Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Det var värst vad din nya Mischubisci är törstig 

Bilen heter Litshubishi enligt Svea och oljan är nog till nått annat som ryker mer!Hasse skrev:Det var värst vad din nya Mischubisci är törstig
Var och stal en riktigt Da-Dang maskin hos Muskö i dag
Det är en 6 vx Sachs (GS) med rakskurna transmissionsdrev och 5-lamellkoppling i mycket bra skick som det ser ut.

- Bilagor
-
- Drevsats.JPG (325.45 KiB) Visad 3238 gånger
-
- Rakskuret.JPG (331.81 KiB) Visad 3238 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
du verkar nöjd

Micke S skrev:Var och stal en riktigt Da-Dang maskin hos Muskö i dag
Fattig - men nöjd...!musköchrister skrev:du verkar nöjd![]()

-
inte ens det ,han stal den ju skrev han

Priset jag fick av Muskö var helt OK. Det jag har som referens för motorobjekt av den här typen som har mycket goda förutsättningar att prestera bra är vad de alltid så attraktiva EKF motorerna kostar när de som denna är kompletta men orenoverade samt 5vx Zundappmotorer. Den här motorn var inte dyrare, snarare tvärtom och då har den 6 istället för 4 växlar som på EKF, en mycket bättre koppling med 5 lameller och kraftigare uppbyggnad rent generellt med bl.a grövre ramlager och iband även rakskurna originaldrev som på denna. Därtill en betydligt bättre växelmekanism, kraftigare infästning av kedjedrev m.m. Jag vet inte om vevaxeln är kraftigare på S-motorer eller ej men förmodligen är den förbättrad. Originalstaken är en stålstake med kniveggsform av fint utförande. Just det har mindre betydelse för mig för jag sätter i en bra racevev med 44 mm slag som planerat. Det hade jag inte behövt om jag vill köra med 50 CC men en 80 CC motor lämnar 60% högre effekt (80/50 =1,6) med identisk trimingsgrad så det är det är inget man väljer bort när det erhålls helt utan extra kostnad.
Sett i det perspektivet och att S-motorer (högerdrevade) oftast är billigare än EKF är det sådana som gäller för mig på Sachs-sidan framöver. De måste dock inte vara 6 växlade som denna, 5 växlar är också mycket bra. 4 växlar duger också men är på gränsen genom att det blir för stort steg mellan 3an och 4an för att kunna bibehålla ett högt varvtal med hög effekt på motorer som är byggda för det. Det går att ha en mycket spetsigare och därmed högre effekt om man har många växlar utan att det straffar sig i form av dålig körbarhet.
Bild på växelmekanismen som ser riktigt fräsh ut.
Sett i det perspektivet och att S-motorer (högerdrevade) oftast är billigare än EKF är det sådana som gäller för mig på Sachs-sidan framöver. De måste dock inte vara 6 växlade som denna, 5 växlar är också mycket bra. 4 växlar duger också men är på gränsen genom att det blir för stort steg mellan 3an och 4an för att kunna bibehålla ett högt varvtal med hög effekt på motorer som är byggda för det. Det går att ha en mycket spetsigare och därmed högre effekt om man har många växlar utan att det straffar sig i form av dålig körbarhet.
Bild på växelmekanismen som ser riktigt fräsh ut.
- Bilagor
-
- Växelmekanism.JPG (496.63 KiB) Visad 3133 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jo, det verkar helt klart så...musköchrister skrev:du verkar nöjd![]()

Det finns allt att klaga på, som t.ex. att man fick stå för bensin till den egna bilen och att GPSen lurade mig att ta en lång omväg. Aldrig får man vara nöjd 

Se där finns den växelmekanismen även på de 6 växlade, vad är det för
årsmodell på motorn montro?
årsmodell på motorn montro?
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Vet inte, F&S har struntat att slå in årtal på motorplåten. Det är bara serinummer, motoryp (50/6A GS) och CC som är angivet.