vevstaksbyte
vevstaksbyte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejhej
Har monterat en ny vevstake så nu måste vevpartiet riktas .
jag har en ställning med kullager som jag lägger vevpartiet i så kan jag mäta med en mätklocka
Axeln är inte helt rak så nu är frågan hur ska jag vrida den ena halvan på vevstaksaxeln så att den blir rak?
har läst att man ska slå på den ena halvan med en klubba, så att den vrider sig på axeln till rätt läge men jag tycker att det borde finnas bättre sätt än att banka & slå på en nyrenoverad motordetalj.
Kan det fungera med att klämma fast ena vevhalvan i skruvstycke för att sedan vrida på den andra med en stor tång(rörtång)
MVH Sven <!-- </EdIndex> --></div>
Har monterat en ny vevstake så nu måste vevpartiet riktas .
jag har en ställning med kullager som jag lägger vevpartiet i så kan jag mäta med en mätklocka
Axeln är inte helt rak så nu är frågan hur ska jag vrida den ena halvan på vevstaksaxeln så att den blir rak?
har läst att man ska slå på den ena halvan med en klubba, så att den vrider sig på axeln till rätt läge men jag tycker att det borde finnas bättre sätt än att banka & slå på en nyrenoverad motordetalj.
Kan det fungera med att klämma fast ena vevhalvan i skruvstycke för att sedan vrida på den andra med en stor tång(rörtång)
MVH Sven <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min tanke var att kanske klämma fast ena vevskinkan i skruvstycket men att inte klämma på axeln för att sedan kläma runt andra skinkan med en stortång.
Vi får se kanske kommer jag på någon annan ide annars får det bli klubban
/Sven <!-- </EdIndex> --></div>
Vi får se kanske kommer jag på någon annan ide annars får det bli klubban
/Sven <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rikta är att få axlarna så centrerade med varandra som möjligt! Tror det ska ligga på max 0,07mm "snett". (Rätt mig gärna) Det bästa är ju 0.00 <!-- </EdIndex> --></div>
Att ballansera är ju att ta bort/lägga till material på veven för att få bort vibrationer på vissa varvtal.mcb380 skrev:Är novis på "finmek"-Alltid gått på linjen,Rör ej den motor som går.Så jag undrar när man bankat och fått axeln rak enligt indikatorklockan ,hur balanserar man axeln?
Rikta är att få axlarna så centrerade med varandra som möjligt! Tror det ska ligga på max 0,07mm "snett". (Rätt mig gärna) Det bästa är ju 0.00 <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Taget från VRM.
*Man kan inte "balasera" veven utan vad som är påverkbart är balansfaktorn och rakheten.
Balansfaktorn är en enhet som är ett resultat av invägning av vevstake och dess läge mot vevpartiet.
Des funktion kan i korthet beskrivas som att man vill transportera iväg en för motorn ogynsam obalans genom motorfästena på ett varvtal där motorn sällan används.* <!-- </EdIndex> --></div>
*Man kan inte "balasera" veven utan vad som är påverkbart är balansfaktorn och rakheten.
Balansfaktorn är en enhet som är ett resultat av invägning av vevstake och dess läge mot vevpartiet.
Des funktion kan i korthet beskrivas som att man vill transportera iväg en för motorn ogynsam obalans genom motorfästena på ett varvtal där motorn sällan används.* <!-- </EdIndex> --></div>
Hur mycket får vevaxeln kasta..???
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag undrar vad som apcceptabelt eller vad skall man ha för tolerans på skevhet/kast ner det gäller vevaxlar.
Hur mycket får den kasta för att vara godkänt. Hur många hundradelars kast är normalt ????
Om jag gissar så skulle jag tror att max 0,02 skulle vara bra är det så ???
<!-- </EdIndex> --></div>
Hur mycket får den kasta för att vara godkänt. Hur många hundradelars kast är normalt ????

Om jag gissar så skulle jag tror att max 0,02 skulle vara bra är det så ???

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->0,02 är overkill, åtskilliga vevar går inte ens få så bra - vevtappshål inte mitt emot varann exempelvis...
Verkstadshandboken till Honda MT/MB anger att max tillåten skevhet är 0,10 (gäller dock kontrollmätning av begagnade delar, inte renovering). Personligen har jag alltid kört 0,04 som maxgräns vid riktning. <!-- </EdIndex> --></div>
Verkstadshandboken till Honda MT/MB anger att max tillåten skevhet är 0,10 (gäller dock kontrollmätning av begagnade delar, inte renovering). Personligen har jag alltid kört 0,04 som maxgräns vid riktning. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Trodde inte att 0,10 var apcceptabelt !!!
Vet du vad på vevaxel man mäter, längst ut på ändrana eller vad ?
Men nu vet jag bättre, fördetta verktygsmakar....
<!-- </EdIndex> --></div>
AHA..tusen tack för dessa upplysningar....G-son skrev:0,02 är overkill, åtskilliga vevar går inte ens få så bra - vevtappshål inte mitt emot varann exempelvis...
Verkstadshandboken till Honda MT/MB anger att max tillåten skevhet är 0,10 (gäller dock kontrollmätning av begagnade delar, inte renovering). Personligen har jag alltid kört 0,04 som maxgräns vid riktning.

Trodde inte att 0,10 var apcceptabelt !!!

Vet du vad på vevaxel man mäter, längst ut på ändrana eller vad ?

Men nu vet jag bättre, fördetta verktygsmakar....