Re: 56:ans motor och mekartråd
-
Oj, då får du nog tänka om. Vet många som gör otroligt mycket utan att visa upp det på något forum el liknande. Världen består även av verkligheten, inte bara internet.
.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:19, redigerad totalt 1 gång.
-
Tittar man på en slipad axel i lupp, kan man se att det är "åsar" och "dalgångar" Har man tryckt på ett lager en gång, är "åsarna" lägre.
På min tid när ni pojkar var små, var det aldrig tal om C3 eller C4 lager. Det talades om inkörningstid, minst 100 mil, med större munstycke eller mera olja.
56 an Det skall vara fett på fjädern ovan styrlagret, annars gnisslar det.
På min tid när ni pojkar var små, var det aldrig tal om C3 eller C4 lager. Det talades om inkörningstid, minst 100 mil, med större munstycke eller mera olja.
56 an Det skall vara fett på fjädern ovan styrlagret, annars gnisslar det.
ja på en otrimmad HVAflinta är det nörderi. men det är väl en mekartråd, och inte specifikt en flintatråd? och för dom som jagar tvåsiffrigt på bromsbänken hoppas jag det är lärorikt. jag delar gärna med mig av både kunskaper och åsikter.
ett betydligt större problem tror jag är precisionen eller rättare sagt bristen på precision i en vanlig massproduserad mopedmotor.
vilka måtttoleranser, lägestoleranser och vinkeltoleranser klarade man av att masstillverka?
jag håller med 56:an att nollspel är för tight, måste vara att föredra ett spel i såna lager.
hur man vet att det är 70 grader, ja jag har termostat på min ugn. även om den inte är ett precisionsinstrument så håller den temperaturen tillräckligt nära för alla ändamål jag använt ugn till.
ursäkta om jag trodde alla hade frys idag.
rätt passning på axel så är normal temp att värma lager till 110 grader.
det är i alla fall vad jag sett proffs värma lager till.
när jag värmer blockhalvor på kokplattan lägger jag på lite vatten på blockhalvan.
när vattnet kokar så ramlar rumstempererade lagren dit.
jag lärde mig montera sachslager på en serviceinriktad och hjälpsam mopedverkstad på 70talet.
köpte man lagren av dom så ingick montering av lagerbanor på veven och urdragning av banorna ur blocket. han lade innerbanorna på en kokplatta, och kände med fingrarna när det var tillräckligt varmt. "det känns när det svider rätt" sa han. kommer inte ihåg om jag sen värmde blocken, eller knackade i ytterbanorna kallt.
erlan
ett betydligt större problem tror jag är precisionen eller rättare sagt bristen på precision i en vanlig massproduserad mopedmotor.
vilka måtttoleranser, lägestoleranser och vinkeltoleranser klarade man av att masstillverka?
jag håller med 56:an att nollspel är för tight, måste vara att föredra ett spel i såna lager.
hur man vet att det är 70 grader, ja jag har termostat på min ugn. även om den inte är ett precisionsinstrument så håller den temperaturen tillräckligt nära för alla ändamål jag använt ugn till.
ursäkta om jag trodde alla hade frys idag.
rätt passning på axel så är normal temp att värma lager till 110 grader.
det är i alla fall vad jag sett proffs värma lager till.
när jag värmer blockhalvor på kokplattan lägger jag på lite vatten på blockhalvan.
när vattnet kokar så ramlar rumstempererade lagren dit.
jag lärde mig montera sachslager på en serviceinriktad och hjälpsam mopedverkstad på 70talet.
köpte man lagren av dom så ingick montering av lagerbanor på veven och urdragning av banorna ur blocket. han lade innerbanorna på en kokplatta, och kände med fingrarna när det var tillräckligt varmt. "det känns när det svider rätt" sa han. kommer inte ihåg om jag sen värmde blocken, eller knackade i ytterbanorna kallt.
erlan
....
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:19, redigerad totalt 1 gång.
En sån pakethållare skulle jag ha haft till min 1185-1 också, får svetsa en egen
Har nån gammal från 30-40-talscykel, men den är liten och av plattjärn har jag för mig.

Sedan när du ledsnar på en 2 vxl hand så får du bygga en sådan här 

- Bilagor
-
- image.jpg (46.53 KiB) Visad 1996 gånger
För 695kr gör jag nog en egen istället56:an skrev:Finns och köpa men inte så billiga...
http://www.kronan.com/sv/cykel/reservdelar/pakethallare

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:18, redigerad totalt 1 gång.
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:18, redigerad totalt 1 gång.
En 3vxl fläktkyld handväxlad ombyggd till kick och ja det är den grövre axeln på denna lite pyssel med svets och fräs, men en klart trevlig motor när man är klar.56:an skrev:Ja, just det du... Grejer finns...drutten skrev: Sedan när du ledsnar på en 2 vxl hand så får du bygga en sådan här![]()
![]()
Jag ser du har den senare modellen med förstärkt växellåda![]()
Visst kan man växla motor nån gång men jag känner mig ganska nöjd som den är![]()
Den här mopeden ska bli ett vardagsredskap för mig och då duger 2 växlat gott.
Varvar inte så infernaliskt ;)
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:17, redigerad totalt 1 gång.
vevaxlarna är lika som vanliga fartvindkylda flintan.
åtminstone i den tre handväxlade choppermotorn jag har.
trean på en treväxlad sachs ligger mitt imellan trean och fyran på en fyrväxlad.
jag skulle bli förvånad om det gått in vatten mellan lagret och blockhalvan.
gissar på rost i lagren. ett tvärslut kopplingslager gör även det att det går tungt.
bryter snett i kuggarna.
erlan
åtminstone i den tre handväxlade choppermotorn jag har.
trean på en treväxlad sachs ligger mitt imellan trean och fyran på en fyrväxlad.
jag skulle bli förvånad om det gått in vatten mellan lagret och blockhalvan.
gissar på rost i lagren. ett tvärslut kopplingslager gör även det att det går tungt.
bryter snett i kuggarna.
erlan
Ja lite pyssel blir det med kick56:an skrev:Javisst ja... Kick var det också.. Då blir det genast mer komplicerat![]()
Varvar inte så mycket säjer du... Då förstår jag att du har originalljuddämparen med insats kvar![]()
Förresten... Vad har du för vevaxel, kolvbultsdiameter och lagring där?
Kanske inte helt originalljuddämpare, har en jamarcol open flow 28mm med sachs krök ;)
Vev är en nytillverkad ifrån Brattis med 10mm nållager.