Jag tänkte att jag startar en projekttråd om Framopeden också.
Det rör sig om en Fram M41 med MS50 motor och remdrift från 55 eller 56. Det är exakt en sådan min mor hade när hon var 15år, 1971.
Denna moped inhandlades till hennes 50årsdag 2006 av mig och min bror. Motorn försågs med nya lager och packboxar men vi behövde även få tag på nya lameller. Detta var inte så lätt för 9år sedan. Numera säljs dom över disk i grannkommunen hos brattis

Luft pumpades i däcken och det verkade dom hålla kvar. Lite färsk aspen soppa i tanken, ett nytt stift och sen ut och trampa. Startade inte på första tramptaget..
Då den stod garagerad i min brors vedbod så lastade jag in den i servicebussen och tog med den hem till mig.
Jag och dottra lastade ur och blåste på med mirakelmedlet quickleen in i förgaseriet. Välbeprövat knep.
Nu startade Framen på första tramptaget.

Pysen är inte hundra tät och lite justeringar krävs. Nya lameller skall monteras och rätt olja för som det är idag är dom lite sliriga vid belastning och så kopplar den inte ur helt och hållet.
Ska se över hjullagren och bakbromsen också. Sen ska morsan få tillbaka sin hoj.

Nu står den iallafall hemma hos mig och här ska det då hända lite grejer.
Tösen har lärt sig att säga Puch också. En faders hjärta smälter..

Vi har kvar resterna av 15års mopeden och den är det tänkt att jag ska få fart på också efter den här.
Jag har ju annonserat lite om grejer till den.
Det var allt för ikväll kör lugnt och krama varandra i trafiken!