Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:35, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:35, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: 56:ans motor och mekartråd
Tror du menar Niox-lampan och den har både hel och halvljus.
För det mesta
En lång utförsbacke sen brukar någon lampa stryka med.
Brukar numer lägga i friläge när det går utför, och det gör det mest hela tiden
Har filat en del på kolven så det varvar bra, lite väl bra emellanåt. Motorljudet låter fel..
Inne på samma tankar som du. stark och lika "snabb" men med lägre varv.
Kolvbyte med snällare filning och 12 drevet ska bli ett 13,
sen är frågan om man kan få till den "skrotiga" toppen från fyndlådan.
För det mesta

En lång utförsbacke sen brukar någon lampa stryka med.
Brukar numer lägga i friläge när det går utför, och det gör det mest hela tiden


Har filat en del på kolven så det varvar bra, lite väl bra emellanåt. Motorljudet låter fel..
Inne på samma tankar som du. stark och lika "snabb" men med lägre varv.
Kolvbyte med snällare filning och 12 drevet ska bli ett 13,
sen är frågan om man kan få till den "skrotiga" toppen från fyndlådan.
Blå/vit Monark 1209
Re: 56:ans motor och mekartråd
Nypotatis, är det egna
Jag har kollat lite under mina och de är stora nog att plocka upp och äta men jag väntar i alla fall en vecka till innan jag tar upp mitt första kok. Finns nog inget godare än årets första potatis direkt från landet, de smälter i munnen
Är samma med potatis som med Makrill, skall vara färsk, direkt upplockad så är den godast. Makrill från fiskhandlarens disk är något helt annat
Tyvärr är det länge sedan jag fiskade Torsk och Makrill, vi sålde ju sommarstället på Bohus-Malmön för 12 år sedan och saknar sedan dess både båt och båtplats.



Re: 56:ans motor och mekartråd
dom där encarwiförgasarna ska ha en liten kilformad plast?bit ligga runt spridarmunstycket. den brukar alltid vara borta. jag har för mig att jag har ett förgasarhus där den finns kvar, men tror mig inte om att kunna fota det.
den har uppenbart till uppgift att styra luftströmmen förbi munstycket på rätt sätt.
även mer avancerade förgasare brukar vara svåra att få att fungera över alla varvregister. så det finns risk att du får leva med problemet, eller montera en bing med nål.
kör du på bensin eller E85?
E85 anses vara mindre känsligt för fel blandning, det tänder ändå.
när bensinluftblandningen fli för fet eller för mager tänder den ju inte, E85 kan tydligen bli "mer fel" innan det problemet inträffar.
problemet med det är att när man konverterar en bil så tycker man den går bra, men instrumenten, i mitt fall lambdamätaren, visade att det var nåt fel.
men skillnaden märktes ju när man hittat rätt.
hur mycket insatser har du i jluddämparen på den där.
röret som håller fast päronet är väl mycket längre än på motsvarande sachsdämpare? och sen plattan med röret i? och sen den som ser ut som två motvända trattar?
sachsen brukar gå bäst om man tar bort "dubbeltratten och borrar några extra hål i plattan med röret.
den lilla fjärilsformade brickam unde muttern som håller ihop dämparen ska vändas åt rätt håll. vänder man den med kupningen inåt blr det knappt något hål alls.
erlan
den har uppenbart till uppgift att styra luftströmmen förbi munstycket på rätt sätt.
även mer avancerade förgasare brukar vara svåra att få att fungera över alla varvregister. så det finns risk att du får leva med problemet, eller montera en bing med nål.
kör du på bensin eller E85?
E85 anses vara mindre känsligt för fel blandning, det tänder ändå.
när bensinluftblandningen fli för fet eller för mager tänder den ju inte, E85 kan tydligen bli "mer fel" innan det problemet inträffar.
problemet med det är att när man konverterar en bil så tycker man den går bra, men instrumenten, i mitt fall lambdamätaren, visade att det var nåt fel.
men skillnaden märktes ju när man hittat rätt.
hur mycket insatser har du i jluddämparen på den där.
röret som håller fast päronet är väl mycket längre än på motsvarande sachsdämpare? och sen plattan med röret i? och sen den som ser ut som två motvända trattar?
sachsen brukar gå bäst om man tar bort "dubbeltratten och borrar några extra hål i plattan med röret.
den lilla fjärilsformade brickam unde muttern som håller ihop dämparen ska vändas åt rätt håll. vänder man den med kupningen inåt blr det knappt något hål alls.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:34, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Jo, det är den lampan jag menar. Det var en här som hade en tyskmoppe med sån lampa och den var bara entrådig men svensk lag kanske var annorlunda. I dag kan man undra om samma gäller efter EU intregationen?TolvNollNio skrev:Tror du menar Niox-lampan och den har både hel och halvljus.

Re: 56:ans motor och mekartråd
det som gäller är väl att det inte får blända. så är det nåt som är borttaget på senare och utlänska mopeder är det väl helljuset. lampor med två bultar i sidorna är ju enkla att justera ner till halvljusläge.
dessutom är vi nog inte lika ljuskänsliga idag som vi var förr.
äkte man 6volts bagge var man nog mer känslig för mötande ljus.
erlan
dessutom är vi nog inte lika ljuskänsliga idag som vi var förr.
äkte man 6volts bagge var man nog mer känslig för mötande ljus.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Det verkar så jaaaerlan skrev:dessutom är vi nog inte lika ljuskänsliga idag som vi var förr.
erlan

Det har hänt jag blivit elakt bländad av ett cykellyse med dagens bländvita blåaktiga ljus när det varit riktat uppåt

Vem kollar ljusinställningen på en cykel?
Och det är ett cykelljus, hur är det då inte på bilar med det nya extrema ljuset i kontrast med mörkret. Det är ju som glo i en kamerablixt

I vissa avseenden var det faktiskt bättre förut, man fäste större vikt vid vilket ljus som var bra för ögat men idag med "självkontrollerande" produktion av varor tycks konkurrensen göra att starkast ljus "vinner"

Det finns åtminstone en som saknar SP (Statens Provningsanstalt) som provade all fordonsbelysning innan staten och det allmänna förbjöds och lägga sig i varuproduktionen när hela Sverige skulle avregleras och privatiseras.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Nej, nåt sånt hinner jag inte med. Inte nu längre. Det fattas ork och energi och det är väldigt lätt det bli för mycket som måste göras. Jag får beta av det viktigaste först. Mopeden tycks vara väldigt viktig...HSE skrev:Nypotatis, är det egnaJag har kollat lite under mina och de är stora nog att plocka upp och äta men jag väntar i alla fall en vecka till innan jag tar upp mitt första kok. Finns nog inget godare än årets första potatis direkt från landet, de smälter i munnen
Är samma med potatis som med Makrill, skall vara färsk, direkt upplockad så är den godast. Makrill från fiskhandlarens disk är något helt annat
Tyvärr är det länge sedan jag fiskade Torsk och Makrill, vi sålde ju sommarstället på Bohus-Malmön för 12 år sedan och saknar sedan dess både båt och båtplats.

Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:32, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
...........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:32, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:32, redigerad totalt 1 gång.