Behöver hjälp med trött Corona
Behöver hjälp med trött Corona
Nu börjar det vara dags att dra igång för säsongen. Min gamla Husqvarna Corona visar sig dock vara väldigt trött. Den är svårstartad och varvar nästan ingenting alls. Jag har bytt kolv och tändstift samt rengjort förgasaren ordentligt. Känns som att den får antingen för mycket eller för lite bränsle. Var ska jag börja gräva?
Re: Behöver hjälp med trött Corona
Kolla så vevaxelns packboxar inte torkat och blivit otäta under vinterns stillestånd.
Kan jag göra det utan att klyva motorn?HSE skrev:Kolla så vevaxelns packboxar inte torkat och blivit otäta under vinterns stillestånd.
-
Sota ur krök och ljuddämpare.
Ta bort tändstift, svänghjul och tändplatta och sedan stryk såpvatten runt axeln vid packboxen och trampa runt.maza skrev:Kan jag göra det utan att klyva motorn?HSE skrev:Kolla så vevaxelns packboxar inte torkat och blivit otäta under vinterns stillestånd.
Är det otätt så börjar det bubbla och då bör packboxen bytas.
Samma gäller andra sidan men svänghjulssidan brukar väl börja läcka först eftersom den går torrt...
HUSQVARNA SPORT skrev:Sota ur krök och ljuddämpare.

Tack för era svar! Jag börjar nog tro att det är packboxarna som felar. Avgassystemet har jag sotat ur innan den ställdes undan förra säsongen så där bör det inte vara några problem.
Jag hade börjat med att byta till ny bensin, mer än en gång jag varit med om att bensinen har tappat stinget när en moppe stått länge.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
- Hakan
Ett klassiskt fel på dessa motorer är chokekolven. Det skall sitta en gummitätning längst nere på denna kolv, det är sällan den är hel och då går motorn med full choke hela tiden.
Lätt att tillverka en ny, jag brukar stansa ut nya med hålpipor ur ex gummispackel från Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... 000034718/
Lätt att tillverka en ny, jag brukar stansa ut nya med hålpipor ur ex gummispackel från Biltema.
Det var det första jag gjorde. Har lärt mig den läxan den svåra vägen med en gammal Solex som inte ville gå bra.Johan Lat skrev:Jag hade börjat med att byta till ny bensin, mer än en gång jag varit med om att bensinen har tappat stinget när en moppe stått länge.
Det ska jag kolla i eftermiddag. Tack för tipset!Hakan skrev:Ett klassiskt fel på dessa motorer är chokekolven. Det skall sitta en gummitätning längst nere på denna kolv, det är sällan den är hel och då går motorn med full choke hela tiden.
Skitbra länk
Stort tack bryggaren

Stort tack bryggaren

Efter många om och men så har jag bestämt mig för att försöka mig på en helrenovering av motorn en gång för alla. Idag har jag plockat lös motorn och påbörjat projektet. Stötte på patrull med svänghjulet. Vet någon av er var jag kan få tag på en avdragare som passar?
hos alla som handlar med mopeddelar.
stefa=M22x1,5
bosch=M26x1,5
erlan
stefa=M22x1,5
bosch=M26x1,5
erlan