1hk cylindrar Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

1hk cylindrar Sachs

Inlägg av Raketsport »

Någon som vet varför det bara är trimcylindrar som nytillverkas till sachs? Originalcylinder får du helt enkelt leta på begagnatmarknaden, börjar bli svårt att hitta fina som inte är pluggdragna eller har överdimension i loppet.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: 1hk cylindrar Sachs

Inlägg av erlan »

jag var säker på att det fanns, men hittade först ingen, men till slut så.

http://www.ettansmopeder.se/cylinder-1h ... chs/3489-0

behöver du cylinder så passa i så fall på där.det är nog sista chansen.
jag hade för mig att åtminstone jofrab/garage24 har haft den.
antar att marknaden var för liten.
jag inser dock inte problemet med överdimension, men att hitta en med 38mm borr och minimalt slitage (mindre än 38,05 i loppet) förstår jag är svårt.

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jag är nästan hundra på att den där inte är 1 hk, ser ingen plugg, ser ut som den s.k 3,5:an. Har Ettans 1hk så borde Norscand (tillverkaren) och alla andra återförsäljare också ha dom.
Puchlasse - du vet säkert om de finns att ta hem från Norscand.
erlan skrev: jag inser dock inte problemet med överdimension, men att hitta en med 38mm borr och minimalt slitage (mindre än 38,05 i loppet) förstår jag är svårt.

erlan
Överdimension är fortfarande om än litet trim. Kul att kunna ha strikt original.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Intresset för en nytillverkad sur 1hk torde vara näst intill obefintlig. Kan ju gissa fel här men nja.. tror inte det.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Hasse skrev:Intresset för en nytillverkad sur 1hk torde vara näst intill obefintlig. Kan ju gissa fel här men nja.. tror inte det.

+ 1... 8)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jag anser att det måste finnas möjligheten att få köra "lagligt" om man vill. Nog finns det marknad för originaldelar om än liten, annars skulle det inte finnas nya originalcylindrar till försäljning i alla andra märken.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Men det var väl inte så många mer än vi som hade 1hk eller? Därför tror jag att intresset för att tillverka en 1hk är näst intill noll.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Raketsport skrev:Jag är nästan hundra på att den där inte är 1 hk, ser ingen plugg, ser ut som den s.k 3,5:an. Har Ettans 1hk så borde Norscand (tillverkaren) och alla andra återförsäljare också ha dom.
Puchlasse - du vet säkert om de finns att ta hem från Norscand.
jag letade fram mina gamla papperskataloger. och det var jofrab som var den "skyldige" artikelnummer 17-500-23 var artikelnumret.
en sökning på deras hemsida på artikelnumret gav "inga produkter hittades".
vilket brukar betyda att det var länge sen som den utgick hos dom.

fanns inte med i norscands papperkatalog.

min gissning står kvar: ettan har dom sista.
och ett tips i ämnet: om du klassar överdimension som trim, så passa om du hittar en gammal 1hk cylinder av märket meteor. den är mer trim än en eller två överdimensioner. känns igen på att den inte har nån plugg, insuget är gjutet till 1hk-mått.

erlan
Användarens profilbild
Thomas L

Inlägg av Thomas L »

Gissningsvis beror detta på dåligt marknadsunderlag. Till Zündapp nytillverkas inte "originalcylindrar" heller. Varken Zündapp eller Sachs är ju Svenska märken.
Zündapps sönderstrypta 1hk cylinder såldes vad jag endast i Sverige. Jag har alldrig sett en cylinder med så försvinnande litet insug på Tyska e-bay eller Holländska markplats. Athena t. ex tar förmodligen ingen hänsyn till vad som en gång var lag i Sverige när (Zündapp fortfarande tillverkades) de tillverkar eftermarknadscylindrar utifrån vad konsumenterna i Europa efterfrågar. Begagnade originalcylindrar betingar inget högt pris även när de är i fint skick och de blir allt ovanligare. Själv sörjer jag inte - endera trimmar man eller också inte och när man väl överstigit 1hk så är det olagligt. Lika bra och då kräma på.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Tycker bilden på Ettans cylinder ser ut som en Norscand (NTS) cylinder, därför ställer jag mig tveksam till att den är 1 hk. Insugshålet på bilden är 12mm och någon plugg syns inte. Borde även stå Jofrab i annonsen om det är det, för numera kostar Jofrab oftast mer är NTS cylindrar.

Har faktiskt fått ganska många förfrågningar av personer som efterlyser originaldelar, alltså godkända 1hk delar som fasta munstycken, cylindrar och originalförgasare ex. Bing 1/8,5/5. Även om trimning är stort i Sverige så tycker jag att utbudet av lagliga delar måste finnas, jag vet att folk saknar dom och letar förtvivlat i annonser och på marknader för att hitta.

Kan i och för sig förstå att Zündapps 1hk cylindern som tillverkas av utländska firmor inte finns, men när Sachscylindrarna är en svensk tillverkning och våra mopeder bara var lagliga med 1 hk så känns det för mig konstigt att det inte finns i utbudet. Mallen för cylindern finns ju redan, det är bara insuget som behöver minskas.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Här har vi bild på den som säga vara 1hk
Bild

Har är bild på 3,5hk cylindern
Bild

Skillnad? Jag ser ingen alls....
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Vilken tur man har en fin pluggad päroncylinder & 8,5 förgasare till Raketarn liggande på hyllan då..... 8)

(som säkert kommer att monteras i framtiden... :roll: )
Användarens profilbild
Thomas L

Inlägg av Thomas L »

Det stämmer, som du säger Jossan, att en Svensk tillverkare rimligtvis borde kunna ta sig för att tillverka en cylinder till Sachs med 1 hk.
Frågan är då hur många enheter som behöver tillverkas för att det ska bli lönsamt?
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

En renoveringsborrad originalcylinder är väl ett oslagbart alternativ än en tjingtjong cylinder som troligtvis aldrig kommer vara i närheten av att lämna 1hp.Tror att en sådan cylinder får det kämpigt med vägbulorna :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

nu har det väl hänt förut att bilder på ettans hensida varit missvisande.
men syns verkligen pluggen på en orginalcylinder i den vinkeln.
den ligger ju innanför tätytan i alla fall.

men om man vill ha så orginal att man inte vill ha överborr eller ställbara munstycken, vill man då verkligen ha en 1hk cylinder av nts kvalitetsnivå????
det betvivlar jag starkt. utan ska det vara så ska det vara perfekt,och vad blr då priset?

hittade den även hos alvars;

http://www.alvars.se/sachs-mcb/sachs-mo ... rtvindkyld

i fall att det kansk är nån, som av någon anledning, är tveksam till att beställa från ettans.

erlan
Skriv svar