Packmoppe Flakmoped
Packmoppe Flakmoped
Packmoppe av den nyare kantiga modellen,3vxl ,lättstartad,går bra i motorn,växlar.bruksskick,lite småfix fin.r eller bud/byte
0706991494
0706991494
Senast redigerad av carl76 den 09 mar 2015, 14:53, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Packmoppe Flakmoped
Jag ringde men den var redan såld 

men tänk vilket jobb du skulle fått med att rensa elektronik från en sån.56:an skrev:Jag ringde men den var redan såld
erlan
Elektronik i en 3-hjulig transportmoped med Sachsmotorerlan skrev:men tänk vilket jobb du skulle fått med att rensa elektronik från en sån.56:an skrev:Jag ringde men den var redan såld
erlan

den med kantiga ramen har ju 505 motorn med brytarlös tändning, batteri/ulobox med batteriladdning, blinkrelä som borde vara elektroniskt på den årsmodellen
jag trodde jag skulle ha kopplingsshemat i burken så jag kunde lägga in det.
men icke, nån annan kanske har.
erlan
erlan
Det elschemat finns på Norsjös hemsida om jag inte minns fel, tror jag hittade det där iallafall.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Nu är bilderna borttagna men nån blinkers har jag inget minne av. Annars var det den sån där modernare transportmoped byggd på fyrkantrör och en trekantig tank. Färgen på mopeden var blå kommer jag ihåg.erlan skrev:den med kantiga ramen har ju 505 motorn med brytarlös tändning, batteri/ulobox med batteriladdning, blinkrelä som borde vara elektroniskt på den årsmodellen
erlan
Vad gäller brytarlös tändning så har jag det på mina två HVA motorsågar som jag haft sen mitten av 80-talet. Jag använder dom rätt ofta fortfarande men nåt problem med tändningen har det aldrig varit. Det bara funkar och funkar... Det enda är, på den mindre 234:an att man får se till att inte elektrodavståndet blir för stort för det blir det startproblem och gärna vid varm motor.
En sån brytarlös magnettändning verkar också betydligt enklare än typ moped med tändplatta, spole, brytare och kondensator. På sågen finns endast svänghjul och spole, nothing else... Gnistan kommer förmodligen vid rätt tidpunkt genom induktionsimpuls från svänghjulet.
Så vad är egentligen problemet

jo den modellen på packmoppe hade blinkers när den var ny.
och du får ursäkta on jag uppfattat dig som elektronikskygg?
erlan
och du får ursäkta on jag uppfattat dig som elektronikskygg?
erlan
Det beror väl på vad det är för elektronik och var den sitter.
Men en nyare bil där det inte ens är lönt och öppna motorluckan om nåt fel skulle uppstå. Det kan jag ju inte se som nånting bra, i vart fall inte för min egen del som vill fixa såna fel själv
Inte är det lönt och öppna nån nyare Braun rakapparat heller för även dom är fulla av elektronik så när den pajar vilket det ofta snabbt eller ganska snabbt gör då är det ju bara och kasta skiten medans dom "gamla" kan man fixa och renovera upp själv. Det tycker jag är bättre
Men en tändmagnet utan rörliga delar är ju faktiskt enklare än de äldre mekaniska och det är ju en jädrans skillnad det
Men en nyare bil där det inte ens är lönt och öppna motorluckan om nåt fel skulle uppstå. Det kan jag ju inte se som nånting bra, i vart fall inte för min egen del som vill fixa såna fel själv

Inte är det lönt och öppna nån nyare Braun rakapparat heller för även dom är fulla av elektronik så när den pajar vilket det ofta snabbt eller ganska snabbt gör då är det ju bara och kasta skiten medans dom "gamla" kan man fixa och renovera upp själv. Det tycker jag är bättre

Men en tändmagnet utan rörliga delar är ju faktiskt enklare än de äldre mekaniska och det är ju en jädrans skillnad det

nja nu är det ju så att allt man kan är jättelätt, och allt man inte kan är skitsvårt.
dom olika varianterna på monotronic motorstyrning som dök upp runt -88
går det att få fram s.k. felkoder rätt enkelt på. och dom flesta komponenter kan man felsöka med en vanlig ohmmätare, eller en millivoltmätare/voltmätare.
upp till andra halvan på -90talet så räcker det på bosch motorstyrning oftast med en lysdiod för att få fram ev felkoder. sen behövs en ODBfelkodsläsare.
erlan
dom olika varianterna på monotronic motorstyrning som dök upp runt -88
går det att få fram s.k. felkoder rätt enkelt på. och dom flesta komponenter kan man felsöka med en vanlig ohmmätare, eller en millivoltmätare/voltmätare.
upp till andra halvan på -90talet så räcker det på bosch motorstyrning oftast med en lysdiod för att få fram ev felkoder. sen behövs en ODBfelkodsläsare.
erlan
Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om men dom elektroniska magnettändningarna i Sachsmotorer har jag faktiskt aldrig sett
Däremot såg jag en tråd här från Akvaristen om nån elektroniskt tändning men det verkade mer komplicerat med kretskort och reläer

Däremot såg jag en tråd här från Akvaristen om nån elektroniskt tändning men det verkade mer komplicerat med kretskort och reläer

jag syftade på bilmotorer där, men jag ska försöka fixa bild på en sån tändning.
erlan
erlan