Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

56:an skrev:Värma 70 grader gör väl vare sig till eller från och hur vet man det blir 70 grader?
näe 70 grader är lite lite.
Jag investerade i en ir-termometer för några år sedan, väldigt bra att ha till allt möjligt.
jag har värmepistol, gasol eller gassvetsen i ena handen och termometern i den andra, det blir jättelätt att hitta fram till strax över 100 grader som jag alltid värmer lager och lagerpassningar till.
man kan ju använda sig av oljebad med dopptermometer/mätprob men det är lite mer slabbigt och hålla på med tycker jag.

det behöver nog inte vara någon värre modell för fler tusen, det räcker nog bra med t.ex. en sån här.
http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/36-5735
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:17, redigerad totalt 1 gång.
Forumsponsor

...........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:17, redigerad totalt 1 gång.
Forumsponsor

........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:16, redigerad totalt 1 gång.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

56:an skrev:Sätten är nog många, en motorhalva borde man väl kunna lägga på spisplattan och sen inte högsta värme och låta sakta värmas upp med en stektermometer ovanpå så man ser temperaturen?

Men jag pressar i lagren i halvorna, går det bara inte för tungt och man förstås smörjer och ser till att det inte kommer snett så ser jag inga problem med det.

Men visst kan man värma lite, det är ju ingen nackdel...

Nu byter jag inte kullager i mopedmotorer varje dag, om man bortser från den här flintamotorn så är det väl ett år sen sist och även det var på en flinta men 3-växlad transportmopedmotor. Och innan dess var det väl ytterligare ett eller två år och då var det på JLO motorn som jag höll på åt en med då.

På JLO motorn var det också ett lagerspel som försvann pga för tajt passning, och det är där jag ser problemen, det kan vara olika toleranser på både lagersäten och axlar i gamla mopedmotorer. Ibland går det för lätt och ibland går det för trögt.

Metoden i sig för och byta lager tror jag är ett mindre problem som gärna förstoras upp.
Absolut, om man dessutom lägger en 15-20mm tjock alu platta emellan så sprids/jämnas värmen ut bättre, gamla spisplattor har ofta lite ojämn tempratur över ytan.
drutten
Forumsponsor

Inlägg av drutten »

56:an skrev:
drutten skrev: Vev är en nytillverkad ifrån Brattis med 10mm nållager.
Nållager är klart bättre än bussing.
Nytillverkad vev säjer du... Problemet med originalveven är det underdimensionerade vevlagret som inte ens stoppar för 1 hk
Det finns dom som delat veven och hittar då till sin förvåning endast korta rullar som sitter i mitten. Resten av vevtappen är utfyllnad.
Vet du hur vevlagret ser ut på dom nytillverkade vevarna, är det samma eller är det ett förstärkt utförande?

En sak till....
Vad har du för olja i motorn? slider_anon.gif
  • :mrgreen:
dessa nytillverkade Vevpartier funkar helt ok kör med dessa i 2 av min flintor bägge med lite filad exportcylinder och massa varv ;)
har inte behövt delat på något så jag vet inte hur det ser ut i vevlagret.
har även en Rito vev och med den får man en mycket jämnare gång.

kör med Julas eller Statoils gräsklipparolja och den funkar helt ok
Forumsponsor

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:16, redigerad totalt 1 gång.
Forumsponsor

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

56:an skrev:
erlan skrev:vevaxlarna är lika som vanliga fartvindkylda flintan.
åtminstone i den tre handväxlade choppermotorn jag har.

trean på en treväxlad sachs ligger mitt imellan trean och fyran på en fyrväxlad.
jag skulle bli förvånad om det gått in vatten mellan lagret och blockhalvan.
gissar på rost i lagren. ett tvärslut kopplingslager gör även det att det går tungt.
bryter snett i kuggarna.

erlan
Jag misstänkte det och då får han lite *overdrive* på fyran :mrgreen:

Nä, rost i lagren kan det inte vara för den är tyst och fin i motorn. Trögheten känner man precis när man rör svänghjulet med borttagen cylle och kolv. Samma om man tar bort transmissionsdrevet.

Kopplingslagret verkar bra men bussningen på andra sidan verkar vara tvärslut och det är det andra problemet.

I kväll ska nog motorn vara isärtagen och inspekterad, återkommer då :)
vill minnas orginaldrevningen med 17 tums hjul på dbs var 11-42

erlan
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

kejsaren skrev: Jag investerade i en ir-termometer för några år sedan, väldigt bra att ha till allt möjligt.

Jag har också en men är missnöjd. Kanske var nåt junk jag köpte, minns inte vart. Den har svårt att läsa på blanka
ytor, t.ex motorblock. Prövade med att ta en tuchpenna och "måla" lite på blocket och då kunde jag läsa av tempen.

Har du upplevt detta?
Forumsponsor

...........
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

56:an skrev:Ritoveven ser ut att väga mera så det måste vara ökningen av roterande massa du märker. Jag önskar detsamma på gräsklipparen men tänkt ordna på det viset att det inte belastar vevaxeln vid tvärstopp :)
drutten skrev: kör med Julas eller Statoils gräsklipparolja och den funkar helt ok
Då får du OK :-BD även här på forumet men inte jag för jag kör med motorolja 15W-40 :mrgreen:
Jag kör med helsyntetisk MC-olja (JASO godkänd för våtkoppling) 10W-40.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hasse skrev:
kejsaren skrev: Jag investerade i en ir-termometer för några år sedan, väldigt bra att ha till allt möjligt.

Jag har också en men är missnöjd. Kanske var nåt junk jag köpte, minns inte vart. Den har svårt att läsa på blanka
ytor, t.ex motorblock. Prövade med att ta en tuchpenna och "måla" lite på blocket och då kunde jag läsa av tempen.

Har du upplevt detta?
Det går knappt att mäta på blanka metallytor med en IR-termometer utan att det visar mycket fel. Måla som du säger fungerar bra.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Forumsponsor

..........
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Hasse skrev:

Har du upplevt detta?
näe faktiskt inte, det skulle jag lagt märke till eftersom jag har låg tolerans för dåliga verktyg :D
Min är en Ridgid för ca 2000:-, Jag kanske har fått nåt som är lite bättre i den eftersom jag inte köpte det billigaste eller så har jag bara haft tur :roll:
Skriv svar