Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
10mm rundrem sitter kvar bra.
har i ett desperat ögonblick använt en bit kasserad bromsslang till bil.
i ett annat överambitiöst ögonblick svarvade jag till en bit svarvnylon.
erland
har i ett desperat ögonblick använt en bit kasserad bromsslang till bil.
i ett annat överambitiöst ögonblick svarvade jag till en bit svarvnylon.
erland
Re: 56:ans motor och mekartråd
......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:08, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
det är nog tidens tand som tagit ut sin rätt på kickstoppen.
jag såg alldrig någon dålig sådan på -70talet.
erlan
jag såg alldrig någon dålig sådan på -70talet.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
jo det är klart att det mesta är mer medfaret nu än det var på den tiden.
men även kickstoppsgummin som haft ett snällt liv är bortvittrade.
0ch dom sachsmotorer som åtminstone jag kom i kontakt med hade nog kickats igång 5000 gånger eller mer, troligen mer. för här fanns det inte på kartan med en spritt ny moppe. så styrkan och hållbarheten hos kickstoppet behöver man inte bekymra sig över. det kommer att bli nån annan orsak att dela motorn före innan kickstoppen ger upp.
det som slagit mig är alla sönderstampade växelkåpor. d.v.s. folk som i ett försök att få i en växel stampat hejdlöst på pedalen.
det var ju få mopeder på -70talet som överlevde 3 generationer 15åringar.
dom flesta som fick den ny blev avkrävda löfte att inte trimma, och dom flesta av dom höll nog fingrarna hyfsatt i styr. nästa ägare blev ofta en kille som jobbat ihop pengar på ett sommarjobb. nästa års sommarjobb genererade pengar till exklusiva trimdelar, t.ex. en femhalva från hobbex. när den killen blev 18 kanske den nu rätt så bedagade moppen såldes till nån 14åring som renoverade och lackade om den så den stod klar till femtonårsdagen.
en orsak till att förhållandevis många 70talsmopeder överlevt till idag är att när tvspel och video och anndra elektroniska leksaker gjorde sitt intåg i början på 80talet så bröts kedjan. det tredje ledet försvann helt och förhålladevis få åkte moppe över huvud taget. dessutom var antalet femtonåringar mindre.
det gick ju ända fram till sekelskiftet när dom billiga lättrimmade plastmopparna började sprida sig som det kom något som påminde om -60-70talens mopedkultur.
nu spårade mitt inlägg ur lite från vad som jag tänkte när jag började. men det som skulle vara poängen att fram till ca -82 fanns det äldre kompisar som man kunde fråga, och som hjälpte till med råd och dåd. sedan bröts spridningen av kunskaper hur man skulle göra. så det blev att bryta isär motorn med skruvmejslar och hamra ihop den med, i bästa fall, en plastklubba.
just nu är det bilreservdelsbutikerna som är utrotningshotade.
vi som är födda på -60talet är i stort set dom sista som mekar själva med våra bruksbilar. är det några som mekar så är det med hobbybilar av skilda slag.
erlan
men även kickstoppsgummin som haft ett snällt liv är bortvittrade.
0ch dom sachsmotorer som åtminstone jag kom i kontakt med hade nog kickats igång 5000 gånger eller mer, troligen mer. för här fanns det inte på kartan med en spritt ny moppe. så styrkan och hållbarheten hos kickstoppet behöver man inte bekymra sig över. det kommer att bli nån annan orsak att dela motorn före innan kickstoppen ger upp.
det som slagit mig är alla sönderstampade växelkåpor. d.v.s. folk som i ett försök att få i en växel stampat hejdlöst på pedalen.
det var ju få mopeder på -70talet som överlevde 3 generationer 15åringar.
dom flesta som fick den ny blev avkrävda löfte att inte trimma, och dom flesta av dom höll nog fingrarna hyfsatt i styr. nästa ägare blev ofta en kille som jobbat ihop pengar på ett sommarjobb. nästa års sommarjobb genererade pengar till exklusiva trimdelar, t.ex. en femhalva från hobbex. när den killen blev 18 kanske den nu rätt så bedagade moppen såldes till nån 14åring som renoverade och lackade om den så den stod klar till femtonårsdagen.
en orsak till att förhållandevis många 70talsmopeder överlevt till idag är att när tvspel och video och anndra elektroniska leksaker gjorde sitt intåg i början på 80talet så bröts kedjan. det tredje ledet försvann helt och förhålladevis få åkte moppe över huvud taget. dessutom var antalet femtonåringar mindre.
det gick ju ända fram till sekelskiftet när dom billiga lättrimmade plastmopparna började sprida sig som det kom något som påminde om -60-70talens mopedkultur.
nu spårade mitt inlägg ur lite från vad som jag tänkte när jag började. men det som skulle vara poängen att fram till ca -82 fanns det äldre kompisar som man kunde fråga, och som hjälpte till med råd och dåd. sedan bröts spridningen av kunskaper hur man skulle göra. så det blev att bryta isär motorn med skruvmejslar och hamra ihop den med, i bästa fall, en plastklubba.
just nu är det bilreservdelsbutikerna som är utrotningshotade.
vi som är födda på -60talet är i stort set dom sista som mekar själva med våra bruksbilar. är det några som mekar så är det med hobbybilar av skilda slag.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Det ligger mycket i det du skriver. Ett annat och allvarligare fenomen som man ser är att många som är födda på 70-talet och senare med föräldrar som har en god levnadsstandard inte har behövt tänka på att man bör leverera i ett arbete, för att inte åka ut med badvattnet förr eller senare. Det finns förstås 100-tusentals ungdomar i senare generationer, majoriteten, som pluggar och går in för ett arbete, men fler än tidigare ser ett jobb som en förlängning av skolgången där det går ut på att sitta av tiden och bara göra det man känner för. Det är en av flera orsaker till varför vi har halkat efter andra länder i utbildning. Folk har förstås rätten att göra precis som de vill så det är inget jag har synpunkter på. Men det gör att arbetsgivare tvingas vara mer nogranna med att ta referenser för att ta reda på vilka ambitioner och drivkraft de som söker har. Förr hette det att man jobbar bäst när man är hungrig, så fenomenet är känt sedan långt tillbaka i tiden.erlan skrev:
vi som är födda på -60talet är i stort set dom sista som mekar själva med våra bruksbilar. är det några som mekar så är det med hobbybilar av skilda slag.
erlan
Det är förstås inget att sträva efter att de som arbetar har en övervakare i en glasbur som det var ända in på 70-talet och att lönen delades ut i ett kuvert med avdrag vid för många toalettbesök. Det höll man i.o.f.s. koll på genom att toalettdörrarna saknade 40 cm i underkant så att det skulle synas om någon satt och tröck för länge eller kanske satt och läste Fibban på betald arbetstid

Det blev lite samhällsdebatt igen men det gör inget för 56an är ju påläst och intresserad av vad som händer i världen

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
Åh nej.. Det gör inget alls. Jag om någon uppskattar din samhällstillvända stil och även om jag inte kommenterar så har jag läst och ibland flera gånger och funderat. Samhälle är inget enkelt, kan vara väldigt komplicerat. Det vet du 

Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
jodå. till lite äldre bilar kan man hitta delarna till fyndpris på ebay.56:an skrev:Jag pratade med en som mekade bilar och han köpte delarna på nätet. Utomlands alltså...![]()
Några dar senare kom en Schenker eller DHL bil hem till honom och la delarna på hans trapp
misstänker att större kedjor och grossister rear ut delar dom fått kvar när bilarna försvunnit på kontinenten.
senaste exempel: hjullager escort: biltema 299 kr st skruvat.se 171 kr st för noname/budget. + frakt ebay.de för 2 satser alltså till båda sidor 321 kr inkl frakt
och det stod faktiskt ett varumärke på kartongen, dock inget jag hört talas om.
men man får se upp på ebay, för frakterna varierar väldigt mycket.
antagligen beroende på om säljaren har fraktavtal eller inte.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Jag har aldrig varit i Grekland men jag har haft kamrater och även jobbat med människor därifrån, min erfarenhet är att det är sköna typer med lite sydeuropeisk "layback style" kombinerat med hög arbetsmoral och ett lugnt temprament. sköna typer helt enkelt.56:an skrev:Åh nej.. Det gör inget alls. Jag om någon uppskattar din samhällstillvända stil och även om jag inte kommenterar så har jag läst och ibland flera gånger och funderat. Samhälle är inget enkelt, kan vara väldigt komplicerat. Det vet du![]()
Jag var på ett ställe häromdagen och där diskuterades det lite löst om arbetskraftinvandringen på 60-talet. Var ju mestadels greker då. Dom påstod där att grekerna acklimatiserade sig väldigt fort i det svenska samhället. Jag funderade lite på det sen och så är det nog.
Nu har jag fått en grekfamilj som ganska nära grannar och dom kom hem för nån halvtimme sen. Jag tänkte då om dom varit på midsommarfirande, jag menar är ju ganska typiskt svenskt...

Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:06, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Fått oönskade inlägg i min tråd ser jag nu men inte nåt jag vare sig har lust eller kan göra så mycket åt. Livet får gå vidare ändå 

Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:06, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Det stämmer att en ändring på framdrevet gör mer än motsvarande ändring på bakdrevet. Om bakdrevet t.ex. är 45 kuggar och framdrevet är 15 kuggar kommer en ändring 1 kugg fram att ge samma effekt som att ändra 3 kuggar bak 45/15=3.
Det som händer om man ändra från 15 till 14 kugg fram är att dragkraften (vridmomentet) ökar med 15/14= 7,1%. Effekten kommer förstås inte att ändras, men dragkraften kommer att ändras på bekostnad av hastigheten.
Det som händer om man ändra från 15 till 14 kugg fram är att dragkraften (vridmomentet) ökar med 15/14= 7,1%. Effekten kommer förstås inte att ändras, men dragkraften kommer att ändras på bekostnad av hastigheten.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018