Bus Monarscooten

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Johannesjaakola
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 maj 2012, 23:00
Ort: Södra dalarna

Bus Monarscooten

Inlägg av Johannesjaakola »

Hej,

jo jag startade en tråd för.., typ 1,5-2 år sen? Hade många tankar om bla aluminiumram men då jag inte riktigt hade motivationen att gör det ( har dåligt tålamod och vill att allt ska bli klart igår ) så tynade projektet bort tills för 2 veckor sen. Min bror skickade sms och frågade om jag var redo för årets första mopperally här istan. I kombination med det och vårkänslor så började jag direkt!

Vill ha en rå moppe, gå fort, låg och obekväm :D inget original här men tänker inte kapa och "förstöra" mer än nödvändigt.
Första bilderna är vad jag gjort senaste veckan ungefär.

Som den såg ut i början
Bild
Ner plockad, blästrad och borstad. Den blir ändast klarlackad.
Bild
Ja, från början tänkte jag kunna skifta mellan två motorer beroende på om jag skulle rejsa eller glida till jobbet. Vette fan vad jag tänkte där, man var inte smart för 2 år sen :roll: :D Men men, det blir ialf Honda motorn som åker på, 70cc Athena, 24mm mikuni och tanken är också eget avgassystem om tid finnes. Moppe rallyt är i slutet på Maj...
Bild
Och där satt motorn, jaja inte de snyggaste motorfästena men dom gör jobbet.
Bild
Bild
Bild
Breddning och lite fix med motorplåten, inte helt klar men en bit på vägen. köpte även ny gummimatta att dölja svetsningen, även fast jag jobbar som svetsare så är tunnplåt ett jäkla skit :x :D
Bild
Ett av dom bättre wow upplevelserna var i helgen när jag å sambon va på Bauhaus. Medans hon kikade på allt ointressant som utemöbler och krukor så gick jag in vid skruvsortimentet och strosade runt och fick syn på kupolmuttrar i mässing och såg att det där blir pricken över i'et på scooten!
Bild
Fixade även en enkel plåt på insidan av styret, blir att ha knappar för lyse och dödare där.
Bild
Och här är jag i dagsläget, väntar på växelpedal då jag inte hade nån, blir att bygga om den. blir en ny fotbrygga också som jag började litegrann med.
Bild
Senast redigerad av Johannesjaakola den 24 apr 2015, 18:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2974
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Monarscooten återupptas

Inlägg av Lolalola »

Gillar som fan! :thumb:
Johannesjaakola
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 maj 2012, 23:00
Ort: Södra dalarna

Re: Monarscooten återupptas

Inlägg av Johannesjaakola »

Vart kvar på jobbet ikvöll och tänkte först blästra av fälgarna och lacka dom vita i pulverlacken men tänkte att jag gör det senare. böt däck och rengjorde fälgarna lite ialf.

Bild
Bild

köpte nya däck från en sida på nätet och jag fick fan inte bakdäcket att passa?? :shock: :? aldrig varit med om något liknande, rätt storlek och allt. Så det fick bli det gammla däcket som det inte var något större fel på.

Bild

Blir att åka tillbaka på Söndag för att fixa fotbryggan, frambromsen och bakbromsen. Fixa sista på motorkåpan också tänkte jag.
Senast redigerad av Johannesjaakola den 26 apr 2015, 17:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av SS440-80 »

Hur mycket kraft är det i Hondan?
Tänkte bara på att ramröret är ungefär hälften så tjockt som röret på en Compakt eller Mamba, och det vet nog de flesta som åkte moppe på 70- & 80-talet att lite trim på dessa så hade man dubbla hjulspår efter dem :cry:
Du kanske skulle kosta på lite tid att göra den lite mera vridstyv, så du inte helt plötsligt ligger i diket med en främre och en bakre mopedhalva bredvid dig :mrgreen:
Du är ju svetsare så det fixar du snabbt och lätt mistick_yes.gif

Men helt suveränt coolt bygge förövrigt slider_score.gif
Johannesjaakola
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 maj 2012, 23:00
Ort: Södra dalarna

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av Johannesjaakola »

Haha, ja men det har jag tänkt göra på något diskret sätt. Ingen lust å ligga i diket som du skrev :lol:
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av Svartsjö »

Riktigt nice :Wow: men kapa ner verktygslådan till ett minimum så sadeln kommer längre ner...
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av JanneHagnell »

Ja, det här va riktigt snyggt! slider_score.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av Micke S »

slider_score.gif Häftigt bygge som ser ut att kunna bli kanonfränt slider_score.gif
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Kawah2
Inlägg: 107
Blev medlem: 01 okt 2014, 06:24
Ort: Skånes Fagerhult

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av Kawah2 »

Skitfräckt mistick_yes.gif
Johannesjaakola
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 maj 2012, 23:00
Ort: Södra dalarna

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av Johannesjaakola »

Ja det blev lite gjort idag ialf, fotbrygga och bakbroms dock hade jag ingen returfjäder liggandes.

Bild

Hade en gammal bromspedal som jag ficka kapa, knäcka, böja, svetsa och hammra lite på så satt den som en smäck :lol:
Bild

En knapp för lyse och en för dödare, dock är inte dödaren på plats än.
Bild

Någon som vet vad dom olika kablarna ska gå till? :roll:
Bild
Johannesjaakola
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 maj 2012, 23:00
Ort: Södra dalarna

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av Johannesjaakola »

Vart lite lugnt med Monarscooten men har klippt till mattan för motorskyddet och tillverkat nya längre lister.
Jag var iväg på Aros marknaden i helgen och fynda en del monarscoot delar bla skyddet framför benskyddet :D :D

Bild

Bild
Användarens profilbild
CountDynamo
Inlägg: 78
Blev medlem: 02 aug 2013, 22:09
Ort: Mora

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av CountDynamo »

Riktigt snygg bygge, gillar stilen med plåtrena delar och mässingmuttrarna. slider_score.gif
Frågor på det?


//CountDynamo

-------------------------------------------------------------------------------

Crescent Saxoped 1125B (färdigt projekt).
Mcb 1160(1209 postmopeden), blivande militärpostmoped.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2974
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av Lolalola »

Stenhårt! slider_score.gif
Samuel_med_M24
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 jun 2015, 11:00

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av Samuel_med_M24 »

Kablarna från motorn som jag vet är den gröna går till tänding och den rödsvarta går till dödaren :D
Annars riktigt fin bygge slider_score.gif
Rogge
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 jul 2015, 23:10
Ort: Alingsås

Re: Bus Monarscooten

Inlägg av Rogge »

coolt!

sambon har fått en monarscoot som vi ska få liv i vid ett senare tillfälle. dock blir det nog med orginal ilo motor :)
Skriv svar