1hk cylindrar Sachs
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Re: 1hk cylindrar Sachs
Jag har ett svagt minne om att jag läst detta i tryck. Det gällde alla tre sachscylindrar.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
nu blev jag lite fundersam vad du menar med "alla tre sachscylindrar"
jag har 4 olika s.k. treochenhalvor, därav 3 som jag tror är sachs orginal.
och 4 olika 4,3or/femhalvor. 2 sachs orginal (okej, en av varianterna såldes inte i sverige vad jag vet) och 2 varianter på zeta.
erlan
jag har 4 olika s.k. treochenhalvor, därav 3 som jag tror är sachs orginal.
och 4 olika 4,3or/femhalvor. 2 sachs orginal (okej, en av varianterna såldes inte i sverige vad jag vet) och 2 varianter på zeta.
erlan
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Jag menade de tre senast tillverkade som finns i butik, de s.k 3,5, 5,5 och 7hk.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
tivedens motor har bromsat nån av dom större, om inte båda.
han har bara faceboksida.
erlan
han har bara faceboksida.
erlan
Tråden heter 1hk cylindrar till Sachs men det dröjde inte länge tills det blev flera och nu är det 5,5 till 7 

56:an skrev: 5,5 till 7
I drömmarna möjligtvis....
Som när man satt och drömde i Hobbex katalogen i mitten på sjuttiotaletHasse skrev:56:an skrev: 5,5 till 7
I drömmarna möjligtvis....

VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
det var väl snacket om kvalitetsproblem som ledde in på senaste sidospåret.
erlan
erlan
det finns ju även ett antal varianter på laglig svensk cylinder.
1. 0,8 hk päron från 50-talet. har större insug, ca 12mm och bl.a. kolv med mindre sidouttag och lägre komp.
2. 0,8 fläktkyld. den har jag själv inte studerat.
3. första 1hk päroncylindern. hård plugg och sämre överströmmare än senare cylindrar
4. den mest vanliga 1hk cylindern, så vitt jag kan se samma gjutning av kanaler, insug mm. i både fläkt och runda fartvindkylda varianten.
5. 1hk cylindern till F50/golden champ.
6. Meteor gjorde på -70talet en pirat 1hk cylinder. känns igen på ett insug utan hårdplugg, i övrigt i stdmått. går aningen bättre än orginal. förmodligen p.g.a. mindre turbulens mellan förgasare och cylinder.
?. 1hk fläktkylt till tidiga 60-tals packmoppar. är den jämförbar med nr 3. i kanaler mm?
erlan
1. 0,8 hk päron från 50-talet. har större insug, ca 12mm och bl.a. kolv med mindre sidouttag och lägre komp.
2. 0,8 fläktkyld. den har jag själv inte studerat.
3. första 1hk päroncylindern. hård plugg och sämre överströmmare än senare cylindrar
4. den mest vanliga 1hk cylindern, så vitt jag kan se samma gjutning av kanaler, insug mm. i både fläkt och runda fartvindkylda varianten.
5. 1hk cylindern till F50/golden champ.
6. Meteor gjorde på -70talet en pirat 1hk cylinder. känns igen på ett insug utan hårdplugg, i övrigt i stdmått. går aningen bättre än orginal. förmodligen p.g.a. mindre turbulens mellan förgasare och cylinder.
?. 1hk fläktkylt till tidiga 60-tals packmoppar. är den jämförbar med nr 3. i kanaler mm?
erlan
Intressant lista men har du inte glömt en hästars storcyllen eller menar du att det är samma som den mindre och runda cyllen typ c:a 1967 till -71 ? 

Jag tror bestämt erlan kan doktorera i original Sachscylindrar

selma skrev:Jag tror bestämt erlan kan doktorera i original Sachscylindrar![]()

På samma sätt som du kan doktorera i "avdelningen inte original"...

jag ansåg att jag fick med det i punkt 4:i både fläkt och runda fartvindkylda varianten.56:an skrev:Intressant lista men har du inte glömt en hästars storcyllen eller menar du att det är samma som den mindre och runda cyllen typ c:a 1967 till -71 ?
erlan