vevstaksbyte

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Sven

vevstaksbyte

Inlägg av Sven »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejhej

Har monterat en ny vevstake så nu måste vevpartiet riktas .
jag har en ställning med kullager som jag lägger vevpartiet i så kan jag mäta med en mätklocka
Axeln är inte helt rak så nu är frågan hur ska jag vrida den ena halvan på vevstaksaxeln så att den blir rak?
har läst att man ska slå på den ena halvan med en klubba, så att den vrider sig på axeln till rätt läge men jag tycker att det borde finnas bättre sätt än att banka & slå på en nyrenoverad motordetalj.
Kan det fungera med att klämma fast ena vevhalvan i skruvstycke för att sedan vrida på den andra med en stor tång(rörtång)

MVH Sven <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är hammare som gäller. Bara att banka, mäta, banka, mäta, banka o.s.v

Om du ska klämma fast i skruvstädet och vrida med en rörtång förstör du ju lager och packbox ytorna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använd en kopparslägga så blir det inga märken, och det blir skonsammare för axeln. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Sven

Inlägg av Sven »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min tanke var att kanske klämma fast ena vevskinkan i skruvstycket men att inte klämma på axeln för att sedan kläma runt andra skinkan med en stortång.
Vi får se kanske kommer jag på någon annan ide annars får det bli klubban

/Sven <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har byggt och riktat vevaxlar 1,2 och 3 cylindriga alla har riktats med hammare ! <!-- </EdIndex> --></div>
mcb380

Inlägg av mcb380 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är novis på "finmek"-Alltid gått på linjen,Rör ej den motor som går.Så jag undrar när man bankat och fått axeln rak enligt indikatorklockan ,hur balanserar man axeln? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Balanserar? Man ser till att den är rak, sedan är man klar med denna sortens vev. Folk har en tendens att kalla det balansering... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mcb380 skrev:Är novis på "finmek"-Alltid gått på linjen,Rör ej den motor som går.Så jag undrar när man bankat och fått axeln rak enligt indikatorklockan ,hur balanserar man axeln?
Att ballansera är ju att ta bort/lägga till material på veven för att få bort vibrationer på vissa varvtal.

Rikta är att få axlarna så centrerade med varandra som möjligt! Tror det ska ligga på max 0,07mm "snett". (Rätt mig gärna) Det bästa är ju 0.00 <!-- </EdIndex> --></div>
mcb380

Inlägg av mcb380 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har som oxå för mej att vid balansering karvar man bort material på lämpligt ställe,men hur vet man var och hur mycket :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

mcb380 skrev:Jag har som oxå för mej att vid balansering karvar man bort material på lämpligt ställe,men hur vet man var och hur mycket :?:
Dyra maskiner som känner av oballans m.m.? Annars vet jag inte! <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Taget från VRM.

*Man kan inte "balasera" veven utan vad som är påverkbart är balansfaktorn och rakheten.
Balansfaktorn är en enhet som är ett resultat av invägning av vevstake och dess läge mot vevpartiet.
Des funktion kan i korthet beskrivas som att man vill transportera iväg en för motorn ogynsam obalans genom motorfästena på ett varvtal där motorn sällan används.* <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Hur mycket får vevaxeln kasta..???

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag undrar vad som apcceptabelt eller vad skall man ha för tolerans på skevhet/kast ner det gäller vevaxlar.

Hur mycket får den kasta för att vara godkänt. Hur många hundradelars kast är normalt ???? :hmm:

Om jag gissar så skulle jag tror att max 0,02 skulle vara bra är det så ???

:?: :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Conrad Engström skrev:Jag har byggt och riktat vevaxlar 1,2 och 3 cylindriga alla har riktats med hammare !
Vad har du för tolerans på skevhet/kast angående vevaxler ??? :hmm: :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->0,02 är overkill, åtskilliga vevar går inte ens få så bra - vevtappshål inte mitt emot varann exempelvis...

Verkstadshandboken till Honda MT/MB anger att max tillåten skevhet är 0,10 (gäller dock kontrollmätning av begagnade delar, inte renovering). Personligen har jag alltid kört 0,04 som maxgräns vid riktning. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

G-son skrev:0,02 är overkill, åtskilliga vevar går inte ens få så bra - vevtappshål inte mitt emot varann exempelvis...

Verkstadshandboken till Honda MT/MB anger att max tillåten skevhet är 0,10 (gäller dock kontrollmätning av begagnade delar, inte renovering). Personligen har jag alltid kört 0,04 som maxgräns vid riktning.
AHA..tusen tack för dessa upplysningar.... thankyou_blue

Trodde inte att 0,10 var apcceptabelt !!! hate-wall.gif

Vet du vad på vevaxel man mäter, längst ut på ändrana eller vad ? :hmm:

Men nu vet jag bättre, fördetta verktygsmakar....:lol: :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar