Suzuki K50 -7? + AM6

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Rogge

Suzuki K50 -7? + AM6

Inlägg av Rogge »

Tjena!

Tänkte presentera mitt projekt och även några funderingar.

Kort om mig, Är egentligen för gammal för mopeder (tycker min sambo) men efter att ha kört cickenrace i Alingsås i påskas på en lånad Puch Florida så kände jag att vafan! det här är kul skitkul.

Så jag började leta runt på blocket efter en moppe, när jag va i ålder så hade jag en K50. så någonting liknande sökte jag, med planen att sätta en AM6 på. det dök upp en på blocket med motorn monterad redan. skitbra! den köpte jag. o jävlar va jag har kickat, skruvat och kickat sen dess.. den går. ibland, och då går den bra! men mestadels nu så är det mest kickning som försegår..

nog med text! bilder!
Bild
Bild
Bild
Bild

i bakgrunden ser ni min andra hobby :)

Det sitter idag på den (vad jag vet)

50cc sportcylinder
15mm polini competition förgasare
turbokit avgas

när jag köpte den så gick den inte alls, säljarn sa att det va cdi boxen, så en ny sådan beställdes. fick igång den med gick skit.

det jag har gjort sen dess.
Bytt packboxen till veven bakom kopplingen
provat större och mindre huvudmunstycken (satt 90 i när den gick som bäst)
flyttat nål och skruvat luftskruv till förbannelse
bytt stift 2 gånger
haft av och kollat cylinder och kolv.
bytt insugspackning (drog tjuvluft)

va ute o körde till en måndagsträff, gick bra dit förutom att den ville dö när man släppte gasen, fick igång den varje gång igen, på vägen hem ville den inte alls, puttstart så gick den tills man släppte igen och man fick rullstarta igen. kollade stiftet och det va ganska ljust.

nu sist jag skruvade så provade jag byta lågfartsmunstycken och huvudmunstycken samt flytta nålen, men stendöd, rätt va det är så går den igång, men dör nästan lika fort igen. precis som att den stryper sig själv, antingen för mycket eller för lite soppa, men när den inte vill gå igång så blir stiftet dyngsurt

hittills är hösta uppmätta hastighet 92,7km/h mätt med gps :)

hoppas nån kan hjälpa mig!
56:an
Forumsponsor

Re: Suzuki K50 -7? + AM6

Inlägg av 56:an »

Inte för jag kan nåt om AM6 men jag gillar ditt sätt och skriva :thumb:

Välkommen hit :)
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

"nu sist jag skruvade så provade jag byta lågfartsmunstycken och huvudmunstycken samt flytta nålen, men stendöd, rätt va det är så går den igång, men dör nästan lika fort igen. precis som att den stryper sig själv, antingen för mycket eller för lite soppa, men när den inte vill gå igång så blir stiftet dyngsurt"

Känns som du skruvar å justerar utan att ha koll på i vilket register dom här justeringarna påverkar.

Luftskruv + lågfartsmustycke= kompisar mest påverkan upp till 1/4 gas
Nålläge mest påverkan upp till 1/2 gas
Huvudmunstycke mest påverkan mellan 3/4-fullgas

Tips! kolla tändinställning först innan du skruvar blandare.
Sen tar du det steg för steg med blandaren.

Finns guider på tex http://www.braigasen.com

lycka till thumb_up
Rogge

Inlägg av Rogge »

56:an>>

Tack så mkt!

Selma>> någonting åt det hållet är det väl, lite koll har jag dock ;) grundjusterar oftast mellan större ändringar. och gör allting stegvis, men när ingenting verkar hjälpa mer än för stunden så blir man trött. ;) sen är det ju lite ketchup effekt i den, halvslö på låga varv och sen drar det till, och man får hålla i sig för glatta livet och mata växlar :)

senast så gick den bra på fullgas, men tvärdog så fort jag släppte gasen. förgasaren är som ny invändigt så det kan inte va skit i den. dock va stiftet aningen ljust så skulle nog behöva gå upp lite i huvudmunstycke.

problemet är att så fort den dör, så är det ett h-e att få igång den, ibland kan den gå fint på tomgång och bland inte, ibland startar den o går på fullgas i 10sek för att sen dö, ibland dör den när jag gasar och ibland när jag släpper gasen. hate-wall.gif

det senaste jag har tänkt på, va att jag läste om någon som hade ungefär samma symtom som mig, och det var luft i soppafiltret, som gjorde att det inte kom fram tillräckligt med bensin. det har jag med så ska prova att få väck det, samt se om man kan tömma tanken och kolla soppakranens filter..

hur kollar man tändningen på en sådan maskin? tycker dessutom gnistan är svag, men vad jag läst mig till är att gnistan är svag med de tändsystemen.

det orättvisa i kråksången är att polarn har en stockholmare med AM6 som är helt standard förutom dragna pluggar, och den startar på första kicken sen går den.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

nu ser jag inte filtret, men jag fick en snöslunga gratis som
spökade med bränsletillförseln.
dom hade monterat ett bilfilter på bränslslangen. soppan rann för trögt med bara självtryck genom det. när jag böt till ett moppefiler så funkade den perfekt.
nu stämmer inte felbeskrivningen exakt mot din. men jag misstänker att du har mer än ett fel på din.
är reedventilen hel?
är packboxarna hela?

det är väl bara några stycken som skruvat AM6 här på forumet,
så bli inte besviken om du får klara dig själv.

riva hela motorn, syna, mäta upp allt kanske är den väg du får gå.

erlan
Rogge

Inlägg av Rogge »

Vad jag kan se så är det ett moppefilter på slangen.

Reedventilen har jag inte kollat nämnvärt på. Och den ena packboxen är bytt av mig. Ska kolla på den andra med när jag är på den igen.

Efter att jag bytte den högra packboxen startade den ganska omgående och gick väldigt fint. Hur fort kan en packbox gå ner sig?

Jo så kan det vara, men fantastiskt mycket bättre gensvar än på Twostrokerider.. :-)
HSE

Inlägg av HSE »

Jag tycker det verkar som om du fortfarande har problem med tändningen. Enklaste sättet att kolla den är nog att koppla in en tändinställningslampa, blinkar den inte har du ingen gnista :wink: Jag köpte en billig för många år sedan som inte kräver separat strömmatning så den kan jag koppla mellan tändkabel och tändstift och köra en sväng med lampan riktad mot mig. Slutar lampan blinka samtidigt som motorn dör så vet jag var felet ligger...
HSE

Inlägg av HSE »

En packbox kan gå ned sig snabbt om det finns några grader eller dy på ytan den tätar mot. Och givetvis om man inte smörjer den innan monteringen, går den torr när man startar motorn mår den inte bra.
Rogge

Inlägg av Rogge »

får ta o kolla tändningen helt enkelt. :) borde väl funka med en sån här?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017037/

annars finns det ju stroblampor men de kräver ju spänning, får väl hänga dit ett 12V batteri på den o se. får man bara den att gå så är jag inne på att plocka dit min bredbandslambda jag har till bilarna för att se blandningen..

har en ny MSD tändhatt liggandes i bilen som jag tänkte kasta dit med.

packboxen smorde jag ordentligt när jag monterade den och jag noterade inga grader på ytorna heller.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

HSE skrev:Jag tycker det verkar som om du fortfarande har problem med tändningen. Enklaste sättet att kolla den är nog att koppla in en tändinställningslampa, blinkar den inte har du ingen gnista :wink: Jag köpte en billig för många år sedan som inte kräver separat strömmatning så den kan jag koppla mellan tändkabel och tändstift och köra en sväng med lampan riktad mot mig. Slutar lampan blinka samtidigt som motorn dör så vet jag var felet ligger...
det tipset ska jag lägga på minnet.

Rogge: det finns stroboskoplampor med inbyggt batteri.
http://www.ebay.de/itm/Stroboskoplampe- ... 5b1041e448

erlan
Rogge

Inlägg av Rogge »

va upp o skruvade lite idag, moppen står inte hemma utan hos en kompis så är inte helt smidigt alltid att skruva.

provade innan jag gjorde någonting med den att bara kicka lite. o se på fan, med choken dragen startade den ganska lätt. alltså under 10 kickar. rök som fan men gick på tomgång i flera minuter. dog så fort jag slog av choken eller rörde gasen.

kollade tändplattan, den ser fräsh ut. är brytarlöst av något slag. som inte går att justera verkar det som.

slet även bort soppaslangen och snodde en slang från ett volvo vrak som står hos polaren. för att eliminera eventuella luftfickor.

bytte sen stift från biltemas som motsvarar NGK 9. till ett NGK BPR8ES. startade på första kicken sen. dock dog den så fort jag rörde gasen, och över huvudtaget efter ett par sekunder. höll på så o fipplade med tomgångsskruven och luften utan något större resultat. allt detta utan choke givetvis.

mindes sen att stiftet vart rätt ljust sist jag körde. så jag bytte från 90 till 100 i huvudmunstycke, satte luften på 1½ varv ut och provade igen, samma sak fortfarande. går igång i ett par sekunder men sen död igen. provade dra ut choken, då gick den på tomgång utan större problem, men totalt orkeslös, så fort jag la i ettan o började släppa kopplingen så dog den.

tänkte att nu skiter jag i det för idag. plockade undan verktyg och grejor o skulle rulla undan den ut i vedbon där mopparna står. tänkte på ren vinst o förlust att jag provar slå av choken igen o kicka en gång. den gick igång, höll sig igång, svarade på gas och verkade villig, så jag körde in den i vedbon istället. :D

som det ser ut nu är bestyckningen
Huvud 100
Lågfart 34
Nålen flyttad upp ett hack från mitten
luftskruven någonstans mellan 1½ och 2 varv utskruvad.

ska se om jag får mer tid imorn att pilla så kan vi nog få till en provtur som är längre än 50 meter på ettan.

får se om man kan få blåsa ur den lite o se hur den går över hela registret.
HSE

Inlägg av HSE »

Går den bara på choken så måste den ta tjuvluft någonstans så kolla alla tänkbara ställen som packboxar, insugsrör ,förgasaranslutning, cylinderfotpackning, packningen mellan blockhalvan kan du kolla genom att fylla vevhuset med fotogen och låta stå en dag. Jag har även sett cylindrar med sprickor som man inte ser vid första titten....
Rogge

Inlägg av Rogge »

ja jag resonerade som så med. ska prova mer nästa gång, för den gick ju när jag skulle köra undan den.. skumt..
Rogge

Inlägg av Rogge »

nu går den. rätt så okej. lite choke när man startar den kall såklart.

bytte ner mig till 90 i huvudmunstycke igen då den inte ville varva alls på fullgas med större.

körde en hel del med den nu, bland annat hela vägen hem för att prova o få köra lite. när jag legat o hållt fullt en längre stund så dör den gärna när man släpper av. avhjälpte det tidigare idag (trodde jag) med att höja tomgången lite och skruva in luften en aning. verkar inte vara tillräckligt
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Du ska nog skruva ut luftskruven på den förgasaren för att den ska få mindre bränsle på lågvarv.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar