Hur dra hjullager?
- TheEwaffle
Hur dra hjullager?
Hej, hur drar man hjullagren fram på en saxoped 1136? Har plockat isär navet så gott jag kann. Svar så fort och exakt som möjligt tack. (försöker inte vara oförskämd men står med hjulet framför mig)
Re: Hur dra hjullager?
Inte för hårt är det korta svaret
Men det finns flera sätt att göra det på, dra åt tills det börjar gå lite tungt och då släppa lite så det går lätt igen utan att det glappar är nog den vanligaste. I vilket fall så är det ett visst mått av fingertoppskänsla inblandat. Men som sagt dra åt för hårt och lagren håller inte många mil...

- TheEwaffle
Och hur ska jag dra dem? vilka verktyg och vart?, ser en metallbricka, en fiberring på insidan av den och sedan vad jag antar är lagret. PS: tack även om det inte var exakt det svar jag ville ha.HSE skrev:Inte för hårt är det korta svaretMen det finns flera sätt att göra det på, dra åt tills det börjar gå lite tungt och då släppa lite så det går lätt igen utan att det glappar är nog den vanligaste. I vilket fall så är det ett visst mått av fingertoppskänsla inblandat. Men som sagt dra åt för hårt och lagren håller inte många mil...
Ok då är det fasta spårlager lager i det navet. Antog att det var kona och lösa lager/lagerskålar eftersom du frågade hur hårt man skall dra. Med fasta lager gäller det att pussla ihop det hela med distanserna så man inte trycker på kullagrets kulor när man drar åt hjulaxeln samtidigt som det inte får glappa något i sidled. Bäst är om du hittar en sprängskiss på det hela om du är osäker på hur det skall plockas ihop. Fortfarande skall hjulet snurra lätt utan att det låter något eller bromsar eller glappar när det är färdigt.Tänk logiskt, kullagrens innerbanor får inte ha press på sig i sidled så inne i navet skall sitta ett distansrör som stöttar och på utsidan av lagren så får pressen bara ligga mot innerbanan som tack vara stöttande innerröret tål det.
- TheEwaffle
Oj, inser nu att jag var lite otydlig...(förlåt), men jag försöker få ut lagrerna ur navet. Det verkar inte göra sådär jätte mycket att dra i metall "brickan" på utsidan av fibergrejen, prövade med en tång men kom ingenstans, jag har fått ut hjulaxeln.
Ok. För att dra ut kullager så kan man köpa en sats verktyg e x :http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191397/ Eller fixa en egen variant med ex en expanderskruv eller två långa skruvar som man slipar huvudena på så man kan trä in en skruvskalle i taget och sedan vrida så de greppar i lagret. Sedan trär man över en rörstump med rätt storlek och övert en bit plattjärn med hål borrade för skruvarna, på med muttrarna och skruva så dras lagret ut. Sitter det inte för hårt kan man använda en draghammare, lätt att göra ett sådant tillfälligt själv . Man får ha lite fantasi och kolla skrotbingen 

Och när ett lager är ute knackar man givetvis lätt ut det andra från baksidan...
mopedhjullager brukar man kunna knacka ut även det första med en lämplig dorn från andra sidan. en stång på ca 8mm diameter borde funka.
sticka in den och vinkla den lite, sen känna att man hittar inre kanten på lagret, och knacka med hammare. brukar inte sitta så hårt.
erlan
sticka in den och vinkla den lite, sen känna att man hittar inre kanten på lagret, och knacka med hammare. brukar inte sitta så hårt.
erlan
- TheEwaffle
Oj oj oj, nu fick man många svar! Jag ska försöka få ut dem nästa mondag och så får vi se hur det går. 

- pangerva
- Forumsponsor
Ska du sitta med hjulet framför dig ända tills nästa mondag. Verkar länge.TheEwaffle skrev:Oj oj oj, nu fick man många svar! Jag ska försöka få ut dem nästa mondag och så får vi se hur det går.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- TheEwaffle
Äntligen! fick ut dem idag genom att först bända bort brickan med fiberringen med en skruvmejsel och sen som erlan sa knacka ut dem med stång och hammare.