Trimma hva flinta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Micke S »

Det visslande ljudet är antagligen för att det läcker mellan cylinder och topp. Det är signaturmelodin för en läckande topp.

Det enklaste för dig är kanske att köra med originaltoppen om det fungerar bra med den. Man kan inte plana en topp för mycket på en oportad cylinder genom att cylindertrycket kan bli för högt så att motorn inte orkar varva och risken för spikningar blir farligt stor. Det gäller att hela kretsen från luftfilter, förgasare, insug, topplock, avgasport och avgassystem passar ihop för att det ska fungera bra.

Om du inte tänker gör en avancerad trimning utan bara vill få moppen lite starkare och snabbare t.ex. 10-15 km/h kan du ta upp en 3-4 mm kolvlucka och plana toppen max 2 mm.

Ett vanligt tändsystem klarar en mycket effekt om det är i bra skick. Men en halvkass kondensator, dåliga brytare, slitet stift eller felinställd tändning ger svagare tändeffekt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ollepögen
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2015, 20:52

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Ollepögen »

Vilket är orginal drevet på en flinta. Jag tänkte sätta på en kugg mindre drev.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av erlan »

14 på tvåväxlade och 12 på treväxlade.

erlan
Ollepögen
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2015, 20:52

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Ollepögen »

Finns det ett tolv taggade drev Som passar en två PETare.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Micke S »

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ollepögen
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2015, 20:52

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Ollepögen »

Jag tänkte också borra cyllen 15 mm och sätta på 15 mm fögge. Men är det bara att köra borren igenom eller är det något jag ska tänka på när jag gör det..
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Micke S »

Ja du bör tänka på att risken för att du förstör en originalcylinder är mycket stor om du saknar rätt maskiner, verktyg och kunskap. Det fungerar inte med en handborrmaskin och vanliga borrar. Det finns lite olika knep att få bort pluggen som t.ex. att borra bort svetsen på undersidan och värma cylindern med gassvets och rycka ut pluggen. Eller att slipa bort den med slipstift och en högvarvig slipmaskin.

Köp hellre en ny opluggad cylinder så får du med en ny kolv med ringar.http://www.trimbutiken.se/huskvarna/cyl ... -39mm.html
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ollepögen
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2015, 20:52

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Ollepögen »

Ollepögen skrev:Jag tänkte också borra cyllen 15 mm och sätta på 15 mm fögge. Men är det bara att köra borren igenom eller är det något jag ska tänka på när jag gör det..
Bara som en tanke.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Micke S »

En god tanke men som sagt en klar svår operation utan rätt maskiner och verktyg.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ollepögen
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2015, 20:52

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Ollepögen »

http://www.ettansmopeder.se/cylinder-hv ... ypt/6893-0

Någon som vet ifall det är 12 mm eller 15 mm insug och hur mycket kraft man får ut av den. Tror det är samma som den du visade Micke.
Senast redigerad av Ollepögen den 31 mar 2015, 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Micke S »

Om du menar hur stort insuget är på cylindern så är det 13-14 mm på den cylindern-
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ollepögen
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2015, 20:52

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Ollepögen »

Skulle en vanlig 12 mm förgasare passa på den eller måste man svetsa igen insugshålet lite på kanterna.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av erlan »

det är samma trimcylinder som alla säljer till flintan,
det är väl norscand som tagit fram den replikan på huskvarnas exportcylinder.
enligt Agge på tivedens motor så ger den ca 2,2 hk på hjulet.
dom flesta kör den med 15mm förgasare och tar upp insuget till 15mm.
orginalförgasaren var nog 12mm till exportcylindern. därför är insuget lite för litet
för den idag vanligaste 15mm förgasaren.
trimbutiken.se säljer en s.k. steg2 preparerad sån cylinder. då är insuget justerat till 15mm. jag vet inte om även avgasporten är justerad.

erlan

innan du beställer från ettans, kanske du ska läsa tråden "mopedbutiker" här på forumet.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Micke S »

En 12 mm passar direkt utan att du behöver göra något åt insuget i cylindern. Det blir visserligen en liten kant men det skadar inte när det inte är mer än det blir och kan t.o.m göra nytta genom att dämpa pulser som kommer från cylindern och går bakåt.

Det kommer troligen att bli fin gång i motorn med en sådan cylinder och 12 mm förgasare. Vill du gå vidare sedan är det bara att följa HVA trimanvisning.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ollepögen
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2015, 20:52

Re: Trimma hva flinta

Inlägg av Ollepögen »

Jag tackar alla kunniga som har lärt en liten okunnig pojk som jag hur man trimmar som effektivast. slider_thankyou.gif
Skriv svar