Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Re: Dubbelbajaj!

Inlägg av JanneHagnell »

Idag konstaterar jag att Moppis1 och Bonnie har ingått en ondskans pakt med mottot "aldrig mer än en fungerande moppe!".
Jag och dottern fick visserligen igång Moppis1 nu på eftermiddagen, men hon (moppen) vägrade gå någon längre stund på tomgång, som dessutom behövde vara rejält uppskruvad. När hon stannat krävdes choke trots att hon var genomvarm. Att det rann långsamt i slangen fick mig att tro att flottören fortfarande strular, så det är bara isär med fuggen igen! cocos_acc.gif
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Jag är lite imponerad av dig för din energi med dom där "kvalitetsmaskinerna". Skam den som ger sig! thumb_up
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

Hasse skrev:Jag är lite imponerad av dig för din energi med dom där "kvalitetsmaskinerna". Skam den som ger sig! thumb_up
Han ägde väl en Cresent innan så Janne är väl van att det inte ska fungera.... :roll: :wink:
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

pnilz skrev:
Hasse skrev:Jag är lite imponerad av dig för din energi med dom där "kvalitetsmaskinerna". Skam den som ger sig! thumb_up
Han ägde väl en Cresent innan så Janne är väl van att det inte ska fungera.... :roll: :wink:
:mrgreen:
De jag har nu funkar ändå typ 100 gånger bättre än den sura Flintan i Scooteretten! mistick_yes.gif
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

thumb_up :D
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Har tänkt på vilka fel Bajajerna haft och insett att mopparna själva är ganska oskyldiga:
- Ville inte starta efter vinterförvaring, berodde bara på skit i tanken.
- Bonnie vägrade starta för att någon insekt murat igen avgasröret (!!!)
- Dog och flödade om vartannat pga svullna flottörer, vilket troligen är etanolens i bensinen fel.
I rest my case... :mrgreen:
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Idag var det isär med fuggen igen och visst kärvade flottören! hate-wall.gif
Fick fila bort lite till av plasten, plus att jag tog lite på munstycksröret så inte flottören ska kila sig fast mot det.
Bild
Tror iof sig att det är konstruerat så flottören slår i botten på huset innan den skulle kila sig fast, men det skadar ju inte.
Efter detta startade Moppis1 snällt och gick i princip som hon skulle, lättstartad även varm och varvar ur. Lite fladdrig tomgång dock, så jag behöver ha den lite väl högt för att den inte ska tjuvstanna, men det kan jag leva med.
Vårvädret var härligt och dottern plockade fram tvättspann och -svamp och påbörjade vårrengöring medan jag monterade den fådda vindrutekåpan.
Bild
Egentligen till en Bajaj Chetak (Vespa Sprint), men satt som en smäck på Bonnie också!
Har jag nu verkligen två fungerande Bajajer? Får nog nypa mig i armen... :mrgreen:
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

Ansluter mig till Hasses åsikt ovan

Ditt tålamod med indisk kvalitet är gränslös.. slider_score.gif
Å andra sidan, de har förmodlingen heller inte E10, E85 eller nåt sånt...

Kör japanskt. Funkar vanligen. (Rapport om min Winge som nu stått sen 2005 kommer, kanske)
Problemen kommer jag att hitta hos mina italienskor eller hos min tjeckmoppe (JAWA)
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

OutbackJack skrev:Ansluter mig till Hasses åsikt ovan

Ditt tålamod med indisk kvalitet är gränslös.. slider_score.gif
Å andra sidan, de har förmodlingen heller inte E10, E85 eller nåt sånt...

Kör japanskt. Funkar vanligen. (Rapport om min Winge som nu stått sen 2005 kommer, kanske)
Problemen kommer jag att hitta hos mina italienskor eller hos min tjeckmoppe (JAWA)
Tackar! slider_thankyou.gif
Det är ju nu en gång så, att det man älskar, det fördrar man. Älskar också Alfa Romeo, som är underbara bilar - när de funkar... Och om de inte har rostat bort. Opel, däremot, som har ett liknande kvalitetsrykte, blir jag arg på bara jag ser. Jag blir även arg varje gång jag ser en Toyota, som ju är väldigt bra bilar, bara för att jag tycker det borde vara förbjudet att bygga något så fult och tråkigt. slider_anon.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Med tiden lär det bli bättre men bra lär det aldrig bli, som Cornelis uttryckte det... :roll:
Tog en rejäl provtur med Moppis1 och hon gick som hejsan! :D Den nya kåpan gjorde dessutom färden synnerligen behaglig, det kändes riktigt varmt trots att vårtemperaturen sjunkit rejält nu på kvällen.
MEN... När jag stannade ville hon inte gå någon längre stund på tomgång och var sur på att starta. Satte jag i choken hoppade hon dock igång. :?: Känns ju som omvända världen! cocos_acc.gif
Har dock kommit fram till att flottören nog kärvar fortfarande, men att den bara gör det när motorn värmt upp fuggen ordentligt. Har inte märkt detta fenomen på Bonnie, och där kapade jag ju bort så mycket på flottören att jag fick lägga en distans emellan.
Gjorde en annan upptäckt, som förklarar varför Moppis1 alltid känts starkare och svarat bättre på gasen än Bonnie: Bonnie hade munstycke 58, men i Moppis1 sitter 64! :shock: Nu sitter det 66 i Bonnie och nu går hon ju mycket bättre men varvar inte ur, så 64 ska det nog vara. Får försöka hitta det till Moppis1 också.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Nytt slipryck idag. Nu glipar det typ en halv mm på vardera sidan men går inte emot och fastnar i något av ytterlägena. Flottören rör sig också lätt runt metallpinnen den hänger i.
Bild
Kvarstår problemen nu får jag nog gå upp i munstycke i alla fall.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

JanneHagnell skrev:Har tänkt på vilka fel Bajajerna haft och insett att mopparna själva är ganska oskyldiga:
- Ville inte starta efter vinterförvaring, berodde bara på skit i tanken.
- Bonnie vägrade starta för att någon insekt murat igen avgasröret (!!!)
- Dog och flödade om vartannat pga svullna flottörer, vilket troligen är etanolens i bensinen fel.
I rest my case... :mrgreen:

jag tror inte det är just etanolen som är problemet. men det finns fler tillsatser i bensinen. bl.a. thinnerbesläktade tillsatser om jag inte är fel påläst.

erlan
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Ja, den moderna bensinens fel, iaf.
Vore ju skönt om det inte är etanolens fel då jag funderar på dylik konvertering så småningom.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Moppis1 har allt sedan köpet saknat ljuddämparens värmesköld. En beg hittade jag på eBay i Tyskland. Okej skick men en hel del ytrost. Så det blev lackering med svart, värmetålig färg och utan på det nät som används när man moddar bilgrillar. Blev riktigt bra, om jag får säga det själv!
Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

du har inte fundera på ett par dellorto eller mikuni i samma storlek som orginalförgasarna?

erlan
Skriv svar