Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:53, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
kolla så det inte är en hondakopia som alla andra kinamotorer.
är det inte en sån här?
http://www.rcholmshop.se/motorer/bensin ... -5-hk.html
erlan
är det inte en sån här?
http://www.rcholmshop.se/motorer/bensin ... -5-hk.html
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:53, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Jo, här var det data... 8,4:1 i kompression står det... Det är väl samma som i Amazonen
Single cylinder,4stroke, forced cooling ,OHV
Displacement 196cc
Crank shaft size 22.2mm 7/8
Bore×Stroke 70mm×51mm(2.8″×2″)
Net power 3.6KW(6.5Hp)/3600rpm
Net torque 10.5 N.m(7.7 lbf. ft)/2500rpm
Idle speed 1800±150r/min
Compression ratio 8.4:1 PTO
shaft rotation Anti-clockwise(from PTO side)
Noise (≤7m)
Ignition system Transistorized magneto ignition
Starting system Recoil start/Electric-start
Carburetor Butterfly
Lubrication system Splash
Governor system Centrifugal type
Air cleaner Semi-dry,dual element
Oil capacity 0.6L(0.16gal)
Fuel tank capacity 1 L
Net weight 12.8Kg(28lb)
Dimension 385×358×278(15.2″×14.1″×10.9″)
http://www.abbeygardensales.co.uk/spare ... P70FA.aspx

Single cylinder,4stroke, forced cooling ,OHV
Displacement 196cc
Crank shaft size 22.2mm 7/8
Bore×Stroke 70mm×51mm(2.8″×2″)
Net power 3.6KW(6.5Hp)/3600rpm
Net torque 10.5 N.m(7.7 lbf. ft)/2500rpm
Idle speed 1800±150r/min
Compression ratio 8.4:1 PTO
shaft rotation Anti-clockwise(from PTO side)
Noise (≤7m)
Ignition system Transistorized magneto ignition
Starting system Recoil start/Electric-start
Carburetor Butterfly
Lubrication system Splash
Governor system Centrifugal type
Air cleaner Semi-dry,dual element
Oil capacity 0.6L(0.16gal)
Fuel tank capacity 1 L
Net weight 12.8Kg(28lb)
Dimension 385×358×278(15.2″×14.1″×10.9″)
http://www.abbeygardensales.co.uk/spare ... P70FA.aspx
Re: 56:ans motor och mekartråd
Något skumt med hk angivelsen där, 3,6 kw blir ju bara lite över 4 hk?
Re: 56:ans motor och mekartråd
jag tror att 56:an råkat kopiera in data på den mindre motorn:
http://www.rcholmshop.se/motorer/bensin ... -5-hk.html
men angående axlar och fästen så har faktiskt amerikanarna lyckats standardisera det, och honda, och därmed även kopiorna tvingades följa efter.
axelgrovlek och bultmönster i motorfästen skiljer naturligtvis efter storlek.
men jag är säker på att det går att hitta en b&s motor som passar i fästena på gräsklipparen.
vet ni om att det är utsläppskrav/avgaskrav även på motorsågar och gräsklippare nu för tiden. skulle inte förvåna mig om det sitter en katalusator på 56:ans klippare.
erlan
http://www.rcholmshop.se/motorer/bensin ... -5-hk.html
men angående axlar och fästen så har faktiskt amerikanarna lyckats standardisera det, och honda, och därmed även kopiorna tvingades följa efter.
axelgrovlek och bultmönster i motorfästen skiljer naturligtvis efter storlek.
men jag är säker på att det går att hitta en b&s motor som passar i fästena på gräsklipparen.
vet ni om att det är utsläppskrav/avgaskrav även på motorsågar och gräsklippare nu för tiden. skulle inte förvåna mig om det sitter en katalusator på 56:ans klippare.
erlan
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: 56:ans motor och mekartråd
HSE skrev:Något skumt med hk angivelsen där, 3,6 kw blir ju bara lite över 4 hk?
eller mer exakt 4,89 hk (3,6 : 0,7355)
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 706
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Hej!
För ganska länge sedan gjordes en del försök med att snygga till avgaserna på B&S redan vid den tiden hopplöst föråldrade konstruktioner...
Men monterade en ljuddämpare med "katalysatorpellets i". Detta funkade, men sällan bra och framförallt inte länge.
Extrakostnaden var dock hög, vill man ha en renare motor så kostade den många extra kronor vid inköp.
I Sverige tror jag att katalysatorer på småmaskiner övergavs tämligen kvickt, men jag har inte riktigt koll på den marknaden.
Jag tycker att det är ganska beklagligt att mängden gräsklippare med avgasemissioner som är "skyhöga" är så stor som den är.
I många fall en billig, föråldrad grundkonstruktion som år efter år pimpas upp med nya dekaler och strömlinjeformade motorkåpor...
Som till på köpet underhålls på ett bristfälligt sätt.
För ganska länge sedan gjordes en del försök med att snygga till avgaserna på B&S redan vid den tiden hopplöst föråldrade konstruktioner...
Men monterade en ljuddämpare med "katalysatorpellets i". Detta funkade, men sällan bra och framförallt inte länge.
Extrakostnaden var dock hög, vill man ha en renare motor så kostade den många extra kronor vid inköp.
I Sverige tror jag att katalysatorer på småmaskiner övergavs tämligen kvickt, men jag har inte riktigt koll på den marknaden.
Jag tycker att det är ganska beklagligt att mängden gräsklippare med avgasemissioner som är "skyhöga" är så stor som den är.
I många fall en billig, föråldrad grundkonstruktion som år efter år pimpas upp med nya dekaler och strömlinjeformade motorkåpor...
Som till på köpet underhålls på ett bristfälligt sätt.
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:53, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Ja visst är det underligt att det får fortsätta säljas nya sidventils B&S motorer som släpper ut skyhögt med otrevligheter. De är ju förbjudna i vissa starter i USA
Det finns ju tack vara det förbudet toppventilade alternativ också från B&S, sidventilernas ogynnsamma förbränningsrum är orsaken till att de både drar mer bränsle och ger otrevliga utsläpp. Så det finns ingen annan orsak till att fortsätta tillverka de sistnämnda utom att de är billiga att producera och att det fortfarande finns efterfråga.

Re: 56:ans motor och mekartråd
Håller med... Sidspisen har begränsningar men här finns möjligheterna 

- ZVEZDA M50
- Inlägg: 706
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Hej!
Jag får väl till sidventilarnas försvar i vart fall berätta om karaktären om man ökar kompressionen och får en mycket tajt passning mellan cylinderhuvud och kolvkrona.
Min, numera pensionerade B&S körs utan packning och kompressionen men framförallt virvelbildnigen ökade påtagligt.
Är inte lagren i absolut topptrim kan det slå i, det gör det... i vart fall en aning.
Nu har jag inte sett alla toppventilade gräsklipparmotorer, men de jag har sett är ju knappast designade med några större trimningspotentialer i åtanke.
Fullständigt vrålkassa utformningar av kanaler osv.
Förvänta dig inga superunderverk.
Jag får väl till sidventilarnas försvar i vart fall berätta om karaktären om man ökar kompressionen och får en mycket tajt passning mellan cylinderhuvud och kolvkrona.
Min, numera pensionerade B&S körs utan packning och kompressionen men framförallt virvelbildnigen ökade påtagligt.
Är inte lagren i absolut topptrim kan det slå i, det gör det... i vart fall en aning.
Nu har jag inte sett alla toppventilade gräsklipparmotorer, men de jag har sett är ju knappast designade med några större trimningspotentialer i åtanke.
Fullständigt vrålkassa utformningar av kanaler osv.
Förvänta dig inga superunderverk.
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:52, redigerad totalt 1 gång.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 706
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Hej!
He he he, skulle inte tro det...
He he he, skulle inte tro det...
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:52, redigerad totalt 1 gång.