första gången var då jag beställde lite delar från Tyskland, de hade klarna som betalningsalternativ så tänkte testa det. Iallafall när jag fick hem prylarna så hade jag fått fel delar skickat till mig, ringde till företaget och fick då reda på att artikeln jag beställt (i detta fall en lambdasond) hade utgått och hade då istället fått en universal skickad till mig, inte alls vad jag hade beställt men retur till företaget var inga problem.
Ungefär en vecka efter det fick jag en faktura från Klarna om betalning, ringde dem och förklarade som det var och personen på klarna jag pratade med skulle "kolla upp det". Sen hörde jag inget mer på flera veckor tills jag fick en betalningspåminnelse och ett rejält påslag på betalningen! Blev förbannad och ringde igen, men efter det hörde jag inget mer.

Andra gången hade jag betalat ett Tradera köp genom klarna i tron om att det skulle funka bättre denna gång. Ca 3 veckor efter köpet fick jag en betalningspåminnelse och återigen ett rejält påslag på summan i förseningsavgift.. Ringde upp och då ville de ha kopia på betalningen, skickade både betalningsbekräftelsen jag fått på mailen, en kopia på Traderakontot där det tydligt stod "Betalat genom Klarna". Tog några dagar och sen blev jag uppringd av Klarna och då sa de att mina kopior på betalningen ej var godkänd (vafan?). Fick då uppmaning att gå till banken och få en kopia av betalningen därifrån. Sagt och gjort och den skickades in. Efter det var det lugnt några veckor, tills jag fick ytterligare en betalningspåminnelse.
Ringde då upp dem igen och fick prata med någon avdelningschef och bad dem mer eller mindre dra åt helvete och frågade vad de sysslade med.. Efter det hörde jag aldrig mer något.

En arbetskamrat hade varit med om precis samma sak, han hade gjort en betalning som Klarna påstod att han inte utfört, det gick så långt att det gick till rätten. Men väl där så fick han rätt mot Klarna. Rättegångskostnaderna kostade mer än beloppet för saken han hade betalat, men det kändes så rätt att få rätt mot dem tyckte han!

Oseriöst företag som jag absolut inte kommer på tanken att använda något mera!
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag kommer också undvika Klarna

Tradera är för mej en affär mellan säljare och köpare och så långt tycker jag allt är okej :)

Men om säljaren anlitar indrivare och som gör kommunikationen omöjlig och inte längre hanterlig för den enskilde saten då vill jag inte längre vara med :evil:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag har använt Klarna massor med gånger och aldrig haft några bekymmer.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

Micke S skrev:Jag har använt Klarna massor med gånger och aldrig haft några bekymmer.

Samma här inga problem
Sköter man sina fakturor, betalar i tid och anger rätt OCR nummer så är det inga problem
måste vara SBS-fel :wink:

Nackdel jag såg nu är att man kan få vänta upp till två veckor på att få utbetalning av Klarna när du säljer via Tradera
säkert inte alla som känner till det
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Fick faktura från klarna förra veckan, på en sak jag hade köpt och betalt i Januari cocos_acc.gif :twisted:
fick ett väldigt hånfullt mottagande när jag väl kom fram på telefon. hon trodde inte att jag hade betalat för dom brukar aldrig göra fel sa hon. grrrrrrr staff_shutup9ou.gif
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Vi struntar också i Klarna i vår moppebutik, då vi själva har lite olika erfarenheter därifrån. Men Kortbetalning kommer i veckan för de som föredrar sånt. Annars tycker jag att faktura från oss funkar bra, många vill väl se grejorna innan de betalar. och mopedister verkar vara ett ärligt folk, väldigt få problem med kunder som inte betalar faktiskt. Även om det har hänt.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons