slö maxi
Re: slö maxi
ja du får nog börja med att sota ur den, sen kan du börja leta fel.
Hur mycket olja har du i bensinen?
har den stått länge så bränslet skiktat sig, eller bensinen dunstat bort så bara olja blir kvar.
1.sota.
2.gör ren förgasaren.
3. gör ren tanken.
4.byt bränsle till färdigblandad miljöbensin, typ aspen 2t.
5. byt tändstift
sen provkör du.
om den inte går bra då, så måste du kunna med ord beskriva hur den går, eller inte går,
erlan
Hur mycket olja har du i bensinen?
har den stått länge så bränslet skiktat sig, eller bensinen dunstat bort så bara olja blir kvar.
1.sota.
2.gör ren förgasaren.
3. gör ren tanken.
4.byt bränsle till färdigblandad miljöbensin, typ aspen 2t.
5. byt tändstift
sen provkör du.
om den inte går bra då, så måste du kunna med ord beskriva hur den går, eller inte går,
erlan
Jag har beställt nytt avgasrör samt tändstift.
Förgasaren är ren å kör på 98 oktan med 4%olja
Den orkar inte iväg riktigt på på vägen upp mot max fart så vill den som drunkna lite i mellanåt så man får lirka lite på gasen men det behöver bara lite motlut så segar den ihop
Förgasaren är ren å kör på 98 oktan med 4%olja
Den orkar inte iväg riktigt på på vägen upp mot max fart så vill den som drunkna lite i mellanåt så man får lirka lite på gasen men det behöver bara lite motlut så segar den ihop
Men nu när jag var ut å körde gick den lika dåligt men tändstiftet hade fått sin naturliga fina färg
jag utgår då från att du hittat nån gammaldags olja som fortfarande ska blandas med 4%.
har du en modern olja som ska blandas 2% har du nog felet där.
igensotat!!
jag utgår från att du har monterat den nya ljuddämparen?
annars så får vi nog vänta tills dess.
om det var nåt annat än en orginaldämpare, beställde du några förgasarmunstycken med? för den har väl fasta munstycken?
erlan
har du en modern olja som ska blandas 2% har du nog felet där.
igensotat!!
jag utgår från att du har monterat den nya ljuddämparen?
annars så får vi nog vänta tills dess.
om det var nåt annat än en orginaldämpare, beställde du några förgasarmunstycken med? för den har väl fasta munstycken?
erlan
Nä har inte monterat den ny jag får vänta lite där och jag kör på 4%ny olja så det kan nog vara problemet då får avvakta lite tills dess.
Tack så jättemycket erlan
Tack så jättemycket erlan
Jo det är fast munstycke å det är orginal dämpar

1 ta bort ljudämparen en skruv mot ramen en längst bak , stick in ett kvastskaft från röränden & bonka ut insatsen dra ur pipen & rensa från sot
2 rengör och olja de två pinnskruvarna vid avgasporten varmkör en liten stund och lossa försiktigt
3 naja fast en bit stängseltråd i änden på en gammal cykelkedja trä igenom och rensa röret att fästa kedja i skruvstycke är en god hjälp
4 kolv i topp och rensa avgasporten torka väck löst sot
5 lite övrkurs: på rör som har ett tvärhål i slutänden borra ett till ca 5 cm framför det ska ge lite mer ork
6 montera ihop byt muttrarna fram mot halsmuttrar (hindrar rost på gängorna) & smörj med lite kopparpasta
7 om det är jävlig sotigt kan du åka på att lyfta toppen och borsta av kolven.

Nu har jag bytt packboxar Kolv kolvringar tändstift avgassystem å packningar .
Å den gick bra ett tag men sedan slöa den ihop igen å hosta lite då å då .
Kan det vara förgasaren å luftfilter eller något med tändningen?
Mvh Daniel
Å den gick bra ett tag men sedan slöa den ihop igen å hosta lite då å då .
Kan det vara förgasaren å luftfilter eller något med tändningen?
Mvh Daniel
Hostar den så misstänker jag tändningen...
Kan det vara komponenter som håller på att ge upp då?
Du kan ju alltid minska tändstiftets gnistgap och testa om motorn slutar hosta då, om så är fallet så är det dags att byta tändsystem eller kondensator och tändspole. Med tanke på den låga kvalitet på dagens komponenter är det en fråga om budget och hur många mil man kör om året ifall det är värt att satsa på brytarlöst system eller behålla brytarsystemet...
Tänkte nog köra rätt mycket med den här så kanske ska gå på brytar löst vilket ska man köra på utan att överdriva ?
Hej igen jo det är en vit gnista på tändstiftet som hoppar runt lite som den vill är det då kondensator som gett upp tro? 

Prova med en annan kondensator, är väl inte så svårt