Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
...
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:56, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:56, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:55, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:55, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Du kanske kan minska restriktionen i luftfiltret för så att den inte fettar på så mycket?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:55, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:55, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Det kan nog fungera, åtminstone ta bort en del av bränsleöverskottet på låga varv.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
När jag var liten och hade moppar på 60-talet körde vi med etanol ibland. Veckopengen var inte så stor och en kompis vars pappa hade en möbelfabrik tog hem en 10 L dunk etanol ibland. Jag kan inte tänka mig annat än att vi blandade i olja på vanligt sätt, d.v.s. en svätt "på känn" som man ansåg blev några procents oljeinblandning. Vilken olja det var minns jag inte men förmodligen var det Shell SAE 10W-30 mineralolja som brorsan använde till bilar.
Minnesbilden att köra på 50% etanol och 50% bensin är så här. Mopparna varvade mer än innan. Självfallet hade man ställbart munstycke. När det väl var inställt för max hastighet var det i princip omöjligt att få motorn att fyrtakta vid lätta avsläpp, om det någonsin gick att få den att fyrtakta. Jag kan inte minnas att man upplevde att det blev mera kraft i moppen utan bara att det gick och varva mer och att de gick väldigt rent. Det luktade förstås lite trevligare också än oljeblandad bensin. Genom att det inte alls är en lika stark lukt i den formen som i starksprit är lukten inte obehaglig. När jag långt senare började köra på etanol och metanol i bilen som jag har nu kände jag direkt igen lukten, spritkökslukt ungefär.
I bilen har jag en separat pump som blåser in en 50/50 blandning av vatten och metanol eller etanol beroende på vad jag får tag på. Vatten har ju bl.a. den förnämliga egenskapen att det har "oändligt oktantal" och motverkar spikningar effektivt. Blandningen punpas in vi en separat spridare och flödet styrs av en flödesreglering som känner av laddtrycket på turboaggregaten. Flödet är i storleksordningen någon eller några liter per minut. Men en påfyllning i en separat 10L tank räcker länge genom att flödet styrs progressivt i förhållande till laddtryck och man ligger inte på full gas så långa stunder i taget genom att det bygger rejält med fart.
Slutligen, jag kommer säkert också att åka på att brotscha in någon kolvbultsbussning eller motsvarande i framtiden. För ändamålet finns en laddning 3-punkts mikrometrar som även är bra att ha för att mäta cylinderlopp. CEJ i Eskilstuna sålde ut sina mätverktyg för ett tag sedan så jag var med och plockade åt mig en del saker där.
Minnesbilden att köra på 50% etanol och 50% bensin är så här. Mopparna varvade mer än innan. Självfallet hade man ställbart munstycke. När det väl var inställt för max hastighet var det i princip omöjligt att få motorn att fyrtakta vid lätta avsläpp, om det någonsin gick att få den att fyrtakta. Jag kan inte minnas att man upplevde att det blev mera kraft i moppen utan bara att det gick och varva mer och att de gick väldigt rent. Det luktade förstås lite trevligare också än oljeblandad bensin. Genom att det inte alls är en lika stark lukt i den formen som i starksprit är lukten inte obehaglig. När jag långt senare började köra på etanol och metanol i bilen som jag har nu kände jag direkt igen lukten, spritkökslukt ungefär.
I bilen har jag en separat pump som blåser in en 50/50 blandning av vatten och metanol eller etanol beroende på vad jag får tag på. Vatten har ju bl.a. den förnämliga egenskapen att det har "oändligt oktantal" och motverkar spikningar effektivt. Blandningen punpas in vi en separat spridare och flödet styrs av en flödesreglering som känner av laddtrycket på turboaggregaten. Flödet är i storleksordningen någon eller några liter per minut. Men en påfyllning i en separat 10L tank räcker länge genom att flödet styrs progressivt i förhållande till laddtryck och man ligger inte på full gas så långa stunder i taget genom att det bygger rejält med fart.
Slutligen, jag kommer säkert också att åka på att brotscha in någon kolvbultsbussning eller motsvarande i framtiden. För ändamålet finns en laddning 3-punkts mikrometrar som även är bra att ha för att mäta cylinderlopp. CEJ i Eskilstuna sålde ut sina mätverktyg för ett tag sedan så jag var med och plockade åt mig en del saker där.
- Bilagor
-
- Framdel mikrometer.jpg (177.68 KiB) Visad 2475 gånger
-
- Liten invändig mikrometer.jpg (82.55 KiB) Visad 2475 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
Intressant. Jag kan redan nu ana mig till att det blir som med Amazonen, bekymret blir att motorn får för lite och inte som nu för mycket. Hoppas oljan kommer imorrn, det här är ju lite spännande trots allt
Nu vet jag inte hur det går, men jag har förberett mig och kollat av nätet om dekalstyling E85 + Castrol
Fina verktyg

Nu vet jag inte hur det går, men jag har förberett mig och kollat av nätet om dekalstyling E85 + Castrol

Fina verktyg

Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Kollade på 5 litersdunken i källaren och det stod Castrol M och inte Castrol R på den ... Inte riktigt samma sak http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=108462