Efter jag tankat mopeden med gammalt skitigt bränsle som satte stopp i systemet (känns som att det hände efter det iaf, ej klart konstaterat)
Efter det rengjorde jag tanken grundligt, och filtret i bränslekranen, samt rengjorde förgasaren grundligt (borrad bing 8,5mm). Har sotat ur avgassystemet hjälpligt, bytt avgas och insugspackning. Provat utan luftfilter utan resultat.
Efter det tycker jag den blivit lite svagare, samt så har tomgången blivit sämre. Innan kunde jag lämna mopeden på tomgång i flera timmar om jag känt för det, nu dör den inom en minut.
Vad kan ha blivit fel? Är det något uppenbart jag missat? Bränsletillförseln är det inget fel på fram till förgasaren iaf, kan väl inte fullständigt utesluta att det är fel på förgasaren men den är kliniskt ren och samma inställningar som sist mopeden gick som den skulle. Färgen på stiftet tyder på bra förbränning.
Crescent raket svagare än vanligt
Re: Crescent raket svagare än vanligt
Sotat ur avgassystemet hjälpligt
Det där får du kolla mer noga och följa avgasernas väg genom hela avgassystemet och noga kolla så det inte är några hål eller någon passage som är täppt eller håller på att täppas nånstans. Ett annat mycket viktigt ställe där det samlas sot och koks är avgasporten i cylindern och då tappar mopederna genast orken.
Det var avgassidan men så finns det andra orsaker också som tändning, packboxar, förgasare m.m. men det är inget som säjer att det måste vara fel där men man måste försöka göra en kontroll att allt är riktigt och okej

Det där får du kolla mer noga och följa avgasernas väg genom hela avgassystemet och noga kolla så det inte är några hål eller någon passage som är täppt eller håller på att täppas nånstans. Ett annat mycket viktigt ställe där det samlas sot och koks är avgasporten i cylindern och då tappar mopederna genast orken.
Det var avgassidan men så finns det andra orsaker också som tändning, packboxar, förgasare m.m. men det är inget som säjer att det måste vara fel där men man måste försöka göra en kontroll att allt är riktigt och okej

Ja, problemet är att jag inte har rätt verktyg till jobbet. Jag antar att det lättaste sättet är att få tag i någon slags stålborste typ viska att kunna borsta ur invändigt, iaf till kröken. Vart skaffar man det? Och hur sotar man ur en ljuddämpare på ett vettigt sätt?
Ja jag har inte gjort någon grundligare felsökning än tändning (gnista finns och är godkänd), bränsle (flödar bra från tanken, förgasaren verkar sköta sitt jobb, ny insugspackning och stiftet har bra färg), samt gjort vad jag kunnat för att sota ur avgassidan.
Ös på med tips
har även köpt en packningssats för att kunna utesluta det. Kanske det kan vara bra att byta kolv och hona ur cylinder när man ändå byter cyl.fot och toppackning?

Ja jag har inte gjort någon grundligare felsökning än tändning (gnista finns och är godkänd), bränsle (flödar bra från tanken, förgasaren verkar sköta sitt jobb, ny insugspackning och stiftet har bra färg), samt gjort vad jag kunnat för att sota ur avgassidan.
Ös på med tips

Bra och bra... Jag tillhör dom som inte byter nåt mer än när det är nödvändigt. Kolvringar däremot är en typiskt slitdetalj som jag brukar hålla koll på och byta om det behövs.
Ja, hur var det med avgasporten, har du kollat noga där?
Jag har heller inga särskilda verktyg för sotning utan tar lite vad som kan passa. En metod för och sota krökar som jag lärt mig är en drivstålwiren från en grästrimmer som man splitsar upp i ena änden och en handborrmaskin i den andra änden och sen kör hejvillt i kröken
men man får visst vara lite försiktig för det kan visst vara farligt på nåt sätt minns ej vad....
Det är bara påatt igen så får du snart fart i moppen
Ja, hur var det med avgasporten, har du kollat noga där?
Jag har heller inga särskilda verktyg för sotning utan tar lite vad som kan passa. En metod för och sota krökar som jag lärt mig är en drivstålwiren från en grästrimmer som man splitsar upp i ena änden och en handborrmaskin i den andra änden och sen kör hejvillt i kröken

Det är bara påatt igen så får du snart fart i moppen