Re: 56:ans motor och mekartråd
-
Det är allt rätt kopplat, man vill inte ha någon tidigare läggning av tändningen på tomgång. Hålet sitter så att det öppnar precis när gasspjället öppnas lite, är öppet alltså vid all körning förutom på tomgång. Den mekaniska tändförställningen är den som skall se till att motorn går som bäst på fullgas. Vaccum förställningens uppgift är samma men på delgas. Sedan finns det div avgasrenings krav som gör att så inte alltid är fallet.
- ZVEZDA M50
Hej!Micke S skrev:Jag skulle gärna också vilja höra vilket budskap som försöker framföras. Förmodligen betyder det att det råder skepsis om MSD systemen ger betydligt högre tändeffekt eller ej än originalsystem.Calleberg skrev:Jag tror jag vet vart du vill komma, men för dem som inte gör det, kan du utveckla lite...ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Jag tror inte att youtubefilmen ljuger, men man har valt en demonstrationsmetod som ger det resultat man vill visa.
I detta fall kan jag dock intyga att de levererar mycket hög tändenergi. Om det sedan behövs är en annan sak. Tänder det så att en motor går rent finns ingen effekt att vinna på att byta ut tändsystemet. Men i många fall som t.ex. med överladdadade motorer eller lustgasmatning fungerar det inte med vanliga tändsystem i lägen när motorn ger högt vridmoment.
Förmidligen gör det även nytta på gamla motorer med lågt kompressionsförhållande som körs på E85 för att underlätta kallstarter. Men samtidigt skulle jag personligen inte vilja modifiera något i en gammal Amazon utan se till att det som finns fungerar som det ska istället. Det ska ju gå fint att köra en sådan motor på samma tändstift och brytare 1 år eller 1000 mil utan att behöva röra något alls. För moderna motorer kör t.ex. taxikillar 20 000 mil på samma stift utan problem. Men då är det motorer som går mycket renare och har modernare tändstift och tändsystem.
Demonstrationen är missvisande, för att inte säga falsk. Bara för att man får överslag över en längre avstånd så innebär inte det att tändsystemet är bättre än något annat. Saken är mer komplicerad än så.
Tändeffekt och tändenergi???
Vad avses? Det är en milsvid skillnad mellan effekt och energi!
...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:02, redigerad totalt 1 gång.
Ja det är ett kännetecken för dessa motorer, att de som du säger spikar vid hastiga gaspådrag om inte bränslet har ett högt oktantal. Jag har inte varit på det klara med orsaken till det förrän efter den här diskussionen. Det beror på att man vill åstadkomma knuffen som du kallar det m.h.a. vacuumregleringen.56:an skrev:
Till Micke S vill jag säja att Amazonen är gjord för premiumbensin med lägsta oktantal på 97 och i samband med ganska lågkomprimerad motor så kan då tidig tändning erhållas utan större risk för spikningar. Jag kommer ihåg att man ibland körde Amazoner på regularbensin och det gick hjälpligt men inte särskilt bra för dom ville gärna spika vid (hastiga) gaspådrag.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Demonstrationen är inte missvisande, än mindre falsk. Den visar att tändsystemet lämnar en mycket högre spänning genom att det kan slå över i ett mycket större luftgap. Det är ett sätt att visa för de som inte är elkunniga att det är mer fjong i gnistan (hänga inte upp dig på semantiken...). Det säger dock inget om vilken energi som finns i tändpulsen men i detta fall är den från ca 150 millijoule till 350 millijoule beroende på typ av tändbox. Energi är som du påpekar något annat än effekt. Det är ett mått på effektens varaktighet t.ex. kilowattimme för att prata vanligt hushållsspråk.ZVEZDA M50 skrev:
Hej!
Demonstrationen är missvisande, för att inte säga falsk. Bara för att man får överslag över en längre avstånd så innebär inte det att tändsystemet är bättre än något annat. Saken är mer komplicerad än så.
Tändeffekt och tändenergi???
Vad avses? Det är en milsvid skillnad mellan effekt och energi!
Till skillnad från konventionella tändsystem så atbetar de här genom att generera 400-600 volt på tändspolens primärsida vilket gör att det går betydigt högre ström i lindningen än om den matas med 12 volt. Det ger förstås en högre effekt genom att effekten är produkten av ström och spänning.
Genom att det är Capacitive Discharge tändsystem ger de en relativt kort tändpuls jämfört med vanliga system. Det betyder att man behöver lägga på flera pulser vid låga varv men till skillnad från vanliga system så kan det leverera full effekt ända upp till maxvarv t.ex. 12000 rpm där ett traditionellt tändsystem skulle ha tappat mycket effekt genom att tändspolen inte hinner återladdas.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
Blå/vit Monark 1209
Ovanligt snygg modell för att vara en Volvo

Jag visste det.... Till slut kommer 343:an bli erkänd som både en "bil" och VolvoMicke S skrev:Ovanligt snygg modell för att vara en Volvo

För tio-femton år sedan var dom vanliga både på Blocket och skroten men nu är dom snart borta utom några sparade veteranare.
Blir nog som den fula ankungen som blev vackrare med åren

Ja tänk dig en sådan där i någon snygg gul eller orange färg med fina fälgar så är den snyggare och tuffare än de flesta s.k. moderna småbilar 

-
363 cs kanske skulle vara något.Micke S skrev:Ja tänk dig en sådan där i någon snygg gul eller orange färg med fina fälgar så är den snyggare och tuffare än de flesta s.k. moderna småbilar
http://worldcarslist.com/photo/volvo-34 ... fault.html
Ja den är klart häftig. Jag tror det går att få fins fason på de där.Skunkworkz skrev:363 cs kanske skulle vara något.Micke S skrev:Ja tänk dig en sådan där i någon snygg gul eller orange färg med fina fälgar så är den snyggare och tuffare än de flesta s.k. moderna småbilar
http://worldcarslist.com/photo/volvo-34 ... fault.html
- Bilagor
-
- volvo-343-04.jpg (122.19 KiB) Visad 2971 gånger
...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:02, redigerad totalt 1 gång.
...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:01, redigerad totalt 1 gång.
Kinesmotor på den...Inte för att det gör något, säkert lika bra som B&S