Får inte igång min puch
Re: Får inte igång min puch
Kan inte säga varför det är 3 poler. Jag har för mig att en del gamla 4-cylindriga hojar har två tändspolar. Respektive spole matar varsitt tändstift och det kanske är för sådana spolar man har gjort testanordningen. Magkänslan säger dock inte att det är den rätta förklaringen
Det borde ju finnas en förklaring till varför man anger ett så litet avstånd som 0,1 mm mellan de två vänstra eletroderna men jag kan inte genomskåda varför. Eller om de terminalerna ansluter till olika utgångar på en fördelare så att man får test på den samtidigt som spolen. I så fall kan det kanske vara ett testdon för fördelare och spole till en 2-cylindrig motor?

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Nja... Konstruktionen med joniseringsspets är allmänt förekommande (bil, moped, mc) på äldre tändningsprovare så där 40-talet till och med 60-talet vad jag har sett. Främst på tyska provare kanske när jag tänker efter. Min är en Bosch bilprovare från början av 60-talet skulle jag tro. I apparaten sitter en motordriven brytare, liknar en fördelare och en Bosch biltändspole.
Det jag tänkte mej joniseringsspetsens funktion då skulle vara är och jonisera luften i gnistgapet så gnistan lättare kan slå över. Möjligen då och ge en bättre bild av verkligheten vid tändstiftet.

Det jag tänkte mej joniseringsspetsens funktion då skulle vara är och jonisera luften i gnistgapet så gnistan lättare kan slå över. Möjligen då och ge en bättre bild av verkligheten vid tändstiftet.
Du behöver inte vara ledsen, Classic Jim kunde inte ge nåt svar heller. Och det säjer väl en del att det här är svårtMicke S skrev:![]()

Kul filmZVEZDA M50 skrev:Hej!
Värt att se...
Kondensatorn diskuteras.![]()
https://www.youtube.com/watch?v=CkGVMWK10qU

Hade inget ljud på men det gör ingenting för jag förstår ändå inte engelska

Tyckte han hade en elektronikgrunka istället för kondensator

Kom på hur det förhåller sig.
När man har testat gnistgapet fullt ut kvarstår en obehaglig odör i provrummet (köket). Det finns alltid luftföroreningar och de blir inte renare för att de förbränns, snarare tvärtom.
När spolen är testad står man alltså där med en lokal som är i akut behov av sanering och själv riskerar man åka ut med badvattnet om man blir ertappad. Det är nu den hemliga 3e elekroden kommer in. Den och den vänstra elektroden kopplas till ett vanligt batteri. Då bildas det negativa joner (minusladdade elekroner i luftens molekyler frigörs) så att de positivt laddade smutspartiklarna dras till dem och neutraliseras. De får falla ner i en för ändamålet anpassad (U-formad) skål. När skålen är full så tömmer man den, med fördel, i grannens soptunna. Livet kan sedan fortsätta som om inget speciellt hade hänt.
När man har testat gnistgapet fullt ut kvarstår en obehaglig odör i provrummet (köket). Det finns alltid luftföroreningar och de blir inte renare för att de förbränns, snarare tvärtom.
När spolen är testad står man alltså där med en lokal som är i akut behov av sanering och själv riskerar man åka ut med badvattnet om man blir ertappad. Det är nu den hemliga 3e elekroden kommer in. Den och den vänstra elektroden kopplas till ett vanligt batteri. Då bildas det negativa joner (minusladdade elekroner i luftens molekyler frigörs) så att de positivt laddade smutspartiklarna dras till dem och neutraliseras. De får falla ner i en för ändamålet anpassad (U-formad) skål. När skålen är full så tömmer man den, med fördel, i grannens soptunna. Livet kan sedan fortsätta som om inget speciellt hade hänt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Den förklaringen är klart prisvärd
Jag läste de två första meningarna som fakta innan jag fattade att det var på skoj

Jag läste de två första meningarna som fakta innan jag fattade att det var på skoj

Lite svårtolkat men här håller jag nog inte med dig tyvärr. Kretsen är kortsluten ända tills brytaren öppnar och det gör brytaren just när induktionen i spolen är som högst, det vi kallar abriss. I samma ögonblick tar kondensatorn mot en spänningstopp i primärlindningen som den genast retarderar ut i tändspolens primärlindning som då transformeras upp i sekundärlindningen till en tillräckligt hög spänning som kan ge den tändande gnistan på tändstiftet och motorn kan nu startaMicke S skrev:Jag ser det så här. När brytarna är stängda, vilket de är under merparten av tiden, är kondensatorn urladdad mot jord och har 0 volt spänning. När brytarna öppnar kommer spänningen fortfarande att vara 0 v under en kort stund, tills kondensatorn har laddat upp sig till samma spänningsvärde som det är på tändspolens primärsida. I det läget uppfattar tändspolen att kontakten mot jord är bruten och det induceras en motspänning i tändsspolens primärlindning. Den transformeras upp till högspänning m.h.a. högspänningslindningen. Sedan går brytarna ihop, kondensatorn laddas ur till 0 volt och förloppet upprepas när de öppnar igen.
Det som kondensatorn gör är att se till att brytarna hinner öppna innan kondensatorn har laddats ur. Det betyder att brytarna inte behöver hantera den maximala strömstryrkan som uppkommer och sparas på så sätt.

Jag säger inte att jag har rätt eller ens lyckades beskriva förloppet som jag anser att det är.
Jag förstår inte vad du menar med att kondensatorn retarderar en spänningstopp till spolen. När brytarna öppnar är kondensatorn att betrakta som en kortslutning genom att den är urladdad och har 0 volt i båda ändar, d.v.s. jordpotential. En kondensator kan inte laddas på oändligt kort tid utan den laddas upp med en tid som bestäms av spolens resistans och sin egen kapacitans. Ju högre resistans och ju högre kapacitans detso längre tid tar det.
Så det som händer är att kondensatorn börjar fyllas på med ström så att spänningen över den växer. När spänningen börjar närma sig samma värde som anslutningen på spolen uppfattar spolen det som ett abrott mot jord genom att det inte längre flyter någon ström, både spolen och kondensatorn har samma potential så det flyter inte någon ström i någon rikting. Avbrottet genererar en mot-EMK i spolen genom att spänningen inte kan upphöra momentant över en spole lika lite som energin kan försvinna momentant från en kondensator. Eftersom strömmen in spolen inte kan ledas ner till jord via kondensatorn, som har samma potential, vänder spolen på strömriktningen för strömmen måste ju ta vägen någonstans. Det momentet som kallas mot-EMK genererar en spegelbild av spänningen på sekundärsidan som har högre spänning men lägre ström genom att den lindningen är tunnare och har fler varv. Spänningen är tillräckligt hög för att hoppa över ett gnistgap motsvarande flera millimeter tack vare att cylindern står under tryck så att spänningen för överslag måste vara större än den måste vara i atmosfärstryck (1 kV per mm).
Det är så jag ser det översiktligt och som en enkel beskrivningsmodell men jag kan ha fel för jag har aldrig läst om hur det fungerar eller funderat på det på djupet.
Men jag har kört utan kondensator i flera år och det går bra. Fast jag måste erkänna att det är Kokusan och HPI system
Fast just nu kör jag med en kondensator i ett Kokusansystem. Men det är för att fördröja triggsignalen mer och mer med stigande varvtal för att få en retarderande kurva som börjar på 3 mm och slutar på 1 mm före TDC på maxvarv.
Jag förstår inte vad du menar med att kondensatorn retarderar en spänningstopp till spolen. När brytarna öppnar är kondensatorn att betrakta som en kortslutning genom att den är urladdad och har 0 volt i båda ändar, d.v.s. jordpotential. En kondensator kan inte laddas på oändligt kort tid utan den laddas upp med en tid som bestäms av spolens resistans och sin egen kapacitans. Ju högre resistans och ju högre kapacitans detso längre tid tar det.
Så det som händer är att kondensatorn börjar fyllas på med ström så att spänningen över den växer. När spänningen börjar närma sig samma värde som anslutningen på spolen uppfattar spolen det som ett abrott mot jord genom att det inte längre flyter någon ström, både spolen och kondensatorn har samma potential så det flyter inte någon ström i någon rikting. Avbrottet genererar en mot-EMK i spolen genom att spänningen inte kan upphöra momentant över en spole lika lite som energin kan försvinna momentant från en kondensator. Eftersom strömmen in spolen inte kan ledas ner till jord via kondensatorn, som har samma potential, vänder spolen på strömriktningen för strömmen måste ju ta vägen någonstans. Det momentet som kallas mot-EMK genererar en spegelbild av spänningen på sekundärsidan som har högre spänning men lägre ström genom att den lindningen är tunnare och har fler varv. Spänningen är tillräckligt hög för att hoppa över ett gnistgap motsvarande flera millimeter tack vare att cylindern står under tryck så att spänningen för överslag måste vara större än den måste vara i atmosfärstryck (1 kV per mm).
Det är så jag ser det översiktligt och som en enkel beskrivningsmodell men jag kan ha fel för jag har aldrig läst om hur det fungerar eller funderat på det på djupet.
Men jag har kört utan kondensator i flera år och det går bra. Fast jag måste erkänna att det är Kokusan och HPI system

Jag vill ha det till att när brytaren öppnar avbryts kortslutningen och kondensatorn hastigt laddas upp för att lika hastigt laddas ur mot primärlindningen när induktionen mot abriss avslutas och samtidigt kommer då gnistan på tändstiftetMicke S skrev:När brytarna öppnar är kondensatorn att betrakta som en kortslutning genom att den är urladdad och har 0 volt i båda ändar, d.v.s. jordpotential.

På mina motorsågar finns ingen kondensator och hur det funkar då vete fan

Det är möjligt att det detaljerade förloppet precis när brytarna öppnar är som du skriver. Skillanden i vårt synsätt ligger i att du anser att kondensatorn driver ström genom spolen när den laddas ur och att det är det som genererar gnistan. Det kanske kan vara så. Men jag har trott att det är det är själva avbrottet, i kombination med att det flyter ström i spolen då, som generar en ström i motsatt rikning med mycket snabb stigtid som genererar induktionspulsen.56:an skrev:Jag vill ha det till att när brytaren öppnar avbryts kortslutningen och kondensatorn hastigt laddas upp för att lika hastigt laddas ur mot primärlindningen när induktionen mot abriss avslutas och samtidigt kommer då gnistan på tändstiftetMicke S skrev:När brytarna öppnar är kondensatorn att betrakta som en kortslutning genom att den är urladdad och har 0 volt i båda ändar, d.v.s. jordpotential.![]()
På mina motorsågar finns ingen kondensator och hur det funkar då vete fan
Om du tar en transformator och matar den med ström på primärsidan och bryter strömmen abrupt, så kommer det att genereras en spänning på sekundärsidan utan att det finns någon kondensator. Det är därför jag tror att kondensatorn inte behövs annat än för att eliminera ljusbågen och ge ett kontrollerat brytförlopp som det inte blir med ett gnistregn.
Känns lite som du är inne på hur en batteritändning fungerar
Fast nu får du inte tolka mig som fakta, det bara hur jag uppfattat saken eller läst mig till. Om jag sen uppfattat helt rätt, delvis rätt eller inte rätt alls, det måste någon annan avgöra

Fast nu får du inte tolka mig som fakta, det bara hur jag uppfattat saken eller läst mig till. Om jag sen uppfattat helt rätt, delvis rätt eller inte rätt alls, det måste någon annan avgöra

Jag tror visst på det du säjer i den betydelsen att då kommer brytarspetsarna genast oxidera så de inte längre fungerar och då startar heller inte motornMicke S skrev:Det är därför jag tror att kondensatorn inte behövs annat än för att eliminera ljusbågen och ge ett kontrollerat brytförlopp som det inte blir med ett gnistregn.

Det är ingen risk att jag tolkar det du skriver som fakta med automatik utan att bli övetygad själv. Men genom att det inte är saker man tänker på i detalj, speciellt inte randfenomen som utgör en bråkdel av tiden i tändförloppet, så är jag klart mottaglig för intryck och jag har förstått att du har jobbat eller åtminstone intresserat dig för el.
Vi får sova på saken så kanske svaret på vad som händer exakt och i detalj kommer fram med Jonh Blunds hjälp. För tillfället står jag dock fast vid mitt synsätt men det kan hända att jag inte ser det på rätt sätt.
Vi får sova på saken så kanske svaret på vad som händer exakt och i detalj kommer fram med Jonh Blunds hjälp. För tillfället står jag dock fast vid mitt synsätt men det kan hända att jag inte ser det på rätt sätt.
Så snabbt tror jag inte att brytarkontakterna oxiderar så att de inte kan leda ström en liten stund utan skydd av kondensator. I så fall skulle ju varenda strömbrytare till elmotorer brinna upp första gången motorn slås från/till.56:an skrev:Jag tror visst på det du säjer i den betydelsen att då kommer brytarspetsarna genast oxidera så de inte längre fungerar och då startar heller inte motornMicke S skrev:Det är därför jag tror att kondensatorn inte behövs annat än för att eliminera ljusbågen och ge ett kontrollerat brytförlopp som det inte blir med ett gnistregn.
OK, Micke nu förstår jag hur du menar men tänk då att den strömmen helt saknar EMK eftersom spänningen har 0 värde och kan då heller inte generera någon gnista.Micke S skrev: Men jag har trott att det är det är själva avbrottet, i kombination med att det flyter ström i spolen då,
När brytarna är slutna kommer det och flyta en ström i primärlindningen när magnetpolerna i svänghjulet passerar tändspolen men spänningen uteblir eftersom kretsen är kortsluten. Ex. 2 Ampere x 0 Volt = 0 Watt

Ja, vi får sova på saken, ha en god nattMicke S skrev:Vi får sova på saken så kanske svaret på vad som händer exakt och i detalj kommer fram med Jonh Blunds hjälp.