Min Ducati 50 TT

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
ducati50tt

Min Ducati 50 TT

Inlägg av ducati50tt »

Startar härmed en tråd om mitt lilla projekt. Det är nog inte en så vanlig moped här på våra breddgrader, Ducati (Senda) 50 TT . Årsmodell är jag inte helt säker på , men -75 till -77 , enligt säljaren. Den är tillverkad av Mototrans i Barcelona på licens. Skicket var ganska gott på den. Bla nylackad ram, omekrade hjul, nyklädd dyna mm. Till det sämre var en glasfibertank som läckte samt att inte elen lirar 100%. Fälgar och skärmar i aluminium hjälper till att hålla vikten nere, har hittat uppgifter om 56 kg... Ganska lätt ! Motorn är 4 växlad , samt känns lite strypt med dellorto SHA 12-12.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (226.91 KiB) Visad 4226 gånger
Kawah2

Re: Min Ducati 50 TT

Inlägg av Kawah2 »

Fotbromspedal på vänster sida :roll: :?:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Kawah2 skrev:Fotbromspedal på vänster sida :roll: :?:

Det hade Guzzis MC också in på 70-talet. Min -73a är dock ändrad till högerbroms. Annars tänker man ju mest på äldre Engelska hojar där.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kan bli lite tokiga konstruktioner i dom länderna där man dricker vin eller öl till lunchen.

erlan
ducati50tt

Inlägg av ducati50tt »

Japp, helt rätt . Växling skermed höger fot, trots att det var några år sen man körde Puch Montana så vill man gärna vicka till medvänsterfoten istället. Har bara kört den vid 2 tillfällen hittills dock s.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Hasse skrev: Annars tänker man ju mest på äldre Engelska hojar där.
Har du aldrig sett HVA röd- och svartqvarna, Husqvarna Silverpilen och Guldpilen eller en äldre HVA 250-400 cross? :shock:
Forumsponsor

ducati50tt skrev:Japp, helt rätt . Växling skermed höger fot, trots att det var några år sen man körde Puch Montana så vill man gärna vicka till medvänsterfoten istället. Har bara kört den vid 2 tillfällen hittills dock s.
Man vänjer sig snabbt och det som var fel blir rätt :wink:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

En riktigt skitsnygg hoj det där! Jag önskar att min Minicross var mera lik den. :)
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

56:an skrev:
Hasse skrev: Annars tänker man ju mest på äldre Engelska hojar där.
Har du aldrig sett HVA röd- och svartqvarna, Husqvarna Silverpilen och Guldpilen eller en äldre HVA 250-400 cross? :shock:

:) Jag har ägt en Silverpil. Det var lite tyngre hojar jag tänkte på efter min kommentar om äldre Guzzi.

Tja, rätt eller fel, det är väl bara en vana. När jag körde min Albin så var jag och och trampade på fel pedal i mellanåt.
Samma på gammelGuzzin där ettan är uppåt. Blir lite felväxling ibland :oops: Efter många tusen mil så sitter ju allt i ryggmärgen.

Det är ju växelpedalen jag har problem med, bromsar gör jag nästan enbart med frambromsen på motorcyklar.
Forumsponsor

Hasse skrev:, bromsar gör jag nästan enbart med frambromsen på motorcyklar.
Förvisso ingen motorcykel, men då kanske du inte ska skaffa dig en Novolette med kulkoppling för det kanske inte är så bra och frikoppla med handbromsen i vissa situationer :roll:

I Amazonen har jag nu fått vänja mig och handbromsa med vänsterhanden och egentligen är det ju rätt annars kan det bli problem och handbromsa och växla på samma gång :roll:
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

hmm handbromsa med vänstern, växla med högern och styra med ?? :roll:
HSE

Inlägg av HSE »

Finns en Ducati 50 T till salu nu : http://www.tradera.com/item/100701/2318 ... cati-50-cc
ducati50tt

Inlägg av ducati50tt »

Den känner jag till. Han köpte den av samma kille som jag köpte min av. En tidigare årsmodell , ser man på motorkåpan på drivsidan samt stagen till framskärmen, den ser ut att ha vanliga kromade stålfälgar. Ska visst bara finnas min och den här i Sverige, så man kan ju hoppas att den hamnar närmre mig denna gång. Ska bli intressant å se vad den hamnar prismässigt med.
Forumsponsor

ducati50tt skrev: Ska bli intressant å se vad den hamnar prismässigt med.
Instämmer :thumb:
mikaelgemrud

Inlägg av mikaelgemrud »

. Hittade en orginal handbok på en Spansk sida, är till syskonmodellen TS egentligen. TS är landsvägsversionen avTT, samma hoj men lägre fjädring och andra däck.
Skriv svar