Saxoped konstigt ljud framnav

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
TheEwaffle

Saxoped konstigt ljud framnav

Inlägg av TheEwaffle »

Hej! Jag har en saxoped 1136 som låter konstigt från framnavet (jag tror iallafall att det kommer därifrån) och jag vet inte vad det är. Det kommer inte ifrån motorn eftersom den även låter när man cyklar med mopeden. Ljudet kommer i farter runt 20 km/h och låter viiirviirviir med en hög ton. Snälla hjälp! Jag har redan prövat med att släppa på frambromsen (med hjäp av den lilla bulten och muttern på bromswirern nära framnavet)
Baronen
Forumsponsor

Re: Saxoped konstigt ljud framnav

Inlägg av Baronen »

Lagerhaveri skulle jag tro. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

Fjädrarna som drar ihop backarna, släpar emot centrum på navet. Jag har samma ljud och har slutat lyssna.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Tror jag också det är :)

Viktigt är att fjädrarna är smala som originalet. Har för mig man kan vända dem på ett bättre sätt men även böja lite på ändarna så de kommer längre ut i periferin och inte släpar mot lagerhylsan.
Användarens profilbild
TheEwaffle

Inlägg av TheEwaffle »

Tack för svaren! Jag kan inte meka något med den den här veckan eftersom den står hos min mamma och jag är hos min pappa. Jag hoppas verkligen att det bara är fjädrarna. Och en till fråga, ska man smörja navet och i så fall efter hur många mil och hur, eller ska man bara låta det vara?
HSE

Inlägg av HSE »

Jag skulle byta till smalare fjädrar, när fjädrarna skaver på lagerhuset frigörs skräp och metallspån som inte är bra för bromsbanden. Skräpet hamnar ju där och bromsen är ju inte överdrivit effektiv redan i bästa fall...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Instämmer med HSE, dessutom om du med smalare fjädrar inte eliminerar ljudet så tyder det på att framhjulslagret gjort sitt.

Vet du om bromsbackar/bromsfjädrarna bytta på din Saxoped?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
TheEwaffle

Inlägg av TheEwaffle »

Hej igen! Jag plockade isär framnavet igår, fjädrarna var ganska smala (ca en halv cm) och bromsbackarna såg väldigt slitna ut. Jag tror inte att de är bytta men jag har verkligen ingen aning eftersom första ägaren är död och sen dess har den stått i garaget vid mitt landställe. Det fanns lite rost i innerkant av bromsnavet och på metallen på bromsbackarna. När man vred på hjulaxeln gick det ganska segt men det släppte ibland för typ en halv sekund. Hjulet snurrar väldigt bra när de sitter på. Om det är lagrerna, vart köper man nya och hur byter man? Och vilka bromsbackar ska sitta fram? All hjälp uppskattas :D

Edit: Ljudet började inte förens jag hade kört den ett tag, kanske bra att veta :)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Lagret är lösa kulor som ligger i lagerbanor. Ibland är det så enkelt att det behövs lite mera fett.
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar