Bakdrev med mutter Saxoped
Bakdrev med mutter Saxoped
Hej måste bara fråga om någon har koll på det där med bakdrev för Saxoped 1126-57. Är nu 39 kuggar ca 33 mm centrum och har en stor mutter i centrum som låser drevet verkar det som. I stort sett plant. Kan inte/glömt det där med Lelu, Grimeca och vad det nu finns för nav. Skulle vilja ha tag på ett ca 35 kuggar i stället. Någon som vet om detta?
Re: Bakdrev med mutter Saxoped
Är det gängat drev får du nog vara glad om du hittar nåt drev överhuvudtaget 

Är väl dessutom vänstergängad fingänga?!! Om jag kan lyckas få fram denna svarar jag här56:an skrev:Är det gängat drev får du nog vara glad om du hittar nåt drev överhuvudtaget
Den här texten har jag sparat för framtida behov..Hoppas den hjälper dej lite.
Modell 1.
Totalhöjd när det ligger ner 12 mm. 34 mm gängat centrumhål. Märkt 090 500, F&S-B.
Passar Crescent 1125 B, 1130, 1131, 1145, 2000, 2010 m.fl.
modell 2.Totalhöjd när det ligger ner 16 mm. 37 mm gängat centrumhål. Märkt 36 0526. Passar vad jag förstår äldre Crescent.
Drevet är vänstergängat och låsmuttern är högergängad........
................................................................................................................
Det finns två modeller av dessa drev.33.5 och 36.8 m.m.
Jag har 36.8 på 1128:an men jag tror att 2000 har oftast 33.5?
Köpte ett 28 kuggars på Tradera så nu är man sugen på att
få provköra.

Modell 1.
Totalhöjd när det ligger ner 12 mm. 34 mm gängat centrumhål. Märkt 090 500, F&S-B.
Passar Crescent 1125 B, 1130, 1131, 1145, 2000, 2010 m.fl.
modell 2.Totalhöjd när det ligger ner 16 mm. 37 mm gängat centrumhål. Märkt 36 0526. Passar vad jag förstår äldre Crescent.
Drevet är vänstergängat och låsmuttern är högergängad........
................................................................................................................
Det finns två modeller av dessa drev.33.5 och 36.8 m.m.
Jag har 36.8 på 1128:an men jag tror att 2000 har oftast 33.5?
Köpte ett 28 kuggars på Tradera så nu är man sugen på att
få provköra.
Tack för info!
Skulle vara inressant att veta gängtyp. Gissar vänstergängat och väldigt fingängad. Ska försöka mäta vid tillfälle. (jag har just en 2000 och en saxoped)
Skulle vara inressant att veta gängtyp. Gissar vänstergängat och väldigt fingängad. Ska försöka mäta vid tillfälle. (jag har just en 2000 och en saxoped)
är nog rätt gissat.ollaolle skrev:
Drevet är vänstergängat och låsmuttern är högergängad
erlan
Varför "gissat"?erlan skrev:är nog rätt gissat.ollaolle skrev:
Drevet är vänstergängat och låsmuttern är högergängad
erlan

läs inlägget ovanför, det var svar på det.
erlan
erlan
Är nog inte helt lätt det här. Man måste ju veta exakt gängstigning också om man skulle försöka sig på att köpa ett drevämne och borra och gänga själv. Troligen är det väl dessutom en tum-gänga, vänster unf?? Hitta gängtapp till detta??
.
Är navet Svenskt eller Engelskttillverkat så troligen tum. Tyskt är det nog mm- gänga.
Eller avslöjar ollaolles beskrivning: "34 mm gängat centrumhål. Märkt 090 500, F&S-B." detta?
Betyder "F&S-B" att det är ett nav från Sachs tro (då tyskt)
Ska försöka ta en gängtolk vid tillfälle. Jag har faktiskt tillgång till en massa gamla gängtappar via mitt jobb så om man har en riktig tur....

Är navet Svenskt eller Engelskttillverkat så troligen tum. Tyskt är det nog mm- gänga.
Eller avslöjar ollaolles beskrivning: "34 mm gängat centrumhål. Märkt 090 500, F&S-B." detta?
Betyder "F&S-B" att det är ett nav från Sachs tro (då tyskt)
Ska försöka ta en gängtolk vid tillfälle. Jag har faktiskt tillgång till en massa gamla gängtappar via mitt jobb så om man har en riktig tur....
alla drevämnen som finns att köpa är för breda, så du måste ändå svarva på bredden. så då är det enklare att skära gängan med ett stål.
erlan
erlan