Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
-
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Ja du kan få köpa min så slipper jag leta bromskontakt.
Blev ett gammalt släp idag 

- Bilagor
-
- DSC_0570.jpg (134.43 KiB) Visad 3588 gånger
Ser trevligt ut...Amarace skrev:Blev ett gammalt släp idag

Jag gillar ju gamla släp som du upptäckte...

Jag gillar gamla släp också
Just detta är årsmodell 1952, en ägare 52-74, och han jag köpte av har haft det sedan 74 till nu. Han är 83år och har flyttat från huset till lägenhet.
Har ett från 1956 också, men det är ett objekt

Har ett från 1956 också, men det är ett objekt
militärsläp?
Det ser ut som det sitter en sån militär typbricka på vänstra sidolämmen....
Det ser ut som det sitter en sån militär typbricka på vänstra sidolämmen....
Nä, tror det är hemmabygge, men vet inte, namnet på regbeviset är bara "Släpkärra", skylten på lämmen är Ägarens hemvist o.s.v. Står ioförsig vikter m.m på den skylten också har jag för mig. Däremot är det ju en riktig axel, så kanske det är nåt sånt ursprung. Den andra gamla jag har är hembyggd och har en gammal framaxel från en bil.
Den ser för proffsig ut för att vara ett hembygge. Rör-ram, reservhjulshållare på det triangelformade draget, surrningsöglor på flakgångjärnen, fällbara eller borttagbara lämmar runt om, riktiga flaklåsar m.m.
Kronan hade krav på prylarna så jag gissar ombyggd militärkärra, kanske t.o.m. jeepkärran men sen är den nog ombyggd i det civila med längre dragstång (påsvetsat rör), stödhjul, lysen etc.
Vad jag vet hade militären sällan 50 kulan utan det var istället 60 kulan eller ringögla på dragstången.
Jag har en liknande kärra militär original men den har större hjul, resten kommer jag inte riktigt ihåg, det var så länge sen jag tittade på den. Den står för övrigt på Bragens flak tillsammans med en orange civilförsvarskärra också en mindre kärra i ungefär samma storlek fast lågbyggd men hjulen utanför och höga lämmar ungefär som en låda.
Kronan hade krav på prylarna så jag gissar ombyggd militärkärra, kanske t.o.m. jeepkärran men sen är den nog ombyggd i det civila med längre dragstång (påsvetsat rör), stödhjul, lysen etc.
Vad jag vet hade militären sällan 50 kulan utan det var istället 60 kulan eller ringögla på dragstången.
Jag har en liknande kärra militär original men den har större hjul, resten kommer jag inte riktigt ihåg, det var så länge sen jag tittade på den. Den står för övrigt på Bragens flak tillsammans med en orange civilförsvarskärra också en mindre kärra i ungefär samma storlek fast lågbyggd men hjulen utanför och höga lämmar ungefär som en låda.
Ska kolla mer, men den andra kärran jag har är mycket bättre och finare byggd, den ser fabriksbyggd ut, men den vet jag är hemmagjord (oftast var det ju nån bysmed som gjorde arbetet). Den får lasta mer, och väger mer också. Den här är totalvikt 500kg, maxlast 300kg.
Häruppe finns (eller fanns) mycket såna här kärror som inte är fabriksbyggda. Men dom börjar bli få, så den här var jag tvungen att slå till på, bonus är att den är besiktad till 30Sept 2016
Häruppe finns (eller fanns) mycket såna här kärror som inte är fabriksbyggda. Men dom börjar bli få, så den här var jag tvungen att slå till på, bonus är att den är besiktad till 30Sept 2016

trevlig gammal släpvagn Amarace...blir en trevlig "look" när man kopplar till en gammal veteranare framför det.... 
hade själv en tidig gammal campingvagn jag ångrar att jag sålt..
den hade passat perfekt efter snetrean nu...

hade själv en tidig gammal campingvagn jag ångrar att jag sålt..

Fick en avi på ett paket från Kina nu i veckan...

/ P

/ P
Är det den fina blå tröjan?Patrik skrev:Fick en avi på ett paket från Kina nu i veckan...
/ P

pnilz skrev:
Är det den fina blå tröjan?
Nä, den har jag allt haft länge. Skulle tro den är köpt där säckens mor jobbar.
Att själv köpa kläder direkt från Kina är nog inget å rekomendera, skulle tro att de innehåller både den ena å andra kemikalien..

Mvh Patrik
Så är det nog! Kul leksak ingick kamera?Patrik skrev:pnilz skrev:
Är det den fina blå tröjan?
Nä, den har jag allt haft länge. Skulle tro den är köpt där säckens mor jobbar.
Att själv köpa kläder direkt från Kina är nog inget å rekomendera, skulle tro att de innehåller både den ena å andra kemikalien..
Mvh Patrik
Länk till produkten?
Jag köpte den av denne säljaren, dock utan eBays inblandning så jag fick den för 500:- inkl. frakt:pnilz skrev:
Kul leksak ingick kamera?
Länk till produkten?
http://www.ebay.com/itm/Syma-X5C-1-2-4G ... OR:US:1123
Minneskortet som följde med var 4GB men det kan med fördel bytas ut mot något snabbare å lite större.
/ P
Varför kallas en sån flygmojäng *drönare* ?
(drönare förknippar jag annars med ett förarlöst militärflygplan)

(drönare förknippar jag annars med ett förarlöst militärflygplan)