Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 706
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Mmmmm, inga direkt upphetsande konstruktiva lösningar, men det är ju en produkt som måste vara billig.
Folk måste ju ha råd att köpa produkten och tillverkarna måste tjäna pengar?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Visst man kan se på saken i olika perspektiv...

Nu är ju inte allt i livet motorer men om vi håller oss till det här så kan jag säja att jag ser den här motorn som ytterst konventionell, ja närmast en 50-tals konstruktion om man bortser från den förenklade magnettändningen samt att man använder mer utvecklade material och inte minst moderna maskiner för tillverkningen.

Med tanke på produktionens omfattning bör då slutprodukten bli väldigt lyckad. Visst, missar kan uppstå som startapparaten i plast som inte håller särskilt länge...

På motorn finns en nummerserie som lyder så här:

7 101 1837

Vad kan då dessa nummer betyda?

Jo, de gör motorn till en individ och berättar dess härkomst.

Siffrorna betyder helt enkelt att motorn är tillverkad onsdagen den 11 april 2007 samt under den dagen fick löpnumret 1837

Genialiskt eller hur? :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

kul att du äntligen får ihop en moped åt dig själv.
du har valt den oljetyp som är sänst på att blanda sig med etanol.
0ch encarwiforgasaren funkade på ren e85, åtminstone den jag provade på.
innan etanol.nu fick en forumcrach för några år sen, såhela forumet raderades,
så var det några ekonomist sinnade killar som körde både moped och motorsåg på Willys frityrolja 4% ihop med ren e85.

testa och blanda olika förhållanden e85/bensin. en kille sa åt mig att blanda mackbensin 95 med 2tolja och låta det stå nån vecka. han påstod det skulle ge intresanta skiktningar i bensinen.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

Frityrolja borde fungera bra i en snäll motor och blandar sig antagligen fint med e85. Men det kanske blir isterklumpar om det står länge och är kallt :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5965
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av HSE »

Som sagt, provblanda i glasburk och låt stå någon dag så brukar det synas om det separerar igen efter blandande.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:50, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:50, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:49, redigerad totalt 1 gång.
HSE
Inlägg: 5965
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av HSE »

Att det blåser upp på dagen beror ju på att det är solen som driver vindmaskinen, blåst är ju energi som vi sedan försöker ta lite av i vindkraftverken. På natten när solen inte värmer saknas drivkraften. Mer här "Vind är luftens rörelse på jorden. Anledningen till att luften får fart är skillnader i tryck. Luften söker ett läge där trycket är samma på alla platser. Därför söker den sig från områden med högt tryck, till områden med lågt tryck. Luften tenderar även att ta stora virvlar på grund av Corioliseffekten, som är den newtonska effekten av tröghet hos roterande system och centrifugalkraften. Dessa stora virvlar går i cirkel kring högtrycken. Globalt sett finns två stora drivkrafter för storskaliga vindar (den atmosfäriska cirkulationen) som är skillnaden i värme mellan ekvatorn och polerna (skillnad i absorption av solenergi som leder till uppåtsträvande krafter) och jordens rotation. Dessa globala vindar "matar" sedan befintliga vädersystem med kraft."
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:49, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:48, redigerad totalt 1 gång.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av TolvNollNio »

Sånt är det att bo vid kusten :wink:
Nåt litet bygge av typen stabilare partytält för dig att meka i kanske hade varit något för dig?
Inga väggar som stör dagsljuset men tar lite av regnet?
Blå/vit Monark 1209
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:48, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:48, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar