Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:38, redigerad totalt 1 gång.
du har rätt styrstift? finns ett kort och ett långt.
det korta slutar jäms med lagret.
om jag minns rätt så skall stiftet harmonera med nån annan del för att det ska funka. var det axeln och stiftet som skulle matcha?
erlan
det korta slutar jäms med lagret.
om jag minns rätt så skall stiftet harmonera med nån annan del för att det ska funka. var det axeln och stiftet som skulle matcha?
erlan
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:38, redigerad totalt 1 gång.
det kortare tryckstiftet är den senare varianten av dom två.
erlan
erlan
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:37, redigerad totalt 1 gång.
......
jag har dålig koll på husqvarna, men håller med dig. att stiftet krånglade tyder ju ochså på att det långa var fel.56:an skrev:Min är en 66:a är väl ganska sen? Senare än 68:a finns väl inte?
kan det vara samma person som hadeglömt brickor som även blandat ihop sina andra delar?
jag har för mig att även -69 monarscoot hade flintamotor, och den hade sachs bara -70 och -71. men jag har alltid trott att man hade -67ans motorer i lager som man gjorde slut på. men hur det än var så är nog -66 en sen flintamotor.
erlan
.........
...........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:36, redigerad totalt 1 gång.
...........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:36, redigerad totalt 1 gång.
franko morini s5 och NVmarin är dom motorer jag vet som har samma bultdelning.
erlan
erlan
Jag hittade cylindern också till den toppen. Jag är inte människa och räkna ut vad det är för cylinder men en mopedcylinder ser det ut att vara helt klart. Cylindern har precis samma cylinderfot som Husqvarna, alltså HVA cylinderfotspackning passar perfekt, men cylindern är något högre, längre slaglängd c:a 42 mm (samma Sachs?) och cylinderdiametern 38 mm.
Cylindern är rund och har insugsflänsen förskjuten något åt höger precis som Flinta. Samma 27 mm avgasstos också fast vinklad något åt vänster.
Jag är helt ställd, vet inte vad det är till, kan sätta in en bild senare, kanske någon annan här kan tala om vad cyllen och toppen ska vara till för moped?
Cylindern är rund och har insugsflänsen förskjuten något åt höger precis som Flinta. Samma 27 mm avgasstos också fast vinklad något åt vänster.
Jag är helt ställd, vet inte vad det är till, kan sätta in en bild senare, kanske någon annan här kan tala om vad cyllen och toppen ska vara till för moped?

beskrivningen tyder på NVmarin båtmotor.
i så fall har den 12x12 mm fyrkantigt insug.
till cylindern hör en kolv med 3 kolvringar med höjdmått snarlika flinta och Ilo
erlan
i så fall har den 12x12 mm fyrkantigt insug.
till cylindern hör en kolv med 3 kolvringar med höjdmått snarlika flinta och Ilo
erlan
Insuget stämmer med din beskrivning 

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:35, redigerad totalt 1 gång.