Mcb scooter. Men vilket försäljningsnamn?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Thörnis

Re: Mcb scooter. Men vilket försäljningsnamn?

Inlägg av Thörnis »

Nej som sagt markfrigången är ingen höjdare. Stödet är krökt så jag får ta alla vänsterböjar i krypfart just nu. Ska försöka slita bort stödet imorgon och ta med det till jobbet och återställa det på söndag.

En liten bild som visar skillnaden på krökarna:
Bild

Mvh Thörnis
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Vad är det för fel på originalkröken?

Den nya kröken liknar den på min Ekonom men jag hade en begagnad som jag satte dit istället för originalet som hade stora rosthål vid själva böjen vid motorn. Den begagnade kröken blev bra, går helt i stil med det övriga på mopeden :)
Thörnis

Inlägg av Thörnis »

Samma fel på min. Stora hål i böjen. Annars hade jag hellre behållt den alla dar i veckan. En begagnad hade varit det bästa. Men jag vill köra NU! :-D

Mvh Thörnis
Forumsponsor

Thörnis skrev: Men jag vill köra NU! :-D

Mvh Thörnis
Fyll den nya avgaskröken med torr sand och packa. Träplugg i varje ände. Värm sen med svetslåga, stor blåslampa eller stor gasolbrännare och gör böjen där du vill ha den med den gamla kröken som mall slider_anon.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det tråkigaste med att sätta dit en nytillverkad krök är att den är 28mm i diameter.
och orginal husqvarna och ilo är bara 27mm. så man måste även byta ljuddämparen.

erlan
Forumsponsor

Men är det flintamonarscooter är det bara och ta motsvarande ljuddämpare till Sachs för de ser ju precis likadana ut men är 28 mm i fästet. De går också och få tag på eftersom de även satt monterade på NMV Shoppern.
Jag såg en sån jättefin ljuddämpare på Kostamarknaden för ett par år sedan, kostade 200 men köpte inte direkt. En stund efter ångrade jag mig och gick tillbaka men då vart den redan såld cocos_acc.gif
farbrorbozze

Inlägg av farbrorbozze »

Jag har en monarscoot med ett Speed märke mitt fram nedanför sadeln.
Sen finns dessa scooters även som Mustang 610
men med Zundappmotor då.
Puch Dakota -76 "match-nr"
Mustang Cobra 1000 -78a
Mustang Cobra 5000GLS
Mustang Anaconda -74
Mustang 610
Monarscoot Kustom
Hembyggd Chopper, lättviktare med 3vxl Zund.
Thörnis

Inlägg av Thörnis »

Väcker lite liv i den här igen. Blev nästan inget åka förra året men nu är stödet fixat och den gamla kröken lagad. Så det finns en ny "rak" krök liggande ifall någon skulle behöva. Har även insett att den är i tröttaste laget och att jag behöver ha tag i en annan ljuddämpare då det finns ett gäng hål i den gamla som gör sig tydligt påminda varje gång. Tips på lite smidigt trim? 50km/h känns lagom som max men framförallt mer ork är jag ute efter

Mvh Thörnis
Skriv svar