dt50r skrev:Vet ej hur fort dt50r går utan avgasplugg.men,däckens hastighets klassning säger max 60km/h. Det heter godag jordyxa.
Det händer att folk säger att "däcken klarar inte det". Normalt är det bara en ursäkt för att man antingen inte vill eller klarar av av få till mer fart och då kan man alltid ta till att - det är ju två däck...
Det är stor marginal på klassning av däck. De ska hålla för lågt lufttryck och tung last och även klara när det är 40++ grader i luften och asfalten är glödhet. Så i praktiken handlare det snarare om 150 km/h innan man överhuvudtaget behöver fundera på att däcken kommer att haverera. Det gäller förstås att man har friska däck av bra kvalité som är tillverkade under ordnade former men så är ju normalt alla märkesdäck.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
dt50r skrev:Jag såg ett utomjordisk rymdskepp på morgonen kl 8 vid bjurvattnets golfbana den 10 juli då jag fyllde 40år för 10år sedan nu är jag 50år gammal .hur få har sett nåt sånt på sin födelsedag?
Jag har sett inomjordiska skepp kl.13.00 flera gånger på oskarshamnsvattnet, räknas det?
dt50r skrev:Tar jag bort avgaspluggen ,så har jag en dt50r som kan ta 2 vuxna .men,gör bara 54km/h vid 7.600rpm och har 5,7hkr i motoreffekt.när dt50r är 50år gammal är jag 85år gammal .
En snabb huvudräkning om jag tänker rätt säger då att du bör vara 40 år. Det är en bra ålder. För då är man väldigt nära sin maxkapacitet som inträffar vid 42 års ålder. Frågar man någon i den åldern hur gamla de är brukar svaret t.ex. kunna vara - Jag är inte inne på döhalvan än !! (efter 50). Om man själv är det finns det nästan bara en sak man kan säga då - Kyss dig i röven ! Jag menar inte dig utan de som tycker att vi som har några år på nacken är så asgamla att vi med säkerhet måste vara helt bakom flötet.
Micke S, du ska inte byta mopedgenre?
Blir man av med körkortet är det väl kanske lika bra att skaffa en plastpulka men det finns inga planer på vare sig det ena eller andra av de alternativen . Men helt klart är DT50R roliga och bra moppar för den körkortslösa målgruppen som de görs för.
Men om du blir av med körkortet så ryker tyvärr även AM behörigheten. Annars är plastpulkorna rätt så driftsäkra. Men skulle jag bli av med körkortet skulle jag åka puch överallt
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Det är inte knottriga crossdäck jag har på dt50r utan klack endurodäck som är för grova för mer än högst 58km/h.innan man har nått 150 med dom här däcken har du kört omkull i 80km/h.sedan kräver dt50r am-körkort för att få framföras i trafik.ni får köra på cykel och gångbana medans jag måste vara på vägen och köra.
Då förstår jag. Men det är ingen fara att köra mer än 58 km/h med crossdäck. Har du någon bild på dem eller länk?
Här är en bild på mitt bakdäck och det fungerar riktigt bra på alla underlag. Det är förstås inte optimalt på asfalt för livslängden är dålig men det går att lägga ner ända ut till yttertsta klacken på asfalt och grus utan att det släpper så att man märker det. Jag har dock inte kört så mycket fortare än ca 100 km/h med dem.
Bilagor
Crossdäck.jpg (118.9 KiB) Visad 3329 gånger
dt50r skrev:Varför har jag nummerplåt då på yamaha dt50r. Fråga transportstyrelesen vem som har reggnret lfk 386 då?
Undvik den typer av frågor (som du redan vet svaret på) om du söker ett jobb som du VILL ha.
Däcken heter rallycross,fram däcket och bakdäcket är klassat för högst 48/58km/h på däcken+bokstaven p på däcken på yamaha dt50r,vid 70km/h börjar mönstret vandra
2,82hkr=58km/h.drar man avgaspluggen får man enbart vrid och slipper 4 gradens brännskador på vänster vadben genom att inget avgasmotstånd finns längre som hettar upp avgasystemmet samt att det blir enklare få en normal tomgång som inte hänger sig på högvarv i 10minuter varje gång man stannar samt ett halvljus som går stup i ett.det blir dyrt byta framlampa i tid och otid.