Nya vevstakar till Husqvarna Flintamotorn
Nya vevstakar till Husqvarna Flintamotorn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Jag följde upp min vevstaksfråga i den andra tråden genom att höra mig för med VRM i Uppsala.
Rolf har varit vänlig och svarat på min förfrågan och jag uppfattade det som att det i dagsläget ej finns någon sådan passande vevstake och att det är många som undrar. En del på forumet är duktiga och trixar med andra vevslängar och svarvar. Riktigt hur stort problemet är vet jag ej, det kanske bara är mina Flintafläktmotorer som tagit stryk men ......
Ville i allafall förmedela infot ifall att...
Hej Robert !
Jag har förstått att det här är ett växande problem...
Du är inte ensam om att försöka hitta en lösning på det här som du vet.
Jag skulle kunna tänka mig att göra en produktion av en modern vevstake till den där motorn.
Mitt dilemma är att jag måste beställa minst tolv stycken för att starta en produktion.
Sen ska jag ligga ute med massa pengar innan det går runt.
Just nu så har jag tre sådana projekt och det sliter på likviditeten...
Pris på ett sånt här vevstakskit till kund blir ca 1650 Kronor om vi kommer så långt.
Om det skulle finnas intresse i er klubb för tex 6 förhandsbeställningar,
skulle jag kunna gå igång med att göra den här serien.
Det blir i ECM kvalitet i sådana fall.
Jag behöver ett gammalt men mätbart kit så vi kan få rätt mått på delarna.
Om du vill, så lägg ut det här på forumet och diskutera eventuellt intresse och antal. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag följde upp min vevstaksfråga i den andra tråden genom att höra mig för med VRM i Uppsala.
Rolf har varit vänlig och svarat på min förfrågan och jag uppfattade det som att det i dagsläget ej finns någon sådan passande vevstake och att det är många som undrar. En del på forumet är duktiga och trixar med andra vevslängar och svarvar. Riktigt hur stort problemet är vet jag ej, det kanske bara är mina Flintafläktmotorer som tagit stryk men ......
Ville i allafall förmedela infot ifall att...
Hej Robert !
Jag har förstått att det här är ett växande problem...
Du är inte ensam om att försöka hitta en lösning på det här som du vet.
Jag skulle kunna tänka mig att göra en produktion av en modern vevstake till den där motorn.
Mitt dilemma är att jag måste beställa minst tolv stycken för att starta en produktion.
Sen ska jag ligga ute med massa pengar innan det går runt.
Just nu så har jag tre sådana projekt och det sliter på likviditeten...
Pris på ett sånt här vevstakskit till kund blir ca 1650 Kronor om vi kommer så långt.
Om det skulle finnas intresse i er klubb för tex 6 förhandsbeställningar,
skulle jag kunna gå igång med att göra den här serien.
Det blir i ECM kvalitet i sådana fall.
Jag behöver ett gammalt men mätbart kit så vi kan få rätt mått på delarna.
Om du vill, så lägg ut det här på forumet och diskutera eventuellt intresse och antal. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
- Ort: Motala
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok. Det visste jag inte (såg något om porthålskåpor i katalogen i en tråd men att nätbilagan ej var uppdaterad), trodde dock inte att någon hade satsat på vevpartier till HVA...blir väl till och beställa katalogen då och läsa på.
Så då är det här ganska färskt då eller har det funnits förut?
Intressant och tack för tipset. Ni som hunnit bläddra i katalogen hur ser den ut, verkar det vara någon kvalite?
//Robban <!-- </EdIndex> --></div>
Så då är det här ganska färskt då eller har det funnits förut?
Intressant och tack för tipset. Ni som hunnit bläddra i katalogen hur ser den ut, verkar det vara någon kvalite?
//Robban <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här kan man göra
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about982.html
Om man vill åka flintacylinder så har VRM en stake som heter
Samarin PO-200-ECM den har nållagrad 10 mm kolvbult
Den passar även i orginal flintavev om man använder specialtapp
(14,2 i ändarna och 14,0 på mitten)
Om man stoppar i Puchens vevstake så måste man höja orginalcylindern
eftersom p-staken är 10mm längre än flintans
Men...
Med p-stake kan man "smyga dit" tex ett 70cc metrakit eller nån bigbore cylinder och då kan man nog rasta både Dappar och puckar
Men då är det nog att rekommendera en kuggtransm. <!-- </EdIndex> --></div>
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about982.html
Om man vill åka flintacylinder så har VRM en stake som heter
Samarin PO-200-ECM den har nållagrad 10 mm kolvbult
Den passar även i orginal flintavev om man använder specialtapp
(14,2 i ändarna och 14,0 på mitten)
Om man stoppar i Puchens vevstake så måste man höja orginalcylindern
eftersom p-staken är 10mm längre än flintans
Men...
Med p-stake kan man "smyga dit" tex ett 70cc metrakit eller nån bigbore cylinder och då kan man nog rasta både Dappar och puckar
Men då är det nog att rekommendera en kuggtransm. <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

Vevstakar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej allihopa!
Jag hoppar in här och gör några förtydliganden.
Om det kommer till produktion så tillverkar vi vevstaken med 16 mm.hål i lilländan.
Det betyder att det blir möjligt att använda 10,12 eller 13 mm. kolvbult.
Det i sin tur betyder att Ni får massor av nya möjligheter när det gäller kolvval.
Det betyder dessutom en trave med andra cylindrar står till förfogande att monteras på era klenoder.
Att jämföra den här vevstaken med något från nordscan är som att jämföra Ferarri med en Lada..
Åter till OS
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag hoppar in här och gör några förtydliganden.
Om det kommer till produktion så tillverkar vi vevstaken med 16 mm.hål i lilländan.
Det betyder att det blir möjligt att använda 10,12 eller 13 mm. kolvbult.
Det i sin tur betyder att Ni får massor av nya möjligheter när det gäller kolvval.
Det betyder dessutom en trave med andra cylindrar står till förfogande att monteras på era klenoder.
Att jämföra den här vevstaken med något från nordscan är som att jämföra Ferarri med en Lada..
Åter till OS

vevstakar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vore tacksam om någon av er här på forumet som har en gammal flintastake och vevtapp kunde skicka hem en sån till min brevlåda så får jag mäta och studera dom.
Tack på förhand !
MVH
Roffe
<!-- </EdIndex> --></div>
Tack på förhand !
MVH
Roffe

VRM
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Jag tänkte ta bilen till jobbet imorgon i Uppsala (från Västerås) och svänger förbi Roffe.
Jag tar med mig en vev från min fläktkylda skoterett.
Tar även med mig undervisningsmotorn-vanlig Flinta (men den veven ser lite smalare ut upptill) hmmm..hoppas de inte petat in en annan vev.
Vad mer ska han tänka på, själva vevstaken i sig bör väl vara den samma oavsett om det är en motor med rem eller kugg.
Om någon i Hallstamoppers vill låna ut en Husqvarna Flintavev också och jag kan ta den ikväll från säg Hallsta så kan jag hämta... Kunde vara kul träffa er....//Robban <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tänkte ta bilen till jobbet imorgon i Uppsala (från Västerås) och svänger förbi Roffe.
Jag tar med mig en vev från min fläktkylda skoterett.
Tar även med mig undervisningsmotorn-vanlig Flinta (men den veven ser lite smalare ut upptill) hmmm..hoppas de inte petat in en annan vev.
Vad mer ska han tänka på, själva vevstaken i sig bör väl vara den samma oavsett om det är en motor med rem eller kugg.
Om någon i Hallstamoppers vill låna ut en Husqvarna Flintavev också och jag kan ta den ikväll från säg Hallsta så kan jag hämta... Kunde vara kul träffa er....//Robban <!-- </EdIndex> --></div>
VRM
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yes fixat (tack för tipset).
Vi ska höras efter kl 16 imorgon .
Det är lugnt Matte, hade mest dåligt samvete att jag inte hade gett honom någon. Därav stressen imorgon. Vi kan börja med min så får vi se.
/Robban <!-- </EdIndex> --></div>
Vi ska höras efter kl 16 imorgon .
Det är lugnt Matte, hade mest dåligt samvete att jag inte hade gett honom någon. Därav stressen imorgon. Vi kan börja med min så får vi se.
/Robban <!-- </EdIndex> --></div>