Ang lager i motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
19alex91
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 jun 2014, 15:24

Ang lager i motor

Inlägg av 19alex91 »

Ja har rensat allt i blocken på äggisen och tänkte se över alla lager när dom är ute. Hur ser man om dom är dåliga? När ja tog isär motorn så va de massa olja i och den har stått länge ute. Visst det är inga jättepengar med nya lager men känns ju onödigt att byta om dom är ok :).
HSE
Inlägg: 5954
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ang lager i motor

Inlägg av HSE »

Inte så lätt att se, om det är riktigt illa så ser man givetvis om det är skador eller rostfläckar på ytorna men normalt får man istället känna på lagret och snurra på ytter ringen och lyssna. Kräver lite erfarenhet, man kan sätta snurr på yttre ringen med tryckluft och lyssna/känna efter vibrationer och oljud men obelastat är det ändå inte säkert att man märker något, behövs bara en matt fläck på ett ställe i ett kullager för att ge missljud under belastning :?
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Ang lager i motor

Inlägg av Skunkworkz »

Som du skriver inga höga kostnader, tycker det bara är att byta. Angående att sätta snurr med tryckluft, är LIVSFARLIGT. Jobbar kompisen gjorde så med ett lager, Han kunde mist livet när lagret exploderade och bitar av det gick genom halsen på honom. Som tur var missades halspulsådern med 2-3mm.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ang lager i motor

Inlägg av erlan »

bestämmer du dig för att byta lager så rekomenderar jag att byta till samma "spel" som sitter där. t.ex c3 mot c3 och vanliga mot vanliga.
byter man c3 mot vanliga eller tvärtom så hamnar dreven lite annorlunda mot varandra än förut. med chans/risk för högre ljud från dreven.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Ang lager i motor

Inlägg av 56:an »

Tvätta och blås ur kullagren i växellådan. Lägg sen i nån droppe olja och snurra runt med fingern. Löper det fint och inget känns sätt ihop motorn. Känns det nåt att det hugger eller liknande så byt det lagret.

Kullagren till vevaxeln får du vara mera noga för även en liten defekt där kommer höras. Fast jag har satt ihop motorer med gamla lager och det funkat bra.

Återstår och se hur det blir i min flintamotor men jag tror det funkar... :)
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Ang lager i motor

Inlägg av Skunkworkz »

Känns som mycket jobb för att tjäna några hundralappar, som dessutom inte är säkert att det funkar.
Om man inte säkert vet status på en lager, byt. Om det nu inte är ett dyrt special lager.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Ang lager i motor

Inlägg av 56:an »

Du har nu fått några olika svar från några olika mekare. Fick du hjälpen du sökte? :)
Användarens profilbild
19alex91
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 jun 2014, 15:24

Re: Ang lager i motor

Inlägg av 19alex91 »

Haha ja aboslut de fick jag. Känns bara dumsnålt o inte byta lagrena när dom ändå är ur.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Ang lager i motor

Inlägg av 56:an »

Ja, där är valet fritt men jag skippar inte bort några originaldelar om det inte är absolut måste. I min Monark Ekonom satt där nya brytare, kondensator och tändspole. Att tändspolen är bytt kan jag förstå men var det verkligen nödvändigt byta det övriga eller ville dom bara ha nytt? Eller var det så att mekanikern gick den enkla vägen efter övertygelse?

På Ekonomen börjar kedjan bli sliten. Jag ser det är en FKK kedja så den kan vara originalet. En sliten kedja är inte bra så den ska jag byta men det är motvilligt jag plockar de två hundralapparna ur plånboken som den kostar....
HSE
Inlägg: 5954
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ang lager i motor

Inlägg av HSE »

Jag skulle nöja mig med att byta lagren till vevpartiet. Växelådslagren brukar hålla länge om det inte kommit i vatten där...
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Re: Ang lager i motor

Inlägg av G-son »

56:an skrev:Ja, där är valet fritt men jag skippar inte bort några originaldelar om det inte är absolut måste. I min Monark Ekonom satt där nya brytare, kondensator och tändspole. Att tändspolen är bytt kan jag förstå men var det verkligen nödvändigt byta det övriga eller ville dom bara ha nytt? Eller var det så att mekanikern gick den enkla vägen efter övertygelse?
Om hojens ägare betalar de 725kr/h vi debiterade när jag jobbade på en moppeverkstad i Göteborg för några år sedan så blir det normalt sett billigare för kunden om man byter alla slitdelar i tändningen på ett bräde istället för att byta en, skruva ihop, (försöka) provköra och konstatera att något mer behöver brytas. Vet inte vad brytare & kondensator till den hojen kostade, men om det är en hundralapp motsvarar det strax över 8 minuters arbete. Det är en annan femma om nån står hemma i garaget och pysslar för att det är kul och/eller han vill spara pengar, då går det byta en pryl åt gången och hoppas på det bästa, men när tiden kostar pengar kommer det i ett annat läge.

Angående kullager: Ett demonterat kullager är ett kasserat kullager.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Ang lager i motor

Inlägg av 56:an »

G-son skrev:Om hojens ägare betalar de 725kr/h vi debiterade när jag jobbade på en moppeverkstad i Göteborg för några år sedan så blir det normalt sett billigare för kunden om man byter alla slitdelar i tändningen på ett bräde istället för att byta en, skruva ihop, (försöka) provköra och konstatera att något mer behöver brytas. Vet inte vad brytare & kondensator till den hojen kostade, men om det är en hundralapp motsvarar det strax över 8 minuters arbete.

Angående kullager: Ett demonterat kullager är ett kasserat kullager.
Men om dom nya delarna är av undermålig kvalitet, vad är vinsten då?

Tändspolen litar jag på, men är det rätt material i brytarnas kontaktplattor?
Kondensatorerna vet vi hur dom är för det har Jim Lundberg på Classic Motor visat i sin mekarhörna slider_anon.gif

Nä, jag ska inte montera mina gamla kullager igen och jag fick ta i ordentligt med avdragarplattan på ytterringen för att få loss dom men faktum är att när jag tvättat dom och gett dom en droppe olja så kan jag inte höra mer missljud än det som fanns där innan jag tog loss dem. Sen beror det också på vad man ska använda dom till, skulle de passa i ett hjulnav så fungerar de utmärkt där eftersom det snurrar så sakta att kraven på lagret är väldigt låga. Jag har sett kulor i hjulnav på cyklar och mopeder som kan varit olikformade som gruskorn men snurrat och funkat har det likt förbaskat.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Re: Ang lager i motor

Inlägg av G-son »

56:an skrev:Men om dom nya delarna är av undermålig kvalitet, vad är vinsten då?
Ja, då är det värre. Inte lätt att veta vad man vågar byta heller med tanke på det, eftersom det tar sin tid innan det märks om grejerna inte håller måttet.
56:an skrev:Kondensatorerna vet vi hur dom är för det har Jim Lundberg på Classic Motor visat i sin mekarhörna slider_anon.gif
Har han skrivit något särskilt om det? Hittade massor av generella frågor & svar om kondensatorer, men inget som specifikt verkade handla om kondensatorkvalité.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Ang lager i motor

Inlägg av 56:an »

G-son skrev:Har han skrivit något särskilt om det? Hittade massor av generella frågor & svar om kondensatorer, men inget som specifikt verkade handla om kondensatorkvalité.
Jag har inte själv läst Jim Lundbergs artikel men det har varit omtalat här på forumet. Om den finns på webbupplagan eller endast i papperstidningen vet jag inte...
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ang lager i motor

Inlägg av Hasse »

I nummer 4 2015 handlar det om spolar och kondensatorer.
Skriv svar