vevstaksbyte

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->0,10 kan jag acceptera i en lågvarvig 1hk-motor. Därmed är det fullständigt oacceptabelt i alla motorer jag kör med... :roll:

Ett foto från Hondans verkstadshandbok, klicka så kommer du till fotosidan där du kan få upp bilden i full storlek (med läslig text).
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:0,10 kan jag acceptera i en lågvarvig 1hk-motor. Därmed är det fullständigt oacceptabelt i alla motorer jag kör med... :roll:

Ett foto från Hondans verkstadshandbok, klicka så kommer du till fotosidan där du kan få upp bilden i full storlek (med läslig text).
Bild
Å tusen tack för bilden. thankyou_blue

Hmm va som jag tänkte göra....med c-dubbar..:hmm:

Men det sket sig med c-dubbar, ...hate-wall.gif ...Nån har tyvärr slagit på ena änden.. centerar inte. :freakin mad:

Men måste fixa nåt V-block eller nåt.... :nod: <!-- </EdIndex> --></div>
Robmic

Vevstake HVA FLINTA

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Kanske lite off-tic men jag hittar inte riktigt tråden.
Jag sitter med 2 skoterettmotorer där vevstaken glappar typ 1 mm nere vid skinkorna -uppåt nedåt så den måste bytas. Hade vrm någon som passade eller var det just det som var kruxet att det var kört?
Jag har en undervisningmotor med en vevstake i som inte verkar glappa men där "fastalagret" där kolvbulten ska i upptill verkar knepigt sneborrad. Men det går kanske flytta över från den glappa-som bara glappar nedtill.
Klarar inte av å mäta upp och snudd på antar att de grejer som sitter i uppskurna undervisningsmotorer är sekunda grejer i som inte dög till produktion.
Är det värt peta i ändå och testa? Eller finns det någon i Västmanland som pysslar med denna typ av renovering?

MVH Robban M <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag lämnade in ett JLO vevparti med sned axel emot remsidan. Hade ett vevparti med en kanonbra vevstake. Staken, vevstaken alltså, flyttades tillsammans med högerskinkan och det blev ETT bra vevparti.
Betalade strax under 600:-

Lite dyrt men vad fasen gör man när man inte kan fixa det själv. Jag fick pris innan så jag kan inte klaga på firman som gjorde jobbet. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
tompa
Kontakt:

Re: Vevstake HVA FLINTA

Inlägg av tompa »

Robmic skrev:Hej. Kanske lite off-tic men jag hittar inte riktigt tråden.
Jag sitter med 2 skoterettmotorer där vevstaken glappar typ 1 mm nere vid skinkorna -uppåt nedåt så den måste bytas. Hade vrm någon som passade eller var det just det som var kruxet att det var kört?
Jag har en undervisningmotor med en vevstake i som inte verkar glappa men där "fastalagret" där kolvbulten ska i upptill verkar knepigt sneborrad. Men det går kanske flytta över från den glappa-som bara glappar nedtill.
Klarar inte av å mäta upp och snudd på antar att de grejer som sitter i uppskurna undervisningsmotorer är sekunda grejer i som inte dög till produktion.
Är det värt peta i ändå och testa? Eller finns det någon i Västmanland som pysslar med denna typ av renovering?

MVH Robban M
Vilken motor är det? Tror du får bäst svar på detta, om du ringer Roffe på VRM obs på dagtid <!-- </EdIndex> --></div>
Robmic

Vevstake till HVA FLINTA

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och tack för svaret. Tog mig tid och gick ner och kikade på motorn.
Ser nu att den veven dels inte är lika mullig som den gamla men det kanske skiljde i produktionen men att den veven inte bara är konstig i kolvbultsbussningen utan verkar också vara ocentrerad. Så köpet på Tradera för tusen spänn där koppling och ny vev skulle tas verkar gå om intet. Har iofs inte dissikerat kopplingen. Får väl låta motorn stå och damma. Kanske duger som ankare på en segelbåt i sommar...
Suck. Småsugen nästan försöka köpa en krockad peugeot 30km/h typ Zenith och flytta över en hel bakvagga inkl fläktkyld motor till Skoteretten fast det är lite synd.
/Robban
http://img706.imageshack.us/img706/8059/cimg1166c.jpg
http://img130.imageshack.us/img130/8461/cimg1165a.jpg
http://img198.imageshack.us/img198/4946/cimg1164r.jpg
[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Re: Vevstake till HVA FLINTA

Inlägg av billykid »

Robmic skrev:Hej och tack för svaret. Tog mig tid och gick ner och kikade på motorn.
Ser nu att den veven dels inte är lika mullig som den gamla men det kanske skiljde i produktionen men att den veven inte bara är konstig i kolvbultsbussningen utan verkar också vara ocentrerad. Så köpet på Tradera för tusen spänn där koppling och ny vev skulle tas verkar gå om intet. Har iofs inte dissikerat kopplingen. Får väl låta motorn stå och damma. Kanske duger som ankare på en segelbåt i sommar...
Suck. Småsugen nästan försöka köpa en krockad peugeot 30km/h typ Zenith och flytta över en hel bakvagga inkl fläktkyld motor till Skoteretten fast det är lite synd.
/Robban
http://img706.imageshack.us/img706/8059/cimg1166c.jpg
http://img130.imageshack.us/img130/8461/cimg1165a.jpg
http://img198.imageshack.us/img198/4946/cimg1164r.jpg
[/img]
Hej! Hmm jag skulle ta isär motorerna och kontrollera att vevarna är lika..:crockedsmile:
Mäta alla mått: axlar, hål & längd. Är dom inte lika behöver du inte funderar mera på detta!!!! :hmm:
Även mäta O-centreringen så det inte är yttre kanterna som är sneda, det kan bero på gjutningen,
yttre skillnader mellan vevaxlarna kan vara olika års modeller mm:
Angående O-centreringen så TROR jag att det inte spelar någon roll för en standar motor utan trim.... :!: 8) <!-- </EdIndex> --></div>
PI

Vevaxel

Inlägg av PI »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Kul och läsa om det här med balansering eller riktning av vevaxel.
Man kan tro att man kan balansera ut en motor och få den vibrationsfr fast det är en kompromiss.Teoretiskt sett så kunde man hänga i en vikt motsvarande alla delar i kolven då ska vevpartiet stanna i alla läge i mellan två dubbar eller i en balans rigg.Fast nu rör ju sig kolven upp och ned och där med blir det vibbrationer.Nu till det kanske viktigaste hur monterar man den nybaladserade veven.Lägg den o frysen och värm dit de nya lagren och drar dit vevaxeln men idragare.För det är väl ingen som slår dit lagren med hammare och gör lite extra könslag runt lagerläget för att vara säker på att det sitter.Sedan bankar man ihop vevhuset och knackar man på svänghjulet och böjer lite med den skruv mejslen som man höll imot spolarna när man monterade bort svänghjulet
med.
MVH PI <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Re: Vevaxel

Inlägg av G-son »

PI skrev:Teoretiskt sett så kunde man hänga i en vikt motsvarande alla delar i kolven då ska vevpartiet stanna i alla läge i mellan två dubbar eller i en balans rigg.
Nej, man balanserar inte ut hela kolvens vikt, snarare 50-60-70% av den eller något sånt. Olika balansfaktor beroende på hur man vill hantera vibrationerna... <!-- </EdIndex> --></div>
Beng-Ha

Re: Vevaxel

Inlägg av Beng-Ha »

G-son skrev: Nej, man balanserar inte ut hela kolvens vikt, snarare 50-60-70% av den eller något sånt. Olika balansfaktor beroende på hur man vill hantera vibrationerna...
Helt rätt! Balansfaktorn är en kompromiss. Kolven rör sig upp o ner men vevpartiet med dess motvikter roterar.

Man kan borra hål i "vevskinkorna" och lägga in wolfram (= TIG-elektrod) eller bly och justera balansfaktorn. Man behöver en bra våg (= 0,1 g) å lite experimentlusta å stark tro!

Jag fick ett Excel-ark av Meckar-Jim som var till bra hjälp. Men A o O är ändå att veven är rak. Den ska mätas upp med mikrometer! Å så på med den me kopparklubba (Jula?)!

/Beng-Ha
Bodegan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar